هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 سیاست حوزه علمیه گسترش دروس خارج است

در دهمین اجلاسیه معاونان پژوهشی حوزه‌های علمیه در قم عنوان شد

 سیاست حوزه علمیه گسترش دروس خارج است

دهمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استان‌ها و مناطق ویژه حوزه‌های علمیه، با سخنرانی آیات مروی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجج‌اسلام مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و ‌هاجری مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه یکم و دوم آذر در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

  متون آموزشی حوزه پیوست پژوهشی داشته باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مروی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در روز دوم این اجلاسیه، در سخنانی به الزامات و بایسته‌های پژوهش پرداخت.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در بخشی از سخنان خود، به تبیین نقش پژوهش در تحقق و ساخت اهداف حوزه علمیه پرداخته و آن را دارای اولویت نخست دانست.
آیت‌الله مروی، بر توجه به سنت‌های پژوهشی و به‌ویژه ارتباط عمیق آموزش با پژوهش تأکید و خاطرنشان کرد: همه متون آموزشی حوزه باید پیوست پژوهشی داشته باشد.

  باید همه معاونتهای حوزه، پژوهشمحور باشند
آیت‌الله اعرافی، ۲آذر در این اجلاسیه عنوان کرد: مدیریت حوزه در ادامه آنچه که انجام داده، با توجه به تجارب تاریخی به دو کار مهم طراحی منظومه فکری برای امروز و فردای حوزه و در ادامه، عملیاتی شدن آنها گام برداشته است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تصریح به اینکه باید در حوزه نگاه جامع و بنیادی داشته باشیم، ابراز کرد: در محور طراحی‌ها و اقدام و عمل، علی‌رغم وجود مشکلات زیاد و به صفر رسیدن بودجه‌های برنامه‌ای، گاهی برای پیشبرد اهداف، قرض می‌گرفتیم و به‌فضل الهی تا به امروز سه گام برداشته شد؛ گام اول، ارائه سند راهبردی بلندمدت حوزه، گام دوم، تدوین برنامه ۵ ساله که حاوی ۴۲ مضمون و ۱۰۰۰ شاخص و برنامه می‌باشد و در بخش سوم، در درون برنامه و پیرامون آن ۳۰۰ برنامه مهم داریم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه خروجی هدفمند در حوزه، مورد تأکید مدیریت حوزه‌های علمیه است تا حضور روحانیت در عرصه‌های مختلف مؤثر و آبرومند باشد، تصریح کرد: ماندگاری هدفمند نخبگان که چراغ‌های راهبر حوزه باشند، مورد تأکید می‌باشد.
آیت‌الله اعرافی گفت: در توجه به فقه معاصر که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید دارند، ۳۵ برنامه ۵ ساله داریم و از پشتوانه آموزشی و پژوهشی حوزه می‌باشد و در سطوح عالی منعکس شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: سیاست ما در آموزش این است که مباحث آموزشی متنوع باشد. در بعد آموزشی، نیاز طلبه و سطح علمی طلاب سنجیده می‌شود.
وی تصریح کرد: شما به‌عنوان معاونان پژوهش، دو نقش آسان و سخت دارید. کار آسان و مستقیم شما فهرستی دارد و به‌اندازه اعتبار پیش می‌برید؛ اما رسالت دومی دارید که سخت، پنهان و غیرمستقیم است که عبارت است از عملیات پژوهش و سرایت دادن آن رویکردها، به حوزه‌ها، قلمرو‌ها و خرد‌آموزش‌ها و باید همه معاونت‌ها، پژوهش‌محور باشند و روح پژوهشی در آنها دمیده بشود.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه خطاب به معاونان پژوهش گفت: کار معاونت پژوهش این است که از ظرفیت‌های سایرین متناسب با نیاز پژوهشی استفاده کند و شما به‌عنوان معاون پژوهش، باید این نگاه را داشته و پای کار باشید و آن را عملیاتی کنید؛ روح پژوهش می‌تواند، در درس‌های خارج تجلی پیدا کند. برای اولین‌بار ۴۰ درس خارج به‌جز قم در دیگر شهرها و استان‌ها گسترش پیدا کرده است و این سیاست ماست و باید در این راستا، افراد نخبه پژوهشگر تربیت شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش باید در پایان‌نامه‌ها، انجمن‌های علمی و گروه‌های علمی مورد توجه باشد؛ چراکه روح پژوهش، تحقیق و تولید است و باید در این راستا فعالیت‌ها رصد شود.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه روش‌هایی که ما داریم، کم نیست، گفت: امروز این سنت پژوهش که در بخشی از درس خارج حوزه وجود دارد، کمتر در جایی از عالم قابل رؤیت می‌باشد؛ البته تربیت محقق و عالم، چیز کمی نیست و نباید از تجربیات علمایی همچون میردامادها و علامه حسن‌زاده‌ها(ره) در جهت تربیت شاگردان وارسته و ملا غفلت کنیم.

 دانشآموختگی ده هزار طلبه در مراکز تخصصی حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی نیز در این اجلاسیه، با بیان اینکه معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با بخش‌هایی مرتبط است که شاید در استان‌ها این ارتباط کمتر باشد، گفت: چند هزار طلبه در بخش آزاد داریم که در سطوح عالی در حال تحصیل هستند. ارتباط ما با طلاب آزاد، ارتباط قوی‌ای نیست. طلاب از این به بعد، پژوهشگر می‌شوند و تازه وقتی که طلبه از نظام آموزشی سنگین فارغ و وارد فاز پژوهش می‌شود، ارتباط ما با آنها کمتر می‌شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: ایجاد سیاست هدایت‌گری برای مخاطبان سطوح عالی بسیار مهم است. طلاب باید در عرصه‌های مختلف، وارد فاز پژوهشگری شوند. باید به‌اندازه‌ای که طلاب در فعالیت‌های تبلیغ حضور دارند، در زمینه پژوهش هم فعالیت داشته باشند.
وی گفت: ده هزار نفر در مراکز پژوهشی حوزه تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند. این گروه باید، به پژوهشگران تخصصی مبدل شوند.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه کشور در حال توسعه است. در این زمینه، باید در استان‌های مختلف بحث پژوهش را جدی‌تر بگیریم. باید با طلابی که در سطوح عالی تحصیل کرده‌اند، تعامل کنیم تا آنها بتوانند، در زمینه نگارش مقالات تخصصی و بین رشته‌ای فعال‌تر شوند.
وی با ذکر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی، گفت: طلاب تحصیل‌کرده سطوح عالی، مخاطبان اصلی ما در حوزه پژوهش هستند. پژوهش‌سراهای استانی باید به پاتوق پژوهشی مبدل شوند تا طلاب متخصص در لحظات بیکاری خود در این محل‌ها حضور یابند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی اظهار کرد: لایه بعد سیاست‌گذاری، سیاست‌گذاری پژوهش در واحدهای آموزشی است. بیشتر مدارس ما، در نظام جدید فعال هستند. در این سیاست‌گذاری، پژوهش‌ها به سمتی می‌رود که سیاست‌گذاران ریل‌گذاری کنند.
وی با بیان اینکه سیاست‌گذاران امر پژوهش در حوزه، باید ریل‌گذاری مناسبی در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان داشته باشند و در این مسیر، نیازمند نگاه و نقد و نظر واحدهای مرکزی و استانی هستند، افزود: سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری اولین رکن پژوهش است. بخش دوم شامل بدنه سیاست‌گذاران و مدیران پژوهش هستند که در این زمینه نیز، نیازمند شاخص‌گذاری هستیم. بخش سوم ارکان پژوهش نیز، طلاب و پژوهشگران هستند که باید در این زمینه نیز، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

  حضور انجمنهای علمی حوزه در ۲۲ عرصه علمی
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاجری هم در این اجلاسیه گفت: طلاب در استان‌ها و شهرستان‌ها برای مدیریت زندگی خود و زندگی طلبگی به‌شدت نیازمند آشنایی عمومی با کلیات رشته‌ها و دانش‌های دیگر و مهارت‌های زندگی و تبلیغی هستند.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه افزود: از جمله می‌توان به مباحثی چون سبک زندگی، مدیریت زمان و زندگی، تبلیغ تراز و روزآمد و پژوهش تراز و روزآمد اشاره کرد. انجمن‌های علمی حوزه آمادگی دارد که دوره‌های تخصصی دانش‌افزایی علوم انسانی اسلامی را در این عرصه‌ها برگزار کند.
وی افزود: از دیگر خدماتی که انجمن‌های علمی می‌توانند انجام بدهند، برگزاری دوره کارگاه تخصصی مهارت‌افزایی چون دوره مهارت‌افزایی زندگی و کاری است. راه‌اندازی شوراهای تخصصی و علمی از دیگر خدماتی است که انجمن‌های علمی حوزه می‌تواند، این شورا را در استان‌های مختلف راه‌اندازی کند. هنوز در سیزده استان شعبه و شورا را نداریم.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه یادآورشد: برخی از استان‌ها پس از پیگیری‌ها، اعلام کردند که در یک‌سری بخش‌ها نمی‌توانیم، چنین فعالیتی داشته باشیم. برخی از استان‌ها نیز، اعلام آمادگی کردند که با دارا بودن اساتید تخصصی می‌توانند، شوراهای تخصصی ایجاد کنند. وی گفت: اگر موضوعات تخصصی در استان‌ها مشخص شود، اساتید ما در قالب نشست، پژوهش، کرسی و دوره به استان‌ها اعزام می‌شوند..
حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاجری گفت: حدود ۲۲ انجمن در حوزه‌های علوم قدیم و جدید، از جمله جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و... تشکیل شده‌اند. اعضای انجمن شامل دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی هستند. اخیراً انجمن‌های فضای مجازی، زن و خانواده، امامت و. . راه‌اندازی شده است و انجمن تمدن‌پژوهی نیز در مرحله تصویب است.
گفتنی است، کارگاه آموزش استفاده از دسکتاب مجازی در استان‌ها، بیان تجربه‌های موفق معاونان منتخب و ارائه ضرورت کرسی‌های آزاداندیشی، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی، کارگاه مدیریت کاربردی و مطالعات پژوهشی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ هادی‌منش مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهشی، کارگاه مدیریت و راهبری گروه‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های مجازی، توسط آقای حسن صدرایی‌عارف، خبرنویسی و تولید گزارش و نحوه استفاده بهینه از فضاهای سایبری، توسط حجت‌الاسلام عبداللهی و رونمایی از دسکتاب مجازی معاونت پژوهش، از جمله برنامه‌های این اجلاسیه بود.

ارسال دیدگاه