هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نمایش مجاهدت خاموش حوزه‌های علمیه در «جشنواره گفتمان خدمت»

در نشست هم‌اندیشی «جشنواره گفتمان خدمت» عنوان شد

نمایش مجاهدت خاموش حوزه‌های علمیه در «جشنواره گفتمان خدمت»

نشست هم‌اندیشی و رونمایی از پوستر «جشنواره گفتمان خدمت» با سخنرانی حجج‌‌اسلام والمسلمین لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و ‌هاجری مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه و با حضور مسئولان حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، کمیته امداد، اداره‌کل تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای استان مازندران در ساری برگزار شد.


  باید با تمام قدرت در میدان حضور داشته باشیم
به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران در این مراسم، نقش جهاد و گروه‌های جهادی در رفع مشکلات اجتماعی را بسیار ارزنده دانست و گفت: گروه‌های جهادی مانند هر پدیده دیگری، ممکن است به‌خاطر ایجاد مشکلاتی مانند ناکارآمدی بعضی از دولت‌ها، ضعف، بی‌انگیزگی و یا محدودیت امکانات کشور باشند و به بیان دیگر به هر دلیلی دولت نمی‌تواند، از عهده برخی از مسائل و مشکلات برآید؛ اما کارهای مردم نباید لنگ بماند؛ بنابراین گروه‌های جهادی مردمی برمی‌خیزند و به دنبال کارها می‌روند.
حجت‌الاسلام والمسلمین لائینی ادامه داد: این شأن حدوث، از نظر زمانی محدود نمی‌شود؛ یعنی اگر دولت کارآمدی آمد، گروه‌های جهادی کنار بروند و لذا این جریان، به‌عنوان یک جریان نافع و مبارک باقی خواهد ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن باشد.
وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری حدوداً یک ماه بعد از شیوع کرونا، در پاسخ استفتائی درباره غسل و کفن ‌و دفن اموات فرمودند: حداقل واجبات انجام گیرد؛ در صورتی که پیش‌ از آن، با شرایط بسیار بدی، اموات را دفن می‌کردند. مورد بعدی نیز، فراخوان مقام معظم رهبری در رزمایش کمک‌های مؤمنانه به خانواده‌هایی که کسب‌وکار آن‌ها تعطیل شده بود، می‌باشد که برای هر دوی آن‌ها قرارگاه تشکیل شد و در اجرای آن‌ها بسیار موفق بودیم.
نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه گروه‌های جهادی باید دیده بشوند، اذعان کرد:  باید گفتمان خدمت در رابطه با خدمات این گروه‌ها شکل بگیرد تا مردم بشنوند و امیدوار شوند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه وظیفه همه ما این است که در این میدان با تمام قدرت حضور داشته باشیم، گفت: جشنواره گفتمان خدمت، بستری است که باعث می‌شود، خدمات طلاب و روحانیت بهتر دیده شود و در این زمینه لازم است تا جهاد تبیین صورت بگیرد.

  مجاهدت خاموش حوزههای علمیه نمایش داده شود
​​​​​​​
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه کشور هم در این نشست با اشاره به پیشینه خدمات افتخاری غیردولتی، ادامه داد: تمدن‌های بزرگ جوامعی هستند که جدای از کارهای رسمی تعریف‌شده، توانستند در کارهای بر زمین‌مانده، ظرفیت‌های مردم را فعال کنند؛ هیچ دولتی در طول تاریخ نتوانسته، منابع مالی و انسانی را برای تمام کارهایی که می‌خواسته انجام بدهد، تأمین کند؛ ولی کار تعطیل‌بردار نیست و باید از کمک‌های مردمی و مشارکت‌های جهادی و... استفاده کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاجری با بیان اینکه باید از مشارکت‌های مردمی استفاده شود، افزود: در اسلام، مسجد یکی از نمادهای مشارکت مردم است که زمینش، ساختمانش و... را مردم تأمین می‌کنند؛ نمونه غربی آن، فرهنگ‌سراست که زمین، ساختمان و حقوقش را دولت می‌دهد؛ در جامعه دینی همه‌چیز از درون می‌جوشد و آدم‌ها انگیزه پیدا می‌کنند و خیلی جاها نوبت به دولت نمی‌رسد که کاری انجام بدهد.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: روحانیت، جلودار بسیاری از کارهای جهادی است و این اختصاص به الآن ندارد. با راهبری روحانیت شیعه، بسیاری از کارهایی که در جامعه لازم و مورد نیاز بوده، با اتکای به مردم انجام شد و به دولت‌ها در این زمینه کمک شد؛ بعد از انقلاب، امام(قد) این مسئله و خدمات جهادی را به اوج رساند؛ اگر این خدمات نبود، در دفاع مقدس شکست می‌خوردیم.
وی تصریح کرد: دفاع مقدس، بسیج، مدافعان حرم، مدافعان سلامت در کرونا و مدافعان امنیت در این روزها، نماد تمام‌نمای خدمات جهادی هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری با بیان اینکه، حوزه‌های علمیه در بسیاری از عرصه‌‌ها به‌اندازه‌ای که کار می‌کنند، اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی نمی‌کنند و این ضعف ماست، افزود: طلبه‌هایی هستند که وارد رشته‌های تخصصی شدند و تلاش کردند اسلام را در عرصه‌های جدید سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی معرفی کنند. در دانشگاه و حوزه‌ها به‌صورت تخصصی وارد شده، رشته، دانشکده و پژوهشکده تأسیس کردند و کتاب نوشتند؛ اما آن‌قدر که ما برای تربیت عالمان دو ساحتی (اسلامی و انسانی) و تولید یک اثر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، برای معرفی این فعالیت‌ها کاری انجام نداده‌ایم. برخلاف رقبای خود که چندین برابر هزینه‌ای که برای تولید یک اثر دارند، برای تبلیغ و معرفی اثر انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: ما در گفتمان‌سازی ضعیف عمل کردیم؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروهای جهادی می‌فرمایند: در کنار اهمیت کارهای خوب، خدمت را گفتمان کنید؛ یعنی کارهای انجام‌شده به دست مخاطب و گروه‌های جهادی برسد تا باعث انگیزه و پیدا کردن راه شود؛ البته این منافاتی با اخلاص ندارد؛ رهبر انقلاب برای ما فقط صحبت نمی‌کنند؛ بلکه راه را نشان‌مان می‌دهند. وقتی اشاره می‌کنند، عده‌ای باید بروند و این کار را انجام بدهند؛ یعنی کسی که اعتقاد به ولایت و امامت دارد، نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاجری اظهار کرد: با توجه به فراخوان رهبر معظم انقلاب، تلاش کردیم لبیک بگوییم و کاری کنیم که ما را چند قدم به سمت گفتمان خدمت نزدیک کند، در نمایشگاه «گفتمان خدمت» حوزه علمیه خواهران، برادران و دفتر تبلیغات اسلامی آمدند که برای این فرمایش مقام معظم رهبری چند گامی برداشته باشند.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه ادامه داد: جشنواره «گفتمان خدمت» می‌خواهد، مقداری از کارهای بزرگ را به‌شکل هنرمندانه و زیبا به جامعه نشان دهد و مجاهدت‌های خاموش را که سال‌هاست، مخلصانه در محاق رفته، نشان بدهد.
وی خاطر‌نشان کرد: برگزیده جشنواره‌های استانی «گفتمان خدمت»، به جشنواره کشوری راه پیدا خواهند کرد و کارهای برگزیده، تبدیل به یک اثر می‌شود و در کل کشور توزیع خواهد شد که اگر یک کار خوب را طلبه‌ای انجام داد، مرزهای جغرافیایی را بشکند و قابلیت الگو برای همه داشته باشد و ایجاد انگیزه اتفاق بیفتد.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه کشور در پایان تصریح کرد: به دنبال یک شبکه ارتباطی بین گروه‌های جهادی هستیم تا کمک‌کار نظام برای انجام طرح‌های بر زمین‌مانده باشیم.
گفتنی است، در این نشست پوستر و لوگوی جشنواره «گفتمان خدمت»، با حضور نماینده ولی‌فقیه در مازندران و مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه کشور رونمایی شد.

ارسال دیدگاه