هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

کارآمدی، مهارت‌محوری و استکبارستیزی ضرورت خروجی آموزش ‌و ‌پرورش

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار وزیر جدید آموزش و پرورش

کارآمدی، مهارت‌محوری و استکبارستیزی ضرورت خروجی آموزش ‌و ‌پرورش

دکتر یوسف نوری وزیر جدید آموزش و پرورش، ۱۵‌آذر با سفر به شهر مقدس قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، آیات‌ سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار کرد.


ایشان در این دیدارها، نسبت به اجرای کنوانسیون‌های غربی و جایگزینی فرهنگ غربی در مدارس هشدار دادند و بر ضرورت مهارت‌آموزی و تربیت در خروجی آموزش ‌و ‌پرورش و نیز ایجاد روحیه استکبارستیزی با تبیین توطئه‌های استکبار جهانی تأکید کردند.

  روح حاکم بر نظام آموزشی، اسلامی باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دکتر نوری وزیر جدید آموزش و پرورش، با اشاره به ضرورت ارتباط حوزه‌های علمیه با نظام آموزشی کشور، گفتند: ارتباط آموزش و پرورش و دانشگاه با حوزه علمیه، از قدیم مرسوم بوده و بوعلی سینا، شیخ بهایی و شیخ طوسی در کنار هم، پرورش یافته‌اند.
ایشان افزودند: روح حاکم بر نظام آموزشی ما، باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد و ما نسبت به پاک‌سازی آن مسئول هستیم.
معظم‌له با اشاره به نقش گسترده علمای شیعه در گسترش علوم اسلامی، افزودند: برخی چنین تصور می‌کردند که علمای شیعه نقش چندانی در گسترش علوم؛ خصوصاً علوم اسلامی نداشتند؛ اما ما با برگزاری کنگره «نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی» ثابت کردیم که شیعه در تمام علوم؛ از جمله فقه، اصول، کلام و حتی طب، نجوم، معماری و غیره پیشتاز بوده و نقش مؤثری داشته است.
این مرجع تقلید افزودند: باید دستاوردهای علمای بزرگ شیعه در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود تا آنها نسبت به مواریث مهم پیشینیان خود و سابقه عظیم علمی آگاه گردند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود، ایجاد تحول در آموزش و پرورش را یک ضرورت دانسته و افزودند: سند ۲۰۳۰ اعتقادات دینی و مذهبی دانش‌آموزان را هدف قرار داده که لازم است، نسبت به اجرای این‌گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود.

  تبیین فتنهها و توطئههای استکبار جهانی برای نسل امروز
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با بیان اهمیت آموزش و پرورش در اسلام، گفتند: بعثت انبیا(ع) در راستای آموزش و رشد استعدادها و تزکیه و تعالی افراد جامعه بوده است. از این‌رو اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)نسبت به تعلیم و تعلم نسل جوانان و نوجوانان تأکید فراوان نموده‌اند.
ایشان در ادامه با اشاره به جریان تمدن‌ساز اسلام، افزودند: دین مبین اسلام با تأکید بر علم‌آموزی و کسب دانش توانست، در رشد علوم و پیشرفت مسلمانان تأثیر بسزایی بگذارد؛ اما متاسفانه غرب این علوم را از مسلمانان گرفت و دوبار به‌صورت سکولار به آنان معرفی نمود؛ از این‌رو مطالب و محتوای کتب درسی باید بر اساس فطرت پاک و معارف توحیدی تدوین شود.
معظم‌له با تأکید بر حفظ ارزش‌ها و اهمیت نشر معارف اسلامی و انقلابی، بیان کردند: باید در تعلیم و تربیت نسل جدید به‌عنوان آینده‌سازان و وارثان انقلاب، تمام امکانات به‌کار گرفته شود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفتند: یکی از ضرورت‌های مهم در روزگار کنونی، آگاهی‌به‌زمان است. باید برای نسل امروز، فتنه‌ها و توطئه‌های استکبار جهانی بیان شود تا در سایه دانش به خودکفایی و بی‌نیازی دست یابیم. باید با بیان حقایق تاریخی برای جوانان و نوجوانان، آنها را نسبت به اوضاع زمان آگاه و بصیر تربیت نمود تا از سلطه دشمنان بر میهن اسلامی جلوگیری شود.

  دانشآموزان مهارتمحور تربیت شوند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار، گفتند: دانش‌آموزان مانند یک ظرف خالی هستند که هرچه در آن ریخته شود، به‌همان قالب شکل می‌گیرد.
معظم‌له ادامه دادند: باید محتوایی که در داخل ظرف ریخته می‌شود، متناسب با ظرفیت و توانایی دانش‌آموزان و با بهره‌گیری از مباحث دینی باشد.
این مرجع تقلید، دانش‌آموزان را به‌عنوان معادن غنی کشور دانستند و گفتند: آموزش و پرورش باید چگونگی استخراج این معادن را به دانش‌آموزان بیاموزد.
ایشان حرفه‌آموزی را از ضرورت‌های نظام آموزشی کشور دانستند و یادآور شدند: باید دروس آموزش و پرورش طوری باشد که پس از فارغ‌التحصیلی، دانش‌آموزان بتوانند خود را اداره کنند و در کار و شغلی متناسب با آموخته‌های خود، به‌کار گرفته شوند.
معظم‌له، با تأکید بر اینکه خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد، در ادامه، بداخلاقی و خشونت را زیبنده نظام آموزش و پرورش کشور ندانستند و یادآور شدند: باید در تعامل بین دانش‌آموزان و معلمان، ادب و احترام نهادینه شود تا نسل آینده کشور نیز، از این صفت‌های اسلامی برخوردار شوند.

  آموزش و پرورش دانشآموزان را در مسیر دینی سوق دهد
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه نهاد مقدس آموزش و پرورش، باید دانش‌آموزان را در مسیر دینی و معارف اسلامی سوق دهد، اظهار داشتند: در این شرایط که دشمنان، برای انحراف بچه‌های ما کار می‌کنند، این آموزش و پرورش است که باید وظیفه مهم و سنگین هدایت فکری و اعتقادی فرزندان این مرز و بوم را به‌شایستگی انجام دهد.
ایشان با هشدار به حاکمیت سند انحرافی ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش، خاطرنشان کردند: امیدوارم که وزیر جدید، سند تحول بنیادین را که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و دانش‌آموزان را با مباحث دینی و اسلامی رشد می‌دهد، به‌طور کامل اجرایی کند.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی افزودند: آینده کشور نیازمند جوانانی است که در کنار آگاهی‌های علمی با دین و معارف اهل‌بیت(ع) انس داشته باشند؛ چراکه در این صورت آینده کشور امیدبخش و روشن خواهد بود.
معظم‌له در پایان، با اشاره به مطالبات معلمان از وزارت آموزش و پرورش، از وزیر جدید خواست که برای برآورده شدن مطالبات به‌حق معلمان، از همه توان و امکانات خود استفاده کند.

​​​​​​​   مدیران صالح در پستهای کلیدی استفاده شوند
آیت‌الله سعیدی هم در این دیدار، در رابطه با اهمیت انتخاب مدیران صالح و شایسته برای انجام امور مهم کشور، گفت: علاوه بر مدیران اصلی کشور که باید از افراد صالح و کاردان باشند، افراد زیرمجموعه آنها هم باید افراد همراه و دلسوز باشند؛ زیرا اگر زیرمجموعه‌ها از افراد ناصالح باشند، کارها را مختل می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم ادامه داد: در پست‌های اصلی و تأثیرگذار باید افرادی قرار بگیرند که دلسوز، دارای قدرت اجرایی، همت و اراده بر اجرای تصمیمات مفید باشند و اگر این امر رعایت شود، نیت‌های خیر مسئولان رده بالا در تمام زیرمجموعه هم، ساری و جاری خواهد شد.
وی با بیان اینکه برخی افراد قلب‌های مریضی دارند که باید مراقب بود، از این افراد در پست‌های کلیدی استفاده نشود، فرزندان مردم را امانت‌های مردم و نظام در سیستم آموزش و پرورش دانست و افزود: اگر از مناجات با خدا و مدد گرفتن از خدا و اهل‌بیت(ع) غافل نشوید و در اجرا هم با عزت و اقتدار عمل کنید، یقین بدانید دست یاری خدا با شماست و خداوند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند.
 
