هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

لزوم هوشیاری تیم‌ مذاکره‌کننده در کنار حفظ عزت و اقتدار

مراجع عظام و علما در دیدار وزیر امور خارجه تأکید کردند

لزوم هوشیاری تیم‌ مذاکره‌کننده در کنار حفظ عزت و اقتدار

کتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، ۱۸‌آذر در آستانه برگزاری هشتمین دور مذاکرات برجامی در وین با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی آیات سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دیدار کرد.

  با تلاش در رفع مشکلات مردم، رضایت و خرسندی آنها را بهدست آورید
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با امیرعبداللهیان، از اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با کشورهای منطقه و جهان اسلام تشکر کردند و گفتند: امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید.
معظم‌له افزودند: مملکت ما، کشور امام زمان(عج) است و همه ما باید بکوشیم، کارها و رفتارمان مورد تأیید و رضایت آن وجود مبارک باشد.
این مرجع تقلید در پایان برای عزت و سربلندی کشور دعا کردند.
 
  تأکید بر لزوم هوشیاری تیم مذاکرهکننده
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار، ضمن اشاره به دشمنی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا تاکنون در قبال جمهوری اسامی ایران، بر لزوم هوشیاری تیم مذاکره‌کننده تأکید کرده و گفتند: آنچه باعث آبرو، عزت و قدرت کشور است، باید در مذاکرات پیگیری شود. کوتاهی در مقابل خواسته‌های آنان، سبب می‌شود که آنها در مباحث دفاعی، موشکی و منطقه‌ای نیز خواستار مذاکره شوند.
معظم‌له، به فضاسازی‌های برخی جریان‌های داخلی اشاره کرده و افزودند: برخی‌ها در داخل می‌گویند که نباید تحت هیچ شرایطی با دنیا تعامل و مذاکره داشته باشیم و برخی دیگر نیز، به عکس معتقدند که باید برای تعامل با دنیا هرگونه امتیازی داد؛ ازاین‌رو لازم است، این دو گروه را به آنچه صواب است، متقاعد کرد.
این مرجع تقلید هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور را در پیشرفت امور مهم دانسته و خواستار استفاده از آراء و نظرات دانشگاهیان و حوزویان در امور مربوط به روابط خارجی شدند.
ایشان در پایان این دیدار از نفوذ مظاهر ابتذال فرهنگ غرب به دانشگاه‌های کشور احساس خطر کرده و نسبت به آن هشدار دادند.
 
  باید عزت و اقتدار سرلوحه کار تیم مذاکرهکننده باشد
حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم در این دیدار، با اشاره به آیات قرآن کریم، ‌گفتند: یکی از دستورات مؤکد اسلام حفظ عزت و عظمت مسلمانان در مقابل دشمنان است و مسلمانان باید همواره عزت و اقتدار خویش را حفظ کنند؛ از این‌رو باید در برجام، خطوط قرمز و مصالح ملت حفظ و موضوع افغانستان به‌طور جدی پیگیری شود.
این مرجع تقلید، با اشاره به دشمنی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی، آمادگی دفاعی در مقابل دشمنان را بسیار ضروری دانستند و بیان کردند: یکی از راه‌های حفظ عزت و عظمت، توجه به خط قرمزهاست. توان موشکی جمهوری اسلامی، یکی از خطوط قرمزی است که نباید درباره آن با دشمنان مذاکره نمود. باید عزت و اقتدار سرلوحه کار تیم مذاکره‌کننده باشد.
معظم‌له، داشتن بصیرت و آگاهی نسبت به اوضاع زمان را بسیار مهم دانستند و افزودند: متأسفانه حکومت‌های سلطه‌گر غربی، با اختلاف‌افکنی و درگیری میان مسلمانان، به دنبال مقاصد شوم خود هستند. امروز اوضاع در یمن، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین و سوریه، تنها به‌نفع استکبار است که باید ملت‌های مسلمان در مقابل این فتنه‌ها، بیدار و هوشیار باشند. باید توجه داشت، مذاکره خوب است و باید انجام شود؛ اما با توجه به سوابق و عهدشکنی‌ها، اعتماد کار سختی است.
ایشان فعالیت وزارت خارجه در این چند ماه اخیر را مثبت ارزیابی نمودند و گفتند: شخص وزیر خارجه بحمدالله انقلابی، پیگیر و توانمند است.
این مرجع تقلید، مسئله فلسطین را موضوع مهمی دانسته و افزودند: از صهیونیست نباید غافل بود. این رژیم، نامشروع و غیرقانونی است و در هر حال، مشغول ضربه زدن می‌باشد و در طی مذاکرات برجام نیز، از هیج ضربه‌ای خودداری نمی‌کند.
 
  ضرورت بهبود روابط با همسایگان حتی کشورهای منطقه
حضرت آیت‌الله سبحانی هم در این دیدار، با اشاره به روایت معروف از نبی مکرم اسلام که فرمودند: «الجار ثم الدار»، بیان کردند: هرچند مقصود این روایت، همسایگان فردی است؛ اما می‌توان این معنای گسترده را از آن استفاده کرد که جمهوری اسلامی باید کوشش کند، روابط خود را با همسایگان حتی کشورهای منطقه، بیش از پیش بهبود بخشد؛ چون در صورت حسن همجواری طرفین می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.
این مرجع تقلید بیان کردند: شیعیانی در خارج ایران هستند- چه غرب و چه مناطق دیگر- که ایران را وطن دوم خود می‌دانند؛ بنابراین جمهوری اسلامی باید به آنها در رفع فشار و ارائه کمک‌های فرهنگی کمک کند.
 
  باید طرف ما بداند خروج یکطرفه از برجام، امنیت بینالمللی را تهدید میکند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار، اظهار داشتند: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم، اما بعد از دست دادن حتماً باید انگشتان خود را بشماریم!
معظم‌له خاطرنشان کردند: در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتماد نیست؛ اما در عین حال هیچ‌کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست؛ لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی - سیاسی در حوزه بین‌الملل است.
ایشان ادامه دادند: مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد. باید به‌طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست، یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه‌گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود، مورد غفلت قرار گرفته است. این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به‌صورت یک‌جانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.
این مرجع تقلید تصریح کردند: حضرت امیر(ع) در نامه خود به مالک اشتر نوشت که، مردم عمود دین هستند. این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق‌های نجومی؛ لذا داخل[مردم] را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحب‌نظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.
ایشان ادامه دادند: اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند.
معظم‌له خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، تأکید کردند: منیفست نظام بین‌المللی، بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساساً این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است؛ باید طرف ما بداند که خروج یک‌طرفه از برجام، امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. تا قرارداد ما با امنیت بین‌المللی گره نخورد، ضمانت اجرا نخواهد داشت. قرارداد هسته‌ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین‌الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم؛ اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می‌شماریم!
 
  ارتباط با دشمنان نیازمند معرفت و اقتدار است
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، یکی از وظایف وزارت امور خارجه را نشان دادن محبت‌ها و برائت‌ها در نظام اسلامی دانست و افزود: باید تفاوت ما با کسانی که از نظر اعتقادی و فکری در دایره محبت اهل‌بیت(ع) نیستند، مشخص شود تا کسانی که مؤمن نیستند، گمان نکنند که ما بی‌خط و بی‌رنگ هستیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم افزود: برائت از دشمنان به‌معنی قطع روابط اقتصادی و انسانی با آنها نیست؛ بلکه نیازمند معرفت، ظرافت و اقتدار است و اگر ما به اهل‌بیت(ع) متوسل شویم، آنها راه را برای ما باز می‌کنند.
وی با بیان اینکه ما به کمک خداوند و اهل‌بیت(ع) برای حفظ نظام امیدوار هستیم، افزود: مردم به این دولت و نظام اعتماد دارند.
 
  رفع مشکلات اقتصادی در گروی دیپلماسی فعال
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم در دیدار وزیر امور خارجه، انتظار عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم را، ارتباط سازنده با همسایگان دانست و گفت: انتظار عمومی از دستگاه دیپلماسی، رفع موانع و ارتباط سازنده با تمامی همسایگان خصوصاً کشورهای حوزه خلیج فارس است.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به مسئله افغانستان خاطرنشان کرد: همه اقوام و گروه‌ها باید در نظام سیاسی افغانستان نقش داشته باشند و هر چیزی غیر از تشکیل دولت فراگیر ملی، نمی‌تواند تأمین‌کننده امنیت و ثبات در افغانستان شود.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه رویکرد دولت در فعال کردن دیپلماسی اقتصادی را مورد تحسین قرار داد و ابراز کرد: اقتصاد با سیاست رابطه تنگاتنگی دارد و این دو به یکدیگر گره خورده‌اند. گره‌گشایی اقتصادی مستلزم دیپلماسی فعال در حیطه مسائل اقتصادی است.
وی در ادامه توجه به تجربیات حاصل‌شده در توافق برجام را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید تجربیات گذشته را سرلوحه کار خود قرار دهید و سیاستی اتخاذ کنید تا هم اعتبار جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل حفظ شود و هم عهدشکنان که در رأس آن‌ها آمریکا قرار دارد، در نگاه جهانیان مقصر جلوه کنند.
عضو خبرگان رهبری شرطی‌سازی اقتصاد به برجام را به‌عنوان یک آفت ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد شرطی یکی از عوامل مهم نوسانات اقتصادی است. نباید سفره مردم را به مسائل خارجی گره زد.
وی در پایان سخنان خود، استفاده از قدرت میدان و دیپلماسی را راهگشا ارزیابی کرد و گفت: از طریق میدان می‌توان در دیپلماسی، به پیروزی‌ها و نتایج خوبی دست یافت و نباید از این عامل مهم و تأثیرگذار غفلت کرد.
 
  توسعه پایدار و رونق اقتصادی از اولویتهای وزارت خارجه است
حسین امیرعبداللهیان هم در این دیدارها، گزارشی از فعالیت‌های وزارت‌خانه متبوع خود به‌ویژه در خصوص مذاکرات برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ارائه کرد و با بیان اینکه مردم از دولت انتظارات بسیاری دارند، اظهار کرد: کار دولت بسیار سخت است و ما باید از ظرفیت امور خارجه، برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار اقتصادی استفاده کنیم.
وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت امور خارجه برای ترویج آموزه‌های فرهنگی اسلام، اضافه کرد: در وزارت امور خارجه می‌توانیم، از ظرفیت حوزه‌های علمیه در راستای ترویج آموزه‌ها و اندیشه‌های دینی استفاده کنیم.
وزیر امور خارجه ضمن تجلیل از ابتکار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در برگزاری کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری و بازخوردهای آن در سطح منطقه و بین‌الملل، درخواست کرد، با توجه به شرایط منطقه و حضور گروه‌های تکفیری در کشورهای همسایه، نسبت به برگزاری دومین دوره این کنگره اقدام شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه