هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هوشیاری نسبت به نقشه‌های دشمنان و بدخواهان و رفع گرفتاری‌های مردم

هشدار مراجع عظام و علما در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین

هوشیاری نسبت به نقشه‌های دشمنان و بدخواهان و رفع گرفتاری‌های مردم

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، 3 آذر به‌مناسبت هفته بسیج، با آیات عظام نوری همدانی، سبحانی آیات سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(ع) و حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌صورت جداگانه دیدار کرد.

  امروز باید نسبت به اوضاع زمان و نقشههای دشمنان هوشیار بود
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار سردار غلام‌رضا سلیمانی، بسیج را یکی از سرمایه‌های عظیم مردمی ایران اسلامی دانستند که سبب عزت و اقتدار نظام مقدس اسلامی گردیده است.
این مرجع تقلید خداباوری و ایمان را مهم‌ترین امتیاز نیروهای بسیج عنوان و در ادامه یکی از موارد مهم در عزت‌آفرینی و ایجاد اقتدار برای نظام و ملت را پرهیز از اختلاف و ایجاد همدلی و وحدت، حول محور ولی‌فقیه توصیف و اظهار کردند: امروز باید نسبت به اوضاع زمان و نقش‌های دشمنان و بدخواهان نظام بیدار و هوشیار بود؛ چراکه دشمنان ما هرگز خیر و صلاح ما را نمی‌خواهند. آنها با ایجاد تفرقه، سعی در ضربه زدن به ما دارند؛ بنابراین باید بیشتر از هر روزی اتحاد و وحدت خود را حول محور ولی‌فقیه حفظ کنیم و در مقابل آنان بایستیم.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تقدیر و تجلیل از خدمات گسترده بسیج در کشور، یادآور شدند: نیروهای بااخلاص بسیج، کارهای مهم و تأثیرگذاری برای رفع مشکلات در کشور انجام داده‌اند. نیروهای کارآمد بسیج در اردوهای جهادی در هنگام سرما و گرما، در سیل و زلزله، در کنار مردم و پیشاپیش همه گروه‌ها به خدمات می‌پردازند؛ از این‌رو باید اینگونه خدمات و اقدامات بسیج مورد حمایت و تقویت قرار گیرد.
این مرجع تقلید، مردمی بودن را یکی از امتیازات بسیج دانستند و افزودند: در نظام مقدس اسلامی ایران، اصل و اساس مردم هستند و مهم‌ترین سرمایه نظام همین مردم هستند. باید شاهد حضور پررنگ نیروهای دلسوز نظام، برای خدمت‌رسانی به مردم در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، رفاهی، اقتصادی و اشتغال‌زایی باشیم.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، با اشاره به وضعیت معیشتی و اقتصادی موجود در کشور، گفتند: متأسفانه وضعیت معیشت مردم رضایت‌بخش نیست؛ لذا باید یکی از اقدامات مسئولان امر، توجه به سازندگی و توسعه کشور و ایجاد اشتغال و مبارزه با سختی معیشت و گرانی باشد؛ مسئولین و دست‌اندرکاران، باید تمام تلاش و همت‌شان را در جهت خدمت و رفع مشکلات مردم به‌کار بگیرند و به این موضوع، عنایت ویژه‌ای داشته باشند.
ایشان در پایان گفتند: مردم در شرایط کنونی نیاز به کمک و رسیدگی دارند و باید خدمت‌رسانی به مردم سرعت پیدا کند و خدمت به مردم و رضایت‌مندی آنها سرلوحه کارها باشد.

  شهادتطلبی و خدمات بسیج در این روزها برای همه روشن شده است
حضرت آیت‌الله سبحانی هم در این دیدار گفتند: برای هر انقلاب نعمت‌هایی وجود دارد که نعمت اول آن، نعمتی داخلی است؛ زیرا انقلاب باید بتواند رضایت کسانی را که به این نظام گرویده‌اند، تأمین کند.
معظم‌له افزودند: رسول اکرم(ص) پس از ورود به مدینه توانست، رضایت انصار را جلب کند. کسانی که در رأس این نظام قرار دارند، باید بدانند که لازم است، رضایت مردمی را که 43 سال در همه لحظات همراهی کردند، حفظ کنند و گرفتاری‌ها را حل کنند؛ زیرا مشکلات معیشتی است؛ ما می‌دانیم که نظام به دنبال حل مشکلات مردم است؛ اما می‌دانیم کسانی هستند که به‌اندازه کافی کوشش نمی‌کنند.
این مرجع تقلید اظهار کردند: هر انقلاب باید توانی برای مقابله با دشمن خارجی داشته باشد؛ زیرا لازم است، یک قوام وجود داشته باشد که اجازه ندهد، دشمن صدمه وارد کند؛ در اینجا ارتش، سپاه و بسیج هستند که طبق مصداق آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ»، وجودشان ضروری است تا دشمن بترسد و ورود پیدا نکند.
ایشان خاطرنشان کردند: مقداری از قوام نظام از بسیج است و این روزها شهادت نیروهای بسیجی و خدمات آنها برای همه روشن شده است. از خداوند متعال حفظ نظام و قدرت بسیج را خواهان هستیم.

