هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم حفظ هوشیاری و بیداری در مقابل دشمنان

مراجع عظام و علما در دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کردند

لزوم حفظ هوشیاری و بیداری در مقابل دشمنان

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، به‌همراه جمعی از مدیران و معاونان این سازمان، به‌مناسبت ایام نکوداشت پدافند غیرعامل 5 آبان با سفر به شهر مقدس قم، با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی در قم به‌صورت جداگانه دیدار کرد.

   تولید و اشتغال راه برونرفت از مشکلات کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل، بیان کردند: مردم ستون دین هستند و باید راحتی و آسایش آنها برای همه ما اصل باشد.
این مرجع تقلید اظهار کردند: ایران کشوری بزرگ و دارای مردمی بزرگ و بزرگ‌زاده است؛ اما باید توجه داشت که ما در میدان مین هستیم و دشمن پشت دیوار است و این وظیفه همگان را سنگین می‌کند تا دست از اختلافات سیاسی و جناحی بردارند و روی کمک به مردم متمرکز شوند.
ایشان با اشاره به نامه امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه بیان کردند: حضرت امیر(ع) در نامه خود به مردم مصر خطاب می‌کند که نگویید: چون مالک‌اشتر استاندار ماست استاندار خوب و رهبر خوبی است، همین کفایت می‌کند؛ بلکه بدانید «من نام لم‌ینم عنه»؛ اگر کسی بخوابد، دشمن بیدار، حمله می‌کند. شما وظیفه دارید که همیشه بیدار باشید!
معظم‌له همچنین خطاب به مسئولان امنیتی کشور، بر حفظ هوشیاری و بیداری در مقابل دشمنان، تأکید و بیان کردند: امیرالمؤمنین(ع) در نامه دیگری می‌فرماید: اگر می‌خواهید بخوابید. مانند آنکه در زمان روزه و نماز، آب را مضمضه می‌کند؛ اما آب را فرو نمی‌برد، خواب را هم در چشمان خود مضمضه کنید، نه اینکه بخوابید! «لا تذوقوا النوم‏ إلا غرارا او مضمضة»؛ اگر خواب انسان به این اندازه باشد، در هنگام خطر فوراً بیدار می‌شود!
حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کردند: اصل این است که دین ما، آیین ما، نظام ما و پایگاه ما حق است و لذا ما نگران نیستیم؛ اما مسئولان هم باید بیدار شوند و جلوی بی‌عرضگی‌ها، اختلاس‌ها، خیانت‌ها، نجومی‌ها و باندبازی‌ها گرفته شود تا خطری کشور را تهدید نکند؛ در غیر این صورت این گرفتاری‌ها همچنان خواهد بود!
ایشان با تأکید بر تولید و اشتغال افزودند: با کمیته امداد نمی‌شود، کشور را اداره کرد؛ بلکه باید با تولید و اشتغال، ضمن حفظ آبرومندی برای زندگی مردم، فقر را ریشه‌کن کرد تا همه کریمانه بر سر سفره خود بنشینند؛ چرا‌که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز می‌فرماید: خدایا! بین ما و نان ما جدایی مینداز که اگر نان نبود، نه روزه مى‌گرفتیم و نه نماز مى‌خواندیم و نه فریضه‌هاى پروردگارمان را انجام مى‌دادیم.
این مرجع تقلید با تأکید بر پیشگیری در حل مسائل کشور، اظهار کردند: ما یک «بهداشت» داریم و یک «درمان»؛ «بهداشت»، همان حرف صحیح، عمل صحیح و اقدام‌های پاک امینانه است که موجب پیشگیری خیلی از مشکلات کشور می‌شود و سپس کسی که مریض شد و تزریقاتی شد، باید «درمان» نیز باشد!
 
  لزوم اتخاذ راهبردهای مقابلهای برطبق مقتضای زمان
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سعیدی نیز در دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل، ضمن تسلیت حادثه غم‌بار شهادت زائران حرم شاهچراغ(ع)، اظهار کرد: در مقابله با رفتارها و روش‌های دشمن، در تعبیرات دینی ما آمده است که سنگ را به جایی بزنید که از آن‌جا آمده است؛ این تعبیر، تعبیری گویا و رساست که در مقابله با دشمن مطرح است؛ ولی کارهای دیگری هم داریم که در دستگاه پدافند غیرعامل، باید در سه دسته اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت برنامه‌ریزی شود.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(ع) با بیان اینکه تفاوت ویژگی‌های پدافند غیرعامل از نگاه مکتب ما با نگاه دشمن باید مشخص شود، گفت: آیت‌الله‌العظمی سیدحسن اصفهانی(ع) که در عصر خود مرجع واحد بودند، می‌فرمایند: بخشی از حکومت‌داری عقلایی است و باید ببینیم که عقلا چه می‌کنند و مانعی ندارد که از دیگران فنون و روش‌ها را بیاموزیم؛ ولی چیزهایی هم وجود دارد که محدود به احکام و ضوابط شرعی است و باید ببینیم که دین درباره آن‌چه گفته است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم تصریح کرد: وقتی مالک‌اشتر به خیمه فتنه نزدیک شده بود، و نزدیک بود خیمه ام‌الفساد را فتح کند، پیامی از ولی‌امرش رسید که برگرد و اینجا یک چالش پیدا شد که با محاسبات نظامی نباید محاسبه شود و باید با ملاحظات دینی از فرمان ولی‌امر اطاعت کرد.
آیت‌الله سعیدی افزود: در جنگ صفین که امیرالمؤمنین‌(ع) با عمروعاص مواجه شدند و خواستند او را بکشند، او حرکتی را انجام داد که امام(ع) از کشتن او صرف‌نظر کردند که این حرکت، در هیچ جایی جز مکتب قابل درک نیست و یا اینکه فرمودند: اگر دشمن آب را به روی شما بست، شما نباید این کار را انجام دهید، اقداماتی است که باید در قالب مکتبی به آن عمل کنیم.
وی با بیان اینکه باید بدانیم الآن پدافند غیر‌عامل چه وظیفه‌ای دارد، گفت: کار شما خیلی گسترده است و یکی از حوزه‌های مهم کشور، مدارس و دانش‌آموزان هستند که باید در میان‌مدت و بلند‌مدت روی آن کار کنید.
تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه راه مقابله با مشکلات یکسان نیست، گفت: روش مقابله در قضایای فتنه ۸۸ یک راه داشت و الان یک راه دیگری دارد و باید تفاوت‌ها را بیابید و در عمل به کار ببرید؛ زیرا هر کاری در جای خودش صحیح است. احتمال دارد اگر کاری که در گذشته انجام می‌شد و خوب بود، الآن انجام شود، تأثیر عکس داشته و باید به این موضوع توجه شود.
وی افزود: در شرایط فعلی باید سلایق شخصی را کنار بگذاریم و روی سلایق نظام و رهبر انقلاب فکر و برنامه‌ریزی کنیم و کارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت را شروع کنیم.
 
  مدیران با درایت برای رفع اثر تحریمها و حمایت از مردم تلاش کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی هم در این دیدار، با تقدیر و تشکر از رئیس و مدیران ارشد سازمان پدافندغیرعامل کشور، اظهار کرد: اگرچه تحریم‌ها سبب سختی‌های بسیاری برای ملت ایران در حوزه‌های مختلف شده است: اما در سایه نیروی انسانی متعهد و متخصص در کشور، شاهد توانمندی در حوزه‌های مختلف هستیم: البته مدیران کشور نیز، باید با ظرافت و درایت، اقدامات لازم را برای رفع اثر تحریم‌ها و حمایت از مردم انجام دهند.
 
  لزوم اتخاذ راهبرد چندجانبه ترکیبی برای مقابله با تهدیدات
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این دیدارها، ضمن تسلیت حادثه تروریستی در آستان مقدس حضرت شاهچراغ‌(ع)، تهدیدات پیش‌روی کشور را به دو دسته ترکیبی سایبری و ترکیبی جنگ شناختی تقسیم و اظهار کرد: جبهه استکبار پس از ناامیدی از تأثیر اقدامات نظامی در اراده ملت ایران، به سراغ یک راهبرد ترکیبی چند‌لایه رفته است.
سردار جلالی ادامه داد: در این راهبرد جدید، از طریق نفوذ و شناسایی آسیب‌پذیری‌های فنی در زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم، آن زیرساختی را که بیشترین تأثیر را در زندگی مردم دارد، انتخاب و آن را مورد هدف قرار می‌دهند. پس از آن در سایه قطع کارکرد و خدمت‌رسانی به مردم، از رسانه و شبکه‌های اجتماعی برای بزرگنمایی و تحریک مردم به سمت اغتشاش استفاده می‌کنند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با بیان اینکه برای مقابله با این نوع تهدیدات، باید الگوی چندجانبه و ترکیبی را در دستور کار قرار دهیم، توضیح داد: در موضوع سایبری انجام اقدامات پیشگیرانه و شناسایی نقاط ضعف و آسیب، از جمله راهبردهایی است که در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی با بیان اینکه تداوم کارکرد زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم، خط قرمز سازمان پدافند غیرعامل کشور است، تصریح کرد: در همین زمینه تدوین برنامه تداوم کارکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین با تأکید بر لزوم تدوین یک برنامه پدافند رسانه‌ای برای مقابله با حجم بالای تبلیغات منفی و دروغ‌پراکنی رسانه‌های بیگانه، بر لزوم تبیین اهداف دشمنان و آشکار‌سازی توطئه‌ها برای مردم تأکید کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه