هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نفوذی‌ها آفت نهضت‌های اسلامی هستند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان در کنگره ملی روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی عنوان کرد

نفوذی‌ها آفت نهضت‌های اسلامی هستند

کنگره ملی روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی، با سخنرانی حجج‌اسلام فلاحتی نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان و ‌هاشم الحیدری دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق، 3 آذر در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی در این کنگره اظهار کرد: سیدحسن مدرس و میرزاکوچک‌خان جنگلی(ره) در تاریخ یک قرن اخیر ایران، نقشی بی‌بدیل در ارتقای جایگاه ایران و بعثت انقلاب اسلامی داشتند.
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت متفاوت بود که به افول قدرت‌های بعد از جنگ جهانی دوم منجر شد و این حرکت به رهبری امام(قد) به‌عنوان عالمی فرزانه دنبال شد و امروز، بخش عظیمی از مردم دنیا اعم از مسلمان و غیرمسلمان معارف دین خدا را از قم دریافت می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان، با تجلیل از شخصیت و قیام میرزاکوچک جنگلی، افزود: دفاع از چنین مجاهدانی به‌منزله دفاع از منزلت روحانیت شیعه است که با زندگی خون‌بار خود، توانستند اسلام را به این دوره از تاریخ برسانند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی، میرزا کوچک را پسر دوم «میرزا بزرگ» عنوان کرد و افزود: پسر دوم میرزا بزرگ به‌نام یونس نام‌گذاری شد و میرزاکوچک‌خان جنگلی عنوانی بود که بعدها به این شخصیت اختصاص یافت. وی در نوجوانی به مکتب‌خانه یا حوزه علمیه آمد و در مدرسه حاجی‌حسن محله صالح‌آباد قدری درس خواند و بعد به صالحیه قزوین آمد و بعد به تهران آمد و در مدرسه محمودیه درس خواند.
امام جمعه رشت ادامه داد: از جمله دوران‌های طلایی هر انسان این است که در عمرش از اساتیدی بهره‌مند شود که شالوده فکری، اخلاقی و علمی او را ساختارسازی کند و میرزا از این موهبت الهی برخوردار بود. شاید از آغازین روزهای طلبگی‌اش در کلاس مرحوم سید عبدالوهاب که در مکتب مرحوم محقق خراسانی درس خواند، روحیه مبارزه و مجاهدت علیه ظلم و ظالم را پیدا کرد. بعید نیست که منشأ فکری این شخصیت، توانست زیربنای فکری مبارزه علیه ظلم و استبداد را در میرزا ایجاد و احیا کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی مطرح کرد: اگر ما میرزا را تکریم می‌کنیم و اگر او را گرامی می‌داریم، به‌اعتبار دو مفهوم است؛ مفهوم نخست روحانی بودن اوست و دوم اینکه آرام ننشست و در روزگاری که جامعه اسلامی به او نیاز داشت به‌پاخاست و قیام کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان ادامه داد: میرزاکوچک‌خان جنگلی، خود را محدود به مدرسه و حجره نکرد؛ از این جهت امام خمینی(قد) در سن ۱۴ سالگی صدای این مرد بزرگ را شنید. میرزا در سال ۱۲۵۹ شمسی به‌دنیا آمد و امام در سال۱۲۸۲ متولد شد. وقتی امام آوازه میرزا را شنید، خواست به شمال برود؛ اما برادر ایشان، امام را از این کار منصرف کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی اظهار کرد: امام(قد) در سفری به خراسان و بعد از آن به گیلان می‌رود و بعد از شهادت میرزا، جایگاه‌ و شخصیت این فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه زندگی دینی مرحوم میرزاکوچک‌خان جنگلی با آیات و روایات آمیخته بود، گفت: بخشی از آیاتی که یک عالم دینی در حوزه می‌خواند، آیاتی است که به بیان تکالیف یک انسان حوزوی می‌پردازد.
امام جمعه رشت تصریح کرد: نزول رحمت الهی، منوط به داشتن ولی الهی است و به‌همین علت است که گفته‌اند: نصرت در کنار ولی و رهبری است تا بتواند، جامعه را مدیریت کند. در تمام دوران‌های تاریخ، جوامع بشری، اگر رهبرانی الهی داشتند، آن رهبران سبب نزول رحمت الهی بودند. در جنگ بدر و احزاب، رحمت خداوند نازل شد؛ چراکه پیامبر در کنار مردم بود.
وی با بیان اینکه دستاوردهای جامعه و پیشرفت علم و حفظ تمامیت ارضی ایران را مدیون رهبری هستیم، گفت: یک شخصیت سیاسی آمریکایی می‌گوید: مشکل ما این نیست که ایران دارای سلاح هسته‌ای شود. مشکل ما ظرفیت منابع انسانی است؛ منابع انسانی که امروز اینگونه درخشید و در تمام ساحت‌های انقلاب، مردم در کنار روحانیت ماندند و انقلاب و روحانیت را رها نکردند. جنگ هشت ساله، کودتا، فتنه ۸۸ و فتنه‌های اخیر از جمله این مصادیق است.
نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان ادامه داد: میرزا در سال ۱۲۹۴ کمیته اتحاد اسلام را تشکیل داد. این نشان می‌دهد که او طلبه درستی بود. او اتحاد اسلام را مطرح کرد؛ چراکه مسلمانان با مبانی کلی و اصولی که دارند می‌توانند مقابل دشمن ایستادگی کنند، در این اتحاد مطرح است.
حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی تصریح کرد: سیدمحمود روحانی که خود یک شخصیت حوزوی برجسته بود و برخی دیگر از مجتهدان، از ایشان حمایت کردند و میرزا، فتوحاتی از نظر علمی داشته است.
وی با بیان اینکه عده‌ای امروز می‌خواهند پیام میرزا را مصادره کنند، تصریح کرد: میرزا برای ملت خود به‌نام اسلام فکر می‌کرد و برای ملت ستم‌دیده اسلام به‌نام اسلام حرکت می‌کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان، به نقش مخرب نفوذی‌ها در ضربه زدن به نهضت‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از آفات نهضت‌ها نقش نفوذی‌هاست؛ پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: اگر ابوسفیان اسلام آورد، برای این بود که معاویه را در درون جامعه جای دهد. نهضت آیت‌الله کاشانی(ره) با به میدان آمدن نفوذی‌ها همراه بود. میرزا هم با مشکل نفوذی‌ها درگیر بود.

  علمای شیعه و اهلسنت نباید ساکت و بیتوجه باشند
​​​​​​​
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق نیز در این کنگره با بیان اینکه به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهاد تببین یک فریضه قطعی و فوری است، اظهار کرد: بنده تا به امروز نشنیده‌ام که رهبری در مورد یک مسئله مثل اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و جبهه مقاومت، از عنوان فریضه قطعی و فوری استفاده کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌هاشم الحیدری، با بیان اینکه شرایط امروز سخت‌تر از جهاد مقابل داعش و ارتش آمریکاست، گفت: امروز حمله رسانه‌ای دشمن در ایران، عراق و دیگر کشورها بسیار زیاد است. جنگ نرم آمریکا به‌دنبال تضعیف ولایت فقیه است و در عراق نیز، دشمن به‌دنبال این است که نگاه شیعیان، نسبت به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی منفی شود.
وی با تأکید بر اینکه دفاع از ولایت فقیه دفاع از اسلام است، گفت: دفاع آشکار از ولی‌فقیه از اوجب واجبات است و این دفاع باید آشکار و در رسانه باشد؛ نه در اتاق و یک گوشه. امروز متأسفانه برخی که هیچ ارزشی ندارند، به یک ستاره تبدیل شده و به‌دنبال تخریب اذهان مردم هستند.
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق، با بیان اینکه علمای بزرگ باید به میدان بیایند، گفت: امید ما در جهان عرب، امید مسجدالاقصی و جبهه مقاومت، بعد از خدا فقط ولایت فقیه است و زمان ما، زمان جنگ احزاب است؛ در این شرایط، باید حرف حضرت پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: چه‌کسی با عمر مبارزه می‌کند، مورد توجه قرار گیرد؛ مثل حاج قاسم سلیمانی که در میدان حاضر شد و خوش درخشید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ هاشم الحیدری، با تأکید بر اینکه جهاد تبیین نیازمند سلیمانی‌هاست، خاطرنشان کرد: امروز باید موشک‌های اعتقادی برای فتح سنگرهای از دست‌رفته شلیک شود. دشمنان برای خاموش کردن نور خدا با استفاده از «بیان» به میدان آمده و درحال تغییر روایت‌ها هستند.
وی اضافه کرد: در عرصه رسانه و جنگ نرم، امروز جهاد تببین فتوا و حکم ولایی است که مخاطب این فتوا روحانیت، طلاب، حوزه‌های علمیه و در مرحله بعد، جوانان و دیگر اقشار هستند.
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق با اشاره به طرح موضوع جهاد تبیین از سوی رهبری، خاطرنشان کرد: همه دشمنان اسلام از جمله آمریکا، صهیونیست‌ها، آل‌سعود و … جمع شده‌اند و همه به‌دنبال سرنگونی اسلام هستند؛ هدف امروز دشمن سرپیچی از امر رهبری است و امروز که همه دشمنان اسلام جمع شده‌اند و با فضای مجازی و رسانه در حال حمله و به‌دنبال تخریب چهره نظام اسلامی، روحانیت و ولی‌فقیه هستند، علمای شیعه و اهل‌سنت نباید ساکت و بی‌توجه باشند.
وی یادآور شد: حجم تهاجمات رسانه‌ای به‌شدتی است که گویا انگار فقط وضعیت اقتصادی ایران خراب است؛ درحالی‌که امروز وضعیت اقتصادی اروپا و دیگر کشورها نیز، مشکل دارد و وضعیت ایران نسبت به دیگر کشورها بهشت است.
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق در پایان با بیان اینکه دشمن از سکوت علما بهره‌برداری می‌کند و این سکوت اشکال شرعی دارد، تصریح کرد: سال‌هاست که جان سیدحسن نصر‌الله به‌خاطر ولایت فقیه در خطر است و جان شیخ زکزاکی نیز به‌خاطر امام(قد) در خطر است. ایشان ۴۳ سال قبل خدمت امام آمد و بیعت کرد و به نیجریه بازگشت و ۲۵ میلیون مقلد را برای امام رقم زد.
گفتنی است، حجج‌اسلام مهدی امیدی و رضا رمضان اعضای هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، دکتر میثم عبدالهی محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر و رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در کنگره ملی روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی، به تبیین فرهنگ مقاومت و استعمارستیزی در ایران اسلامی و همچنین ابعاد قیام میرزاکوچک جنگلی و شخصیت جهادی، مردمی و انقلابی این روحانی شهید پرداختند.

ارسال دیدگاه