  مطالبات رهبری معظم را بهشکل منطقی و تربیتی در جامعه پیاده کنیم
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار اظهار کرد: بسیج یکی از طرح‌های الهی است که هر پیامبر و وصی پیامبر و رهبری الهی در طول تاریخ، از آن برای هدایت مردم استفاده کرده و ذیل آن، تربیتی شکل گرفته که به‌واسطه آن، هدایت الهی در جامعه جاری شده است. وی افزود: خوشبختانه در انقلاب اسلامی ایران، به‌برکت تجربه تاریخی نهضت‌های الهی، امام خمینی(قد) از همه این تجربه‌ها استفاده و با تشکیل بسیج این طرح الهی را پیاده کردند که نتایج بسیاری برای این انقلاب داشته است.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(ع) هویت بسیج را برگرفته از آیه «من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» دانست و گفت: قرآن در ضمن معرفی الگوها به‌دنبال آدم‌سازی است و امام خمینی(قد) با روشن‌بینی که داشتند و با هدایتی که خداوند به این بزرگوار داد، این الگو را در انقلاب اسلامی پیاده کردند.
وی با بیان اینکه در بسیج، روحیه فدا کردن جان برای رضای خدا جاری است، افزود: رسالت بسیجی بازخوانی مطالباتی است که رهبر معظم انقلاب از ما خواسته‌اند و ما باید بتوانیم، این مطالبات را به‌شکل منطقی و تربیتی در جامعه پیاده کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه اغتشاشات، محملی برای آزمایش و امتحان است، گفت: بسیج روحیه‌ای است که باید تکثیر شود؛ زیرا هر جا پذیرش روحیه بسیجی بیشتر بوده است، اغتشاشات کمتر تأثیر داشته و مردم از این آزمون سربلندتر بیرون آمده‌اند.
پیشرفت‌های انقلاب را برجسته کنیم تا نسل جوان گمان نکنند، انقلاب کاری از پیش نبرده است
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار، با اشاره به فتنه‌ها و کارشکنی‌های دشمنان در مسیر انقلاب اسلامی، ابراز کرد: انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از نقاط ضعف و قوت حرکت‌های گذشته تاریخی، توانسته است، با همه امواج فتنه مقابله کند؛ چراکه وقتی یک جامعه از بن دندان معتقد به یک باور و اعتقاد باشند، کسی را یارای مقابله با آن‌ها نخواهد بود.
وی حوادث اخیر کشور را نشان از اشتباه محاسباتی دشمن نسبت به مردم دانست و افزود: وقایع اخیر نشان داد که آنچه دشمن در رابطه با مردم ایران در طول این چهل و چند سال اندیشیده، یک اشتباه محاسباتی بوده است؛ زیرا مردم گرچه گاهی به‌خاطر اوضاع اقتصادی نارضایتی دارند؛ اما در دل‌های آنان یک پیوند ناگسستنی با اصل انقلاب برقرار است و دفاع از انقلاب را بر بسیاری از امور ترجیح می‌دهند.
امام جمعه قم ضمن تأکید بر ثبت وقایع امروز کشور به‌منظور انتقال به نسل آینده، گفت: این حرکت‌های خودجوش و حضور گسترده مردم بسیجی ما در دفاع از انقلاب، باید ثبت شود تا نسل آینده را در برابر جنگ شناختی دشمن ایمن سازیم و از مسائل امروز برای فرداها استفاده کنیم.

  تبیین نقاط قوت و دستآوردهای انقلاب مهمترین نیاز امروز کشور
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تبیین نقاط قوت و دست‌آوردهای انقلاب را مهم‌ترین نیاز امروز کشور معرفی و اظهار کرد: باید پیشرفت‌های انقلاب را برجسته کنیم تا نسل جوان گمان نکنند، انقلاب در این سال‌ها کاری از پیش نبرده است. عصبانیت و دشمنی امروز دشمنان به‌خاطر این است که ملت ما با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته است، در موضوعات مختلف از جمله علوم پیشرفته و صنایع دفاعی، به رتبه‌های برتر دست یابد.
وی عامل اصلی مشکلات امروز کشور را کارشکنی دشمنان ارزیابی و ابراز کرد: نسل جوان ما باید عامل اصلی مشکلات امروز کشور را که همان دشمنی دشمنان است، بشناسند و بدانند که همیشه در دل این تهدید‌ها، فرصت‌های گران‌بهایی وجود دارند و پیشرفت‌های امروز کشور نیز، از دل همین تهدیدها به وجود آمده‌اند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «إن مع‌العسر یسرًا»؛ یعنی می‌توان فرصت‌ها را از دل تهدیدها به وجود آورد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود، ارتباط با دنیا را هدف انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: انقلاب با دنیا مرتبط است و به‌جز آمریکا و رژیم کودک‌کش صهیونیستی، بنای قطع ارتباط با سایر کشورها را ندارد؛ اما این ارتباط نباید هویت و استقلال ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.
آیت‌الله حسینی بوشهری تقویت حضور مردم در عرصه‌های مختلف کشور را خواستار شد و ادامه داد: همه در برابر انقلاب مسئول هستند و اگر این‌چنین باشد، پیروزی و ادامه این انقلاب، تا زمان ظهور منجی عالم بشریت، تضمین‌شده خواهد بود؛ چراکه این انقلاب در حقیقت ثمره سرمایه‌گذاری تمامی انبیای الهی در طول تاریخ بوده است.
دبیر ‌شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به ایام هفته بسیج، خاطرنشان کرد: بسیج حقیقتاً برآمده از بطن انقلاب است و در میان تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که در کشور مسئولیتی را بر عهده دارند، این بسیج است که در متن مردم قرار دارد و همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد.
گفتنی است، در این دیدارها، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین،‌ گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این سازمان ارائه کرد.
گزارش: رحیم کریمی

ارسال دیدگاه