هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طلبه مبلغ باید زبان گویا، فکر روشن و احساس شفاف تبلیغی داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه در گردهمایی مبلغان دینی مازندران

طلبه مبلغ باید زبان گویا، فکر روشن و احساس شفاف تبلیغی داشته باشد

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در رأس یک هیئت بلندپایه حوزوی 29‌دی در سفری سه‌روزه وارد استان مازندران شد و از سوی حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در مازندران، مسئولان حوزوی، استاندار و جمعی از مسئولان استان و شهرستان در مصلای نماز جمعه شهرستان قائمشهر مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، آیت‌الله اعرافی، ۳۰‌دی در گردهمایی بزرگ مبلغان استان مازندران که در سالن هلال احمر استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار تبلیغی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اعتقاد دارم، از مرجع تقلید تا امام جماعت یک روستا باید مبلغان دین باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه اتصال با مردم، گفت‌و‌گو با جامعه و برقراری ارتباط تبلیغی و دینی در ذات و روح حوزه نهفته است، افزود: طلاب، روحانیان و مبلغان دینی به‌عنوان سپاه بزرگ دین باید زبان گویا، فکر روشن و احساس شفاف تبلیغی داشته باشند و روحانی منهای احساس، دانش و مهارت تبلیغی، دارای نقص است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه به موانع تبلیغی اشاره کرد و با بیان اینکه شناخت این موانع در موفقیت یک مبلغ بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: بدون شناخت صحیح مسیر پیش روی، نمی‌توان قدم‌ها و گام‌های اساسی برداشت.
آیت‌الله اعرافی همچنین تصریح کرد: مبلغان باید با رویکرد دقیق اسلامی و دینی تاریخ غرب را مطالعه کنند؛ چون این غرب که از عصر رنسانس آغاز شد، با حاشیه زدن تمدن بشر، زمینه فاصله گرفتن بشریت از دین را فراهم کرد و یک روح غیرالهی در تاروپود علوم انسانی، اجتماعی، دانش و فناوری و حتی علوم پایه و فنی مهندسی جهان رسوخ و نفود پیدا کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه جریان ضلالت و انحراف‌ها در گفتمان غربی، در همه شریان‌های بشریت نفوذ کرده است و در نظام‌های آموزشی، تبلیغ، هنر و سبک زندگی بازتاب دارد، ادامه داد: مبلغ تراز، باید یک آگاهی نسبی نسبت به این جریان‌ها داشته باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ضربه بزرگ به این رویکرد غلط تمدنی وارد کرد؛ اما امروز جهان در همان مسیر در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی به‌عنوان یک پدیده و تغییری نو در خطوط استراتژیک عالم و معادلات علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی دنیا بوده است.
آیت‌الله اعرافی، سومین مسئله در این بخش را، تکثر و تنوع رسانه‌ای، به‌هم‌ریختگی گروه‌های مرجع در جهان و شکل‌گیری رقبای معرفتی بعد از رنسانس عنوان کرد و گفت: همه این جلوه‌های جدید، موانع تازه‌ای هستند که کار تبلیغ را با موانع و چالش‌های بیشتر و افزون‌تری مواجه کرده‌اند که شناخت همه این مسائل از سوی مبلغان دینی ضروری است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه به توطئه‌های دشمنان و مستکبران علیه انقلاب اسلامی در طول دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همه توطئه‌های دشمنان به این دلیل است که انقلاب اسلامی از جنس نهضت نفت، جنبش مشروطه و سایر نهضت‌ها و جنبش‌های ایران و دنیای اسلام نیست؛ بلکه از جنس و مقوله دیگری است که همه بشر را مخاطب قرار داده و می‌خواهد، همه معادلات را در ذات خود تغییر دهد آن هم نه با زور؛ بلکه با فکر و فرهنگ؛ و این، برای آنهایی که در مسیر شیطان حرکت می‌کنند، سنگین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، با بیان اینکه حوزه علمیه در چهار دهه فعالیت خود، نهضت اسلامی را به وجود آورد و در بیش از ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته پشتوانه فکری، معنوی، عملی و اجرایی یک انقلاب بزرگ و شکل‌گیری یک نظام اسلامی شده است، تصریح کرد: پیدایش این انقلاب رقبا را بیدار کرد و همه آمدند که موانع جدیدی به وجود آورند تا نظام فکری و تبلیغی ما را با موانع روبه‌رو کنند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه امروز باید این موانع را بشناسیم و توان لازم علمی، دانشی، فنی، مهارتی و عاطفی و احساسی مقابله با این موانع را به وجود بیاوریم، ادامه داد: ما امروز با این هدف بلند فاصله داریم و باید با یک نگاه جهادی به این مسئله نگاه کنیم.
وی با اشاره به اهمیت سنت‌های تبلیغی حوزه در طول تاریخ، بر ضرورت حفظ و تقویت این سنت‌ها تأکید کرد و گفت: این منظومه‌ها سندهای اخلاقی بزرگان ما در حوزه بوده که باید همچنان برجسته باشد.
 
  تمرکز ۲۷۰ استاد حوزوی بر روی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
آیت‌الله اعرافی، 30‌دی در نشست مسئولان، مدیران و اساتید مدارس علمیه استان مازندران در ساری هم، مازندران را مهد عالمان و بزرگان دینی معرفی کرد و گفت: رجال بزرگ و ارزشمندی از این منطقه برخاسته‌اند و مایه افتخار جهان اسلام و حوزه‌های علمیه هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در ادامه به کارویژه‌های روحانیت اشاره کرد و با بیان اینکه رسالت و مسئولیت روحانیت در عصر جدید، در چهار عرصه و کارکرد درون حوزه، جامعه، نظام اسلامی و بین‌الملل مشخص شده است، بیان کرد: در همین رابطه ۲۷۰ عنوان مشخص شد که ۷۰ عنوان اولویت دارد که محورهای اصلی آن تعیین شد که حوزه باید برای این محورها کادرسازی، فکر و گفتمان تولید کند.
وی حضور یک روحانی در مسجد و محراب را ضروری دانست و با بیان اینکه در همین رابطه یک طرح مشترک میان حوزه، سازمان تبلیغات، اوقاف، شورای سیاست‌گذاری و دفتر تبلیغات اسلامی تهیه شده است، افزود: بر اساس آنچه که در طرح آمایش نیز آمده است، با اجرای این طرح ۱۰۰ هزار روحانی ممحض باید در مسجد، محراب و منبر باشند و برای حداقل هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد نیز دارای منابع وقفی و پایدار باشد.
وی در ادامه به طرح درختواره مهارت‌های حوزه اشاره کرد و با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش‌های کاربردی مهارتی حوزه، افزود: فنون و مهارت‌هایی که طلاب باید در سطوح مختلف کسب کنند، در این طرح آمده که در شورای گسترش نهایی می‌شود.
آیت‌الله اعرافی همچنین به تدوین طرحی پنج‌ساله با سی تا چهل محور ویژه فقه معاصر اشاره کرد و گفت: برای نخستین‌بار حوزه به‌صورت نظام‌مند در مسائل کلان نظام حرف می‌زند و ۲۷۰ استاد حوزوی روی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کار کردند؛ سندی که ۵۰ سال آینده کشور را هدف‌گیری می‌کند و ظرف چند ماه آینده، رهبری آن را ابلاغ خواهند کرد.
 
 
  چند‌صدایی در عرصه فرهنگی و دینی مشکلات را چند برابر می‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در مازندران نیز در نشست مشترک آیت‌الله اعرافی با مسئولان استان، با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم نسبت به مسائل دینی و فرهنگی، گفت: خوشبختانه دولتی در کشورمان سرکار آمده که از نظر نوع تفکر فرهنگی به ما نزدیک است.
نماینده ولی‌فقیه در مازندران، با بیان اینکه چند صدایی مشکلات فرهنگی کشور را چند برابر خواهد کرد، ابراز کرد: هماهنگی مناسب دولت با نهادهای دینی و فرهنگی بسیار ارزشمند است که باید از آن در جهت تقویت این مبانی در کشور به‌خوبی بهره گرفته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین لائینی، با بیان اینکه به‌طور حتم نگاه دولت فعلی کمک به نهادهای دینی و فرهنگی است، تصریح کرد:؛ اما حوزه‌های علمیه همواره به بسترهای مردمی متکی بوده و خواهند بود.
نماینده ولی‌فقیه در مازندران ادامه داد: باید وفاق موجود در کشور را غنیمت بدانیم و از فرصت به‌وجود‌آمده، حداکثر استفاده را داشته باشیم.
گفتنی است، جلسه مشورتی شورای حوزه علمیه مازندران نیز، ۳۰‌دی با حضور آیت‌الله اعرافی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدی لائینی برگزار شد. در این جلسه که اعضای شورای حوزه علمیه استان نیز حضور داشتند، مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه علمیه استان و راهکارهای لازم جهت تقویت فعالیت‌های حوزوی در مازندران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین بازدید از مدارس علمیه مازندران، پروژه‌های مدرسه سفیران هدایت ساری و ساختمان احداثی مرکز خدمات حوزه در مرکز استان، سخنرانی در مراسم‌های سالگرد شهدای فدائیان اسلام قائم‌شهر، دیدار با نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان و امام جمعه قائم‌شهر، مسئولان، مدیران، کارکنان و اساتید مدارس علمیه استان و مسئولان استان مازندران، از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله اعرافی به استان مازندران بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه