هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بها دادن به قرآن کریم موجب تنومند شدن فقه، کلام، حدیث و اخلاق است

آیت‌الله فاضل لنکرانی

بها دادن به قرآن کریم موجب تنومند شدن فقه، کلام، حدیث و اخلاق است

باید همه مردم و جوانان را آگاه کرد که داعش کاملاً از دایره اسلام خارج است و اساساً برای نابودی قرآن کریم و دین اسلام ساخته شده است و در حوادث اخیر نیز، ثابت شد که نقشه دشمن این است که با تجزیه ایران، با دین مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله فاضل لنکرانی، ۸آبان در نخستین اجلاسیه سالانه اساتید مؤسسه تخصصی ائمه اطهار(ع) که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد، در سخنانی ضمن تسلیت به‌مناسبت شهادت جمعی از هم‌میهنان در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، گفت: خداوند بزرگ را شاکر هستیم که در گام دوم انقلاب اسلامی و در این دوره از حوزه ،مباحث تفسیر قرآن کریم، جایگاه خوب و قابل قبولی پیدا کرده است؛ اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.
وی افزود: هم مسئولان حوزه و هم اساتید همه قائل به این هستند که مباحث تفسیر قرآن کریم، تنها یک امر علمی محض نیست و اگر شما تتبع نمایید و تاریخ را به‌دقت ملاحظه کنید، خواهید دانست که بعد از رسول گرامی اسلام(ص)، ریشه همه فرق انحرافی در تبعیت از متشابهات قرآن کریم بوده است؛ عده‌ای مانند خوارج، جبری‌ها و... به سراغ متشابهات قرآن کریم رفتند و از محکمات و اصول قرآنی فاصله گرفتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه، اینکه گفته شود، فلسفه تشریع احکام تنها اصلاح امور جامعه است، به‌نوعی تبعیت از متشابهات است، خاطرنشان کرد: من از بابت «مقاصدالشریعه» نگرانی دارم. من در ابتدا فکر می‌کردم که مقاصدالشریعه مثل موریانه تنها به جان فقه می‌افتد؛ اما الآن مشاهده می‌شود که به جان قرآن کریم نیز افتاده است و کم‌کم قرآن کریم را هم کنار می‌گذارند.
وی افزود: مقاصدالشریعه امروزه یک خطر بسیار بزرگ برای مجموع دین است و ریشه آن نیز، اتباع از متشابهات است. امروزه هرچقدر می‌گذرد، جامعه بشری و عموم مردم بیشتر از هر زمانی به قرآن کریم و معارف والای آن نیاز دارند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه سخنان خود، فقه را شیرازه حوزه‌های علمیه شیعی دانست و گفت: فقه، شیرازه حوزه‌های علمیه و مبتنی بر قرآن کریم است و باید مسائل مستحدثه و فقه معاصر و چیزهایی که عموم بشریت به آن نیاز دارند، به‌خوبی و صحیح اجتهاد و استنباط شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: اصلاً باید گفت که دین یعنی حکومت؛ چراکه هر پیامبری و هر دینی که از سوی خدای متعال برای بشر آمده است، برای حکومت بوده است و درباره این حقیقت نیز، شواهد فراوانی در قرآن مجید وجود دارد.
وی افزود: امروزه بها دادن به قرآن کریم، موجب تنومند شدن فقه، کلام و تفسیر می‌شود و باید از خدای متعال بخواهیم، توفیق ارتباط و انس با این کتاب آسمانی را به ما بدهد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به حوادث اخیر در کشور خاطرنشان کرد: باید همه مردم و جوانان را آگاه کرد که داعش کاملاً از دایره اسلام خارج است و اساساً برای نابودی قرآن کریم و دین اسلام ساخته شده است و در حوادث اخیر نیز، ثابت شد که نقشه دشمن این است که با تجزیه ایران، با دین مقابله کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه