هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شناخت «حقوق بشر» در گروی شناخت «حقیقت انسان» است

در دیدار دبیر ستاد حقوق بشر کشور عنوان شد

شناخت «حقوق بشر» در گروی شناخت «حقیقت انسان» است

دکتر کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر کشور، با سفر به شهر مقدس قم، با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به صورت جداگانه دیدار و از رهنمودهای ایشان درباره حقوق بشر بهره‌مند شد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار دکتر غریب‌آبادی، که ۲۲آذر در بیت معظم‌له انجام شد، اظهار کردند: مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ‌زاده هستند و عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء،  این مرجع تقلید بیان کردند: یک نمونه از بزرگی و جلال و شکوه ملت بزرگ ایران، این بود که حتی پس از پذیرش قطعنامه، صدام عملیات مرصاد را بر علیه ایران انجام داد؛ اما پس از حمله صدام به کویت که همه کشورها بر علیه عراق شدند، به ما هم گفتند: شما در ۸ سال جنگ خود خیلی آسیب از صدام دیده‌اید، شما نیز از شرق چند گلوله‌ای به آنها بزنید؛ اما ملت ایران این کار را انجام نداد؛ درحالی‌که این مطلب را هیچ‌کس به ملت نگفته بود که این کار را نکنید؛ بلکه بزرگی و عظمت ملت ایران در اینجا نشان داده شد.
معظم‌له تصریح کردند: هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت. خداوند در قرآن می‌فرماید: ]لاتبخسوا الناس أشیاءهم[؛ ما نه کلمه‌ای از شیء جامع‌تر داریم و نه کلمه‌ای از اشیاء که جمع شیء است، کامل‌تر داریم. فرمود: هیچ چیزی از مردم را کم نگذارید، با هرکسی تعهد کردید، با هرکسی معامله یا تجارتی کردید، با هرکسی قول دادید و پیمانی بستید، کم نگذارید؛ اگر می‌خواهید سخنرانی کنید، بدون مطالعه نروید، اگر معلم کلاس دانشگاه یا حوزه هستید، بدون مطالعه نروید؛ یعنی هرچه که حق دیگران است، باید کاملاً ادا بشود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، درباره شناخت حقوق بشر، بیان کردند: ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم. یکی از پربرکت‌ترین دامنه‌های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می‌پوسد یا از پوست به در می‌آید؟! ما خیال می‌کنیم، مرگ پوسیدن است؛ درحالی‌که مرگ از پوست به درآمدن است نه پوسیدن. روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن. ماییم که هستیم که هستیم که هستیم!
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز کردند: حدیثی از امام صادق(ع) هست که حضرت می‌فرماید: اگر انسان سوار یک مرکوبی شد، بداند این حیوان چندین حق بر راکب دارد: اول اینکه اگر به آب رسید، به عجله نگذرد که شاید تشنه باشد؛ اگر به علف‌زار رسید، به‌سرعت نگذرد که شاید گرسنه باشد؛ اگر حیوان تند نرفت و راکب خواست، شلاق بزند، آن تازیانه را به پهلوی حیوان بزند، نه به‌صورت او!؛ این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟! 

  تأکید بر مطالبه‌گری امت اسلامی درباره تضییع حقوق بشر با مبنا قرار دادن مشترکات اسلامی
​​​​​​​به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در دیدار دبیر ستاد حقوق بشر کشور با وی، دین را سرشار از آموزه‌های حقوق بشری توصیف کرد و ابراز داشت: حقوق بشر امر نوظهوری نیست، بلکه ادیان الهی و به‌خصوص دین اسلام، علاوه بر حقوقی که برای مسلمانان در نظر گرفته برای انسان با هر دین و مذهبی حقوقی را قرار داده و جامعه اسلامی و مسئولان را به رعایت آن سفارش کرده است.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به تعدادی از آیات و روایات مرتبط با رعایت حقوق بشر در اسلام، افزود: متأسفانه کشورهای اسلامی گام‌های لازم را در جهت روشنگری و تبیین حقوق بشر بر نداشته‌اند. بنابراین لازم است جمهوری اسلامی ابتکار عمل را در دست گرفته و ضمن هم‌افزایی با سایر کشورهای اسلامی، عهده‌دار این مهم شود. به ‌خصوص زمانی که مدعیان دروغین در کشورهای استکباری نه‌تنها حقوق مسلمانان را رعایت نمی‌کنند، بلکه حقوق شهروندان خود را زیر پا می‌گذارند.
امام جمعه قم مطالبه‌گری را امری بسیار مهم در مقابله با کشورهای مدعی حقوق بشر ارزیابی کرد و اظهار داشت: اسلام در زمینه حقوق بشر دست برتر را دارد. فلذا امت اسلامی باید با مبنا قرار دادن قرآن و مشترکات، تضییع حقوق بشر را از کشورهای مدعی آن مطالبه کند. چرا که از برخورد منفعلانه نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد. اینها اعلامیه جهانی حقوق بشر را دستاویزی برای اقدامات منفعت‌طلبانه خود و اعمال سیاست‌های خود قرار داده‌اند.
وی شیوه دشمنان در مواجهه با امت اسلامی را کم‌رنگ جلوه دادن نقاط قوت و برجسته کردن نکاتی که در نظر آنها مورد پذیرش نیست عنوان کرد و گفت: خود آنان نقاط ضعف به مراتب بیشتری دارند. باید در ضمن تولید محتوای مناسب، به تبیین حقوق بشر اسلامی، در سطح جهان بپردازیم  و احکام اسلام را تهیه و به دنیا معرفی کنیم.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: این کشورها با معیارهای دوگانه عمل می‌کنند هر کشوری که تسلیم آنان باشد هر جنایتی که در آن انجام می‌شود نادیده می‌گیرند ولی کشورهایی که حاضر نیستند تسلیم سیاست‌های آنان باشند، با حربه مجامع بین‌المللی که عملاً اختیاری از خود ندارند به محکومیت آنان می‌پردازند و علیه آنان قطعنامه صادر می‌کنند. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود، خواستار انعکاس مقایسه‌ای از باورها و عملکرد امت اسلامی در برابر دولت‌های غربی در مسئله حقوق بشر شد و حوزه علمیه را آماده هرگونه همکاری در زمینه حقوق بشر اسلامی عنوان کرد.

ارسال دیدگاه