  مهارتآموزی و تربیت، مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار، آموزش و پرورش را نهادی بی‌بدیل در ایجاد سرمایه اجتماعی دانست و گفت: نیروی انسانی نقش مؤثری در پیشرفت کشور دارد و آموزش و پرورش پایه‌گذار تربیت نیروی انسانی است.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از مهارت‌آموزی به‌عنوان حلقه گم‌شده چرخه آموزشی کشور یاد و خاطرنشان کرد: مباحث تئوریک به‌تنهایی کافی نیست و مهارت‌آموزی به‌عنوان یک اصل اساسی باید مورد توجه قرار گیرد. خروجی‌های آموزش و پرورش باید متناسب با نیازهای زمان، آموزش ‌دیده باشند و با پذیرش مسئولیت، از اعتماد به نفس کافی برخوردار شوند.
امام جمعه قم حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی را مستلزم نگاه ویژه مسئولان به آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: آینده جامعه در گروی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی آن جامعه است و دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی، بدون بها دادن به آموزش و پرورش، میسر نخواهد بود.
وی تربیت را یکی از وظایف مهم آموزش و پروش ارزیابی کرد و افزود: در سیستم آموزشی کشور، به تربیت به‌اندازه آموزش بها داده نمی‌شود و باید بین جریان آموزشی و تربیت، یک توازن نسبی برقرار شود.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: محتوای مسائل تربیتی باید جاذبه‌دار باشد و پیوسته، با توجه به نیازهای زمان، به‌روزرسانی گردد و مهم‌تر اینکه با استفاده از شیوه‌های درست به دانش‌آموزان متنقل گردد که لازمه آن، استفاده از افراد لایق، شایسته و کاردان در این‌گونه امور است.
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: فضای مجازی و سواد رسانه‌، از اموری است که اگر مورد غفلت واقع شود، همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
وی پاسخ به شبهات مطرح در فضای مجازی را، از وظایف آموزش و پرورش دانست و آگاهی‌بخشی نسبت به تاریخ انقلاب را به‌عنوان اصل کلیدی در تربیت دانش‌آموز فرهیخته و آشنا با آرمان‌های انقلاب، مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر شبهات مطرح در فضای مجازی را به‌درستی برای دانش‌آموز پاسخ ندهیم، به‌مرور زمان، شاهد تراکم این شبهات در ذهن او خواهیم بود که نتیجه آن، جذب دانش‌آموز به سخنان جذاب و توخالی خواهد شد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پایان سخنان خود، رفع دغدغه‌های معیشتی معلمان را خواستار شد و تصریح کرد: هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است. معلمی که دغدغه مالی داشته باشد، نمی‌تواند به‌درستی وظیفه خود را انجام دهد.
 
  نیروهای خوشفکر و اندیشهورز را بهکار بگیرید
آیت‌الله اعرافی هم در این دیدار، خطاب به وزیر جدید آموزش و پرورش، اظهار کرد: شما نیروی کار آگاه، آشنا به کار، خدوم، جهادی و انقلابی هستید و امروز کار بزرگی برعهده شما گذاشته شده است و ما به‌عنوان حوزه، بدون هیچ انتظاری زائد بر آنچه که وظیفه آموزش و پرورش است، نداریم و هر کاری که از دست ما برآید، به‌عنوان وظیفه در خدمت شما و این دستگاه عظیم قرار خواهیم داد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، افزود: موضوع رتبه‌بندی معلمان باید مورد توجه قرار بگیرد و ما نیز در تسهیل این موضوع مهم کمک می‌کنیم؛ چراکه معتقدیم اگر جامعه معلم و مدیران به شما اعتماد کنند، قطعاً گام‌های بعدی را محکم و جدی‌تر خواهید برداشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به دانشگاه فرهنگیان و رسالت مهم آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان باید تلاش کرد، جایگاه این دانشگاه را ارتقا داد و در ذیل این ارتقا، صدهزار نفر به‌عنوان سرمایه انسانی و متخصص تربیت و وارد جامعه کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه بر استفاده جمعی از پژوهشگران، محققان و اندیشه‌ورزان حوزوی و دانشگاهی برای اجرای طرح تحول آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: تولید فکر برای آموزش و پرورش، نیازی دائمی است. این تولید فکر در دانشگاه و حوزه‌های علمیه شکل می‌گیرد؛ لذا به‌منظور بهره‌مندی بیشتر و توزیع مسئولیت‌ها می‌بایست، مجموعه نهادهای پژوهشی، آموزشی و تحقیقی کارآمد را که متناسب با نیازهای آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، همانند یک منظومه ببینید و تعامل داشته باشید؛ چراکه می‌تواند با این نگاه ادامه مسیر تحولی در آموزش و پرورش را تضمین کرد.
 
  تأکید بر همکاری با حوزههای علمیه
دکتر نوری هم در این دیدارها، به ارائه گزارشی از وضعیت وزارتخانه آموزش و پرورش پرداخت و پیاده‌سازی سند تحول بنیادی را اولویت اول این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: با پیاده‌سازی این سند تحول و بهره‌گیری از افرادی با تفکر ناب اسلامی، اسناد مخالف را کنار خواهیم زد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر همکاری با حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: لازم است نهادی دینی و حوزوی برای رشد معنوی دانش‌آموزان کمک کند و آموزش و پرورش آمادگی دارد، با روش‌های جذاب و جدید و کارآمد، این امکان را برای رشد معنوی دانش‌آموزان فراهم کند.
وی با بیان اینکه متأسفانه فقط در این سال‌ها، ما به فکر کنکور و آموخته‌های علمی دانش‌آموزان توجه کردیم و از مسائل دینی آن‌ها غافل شدیم، ادامه داد: ورود سند ۲۰۳۰ هم در سال‌های اخیر، باعث شد، دستورالعمل‌های غربی بر اجرای دستورالعمل‌های اسلامی و قرآنی حاکم شود.
رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش اضافه کرد: ما در دیدارهای امروز با مراجع و علما، به دنبال فعال کردن همکاری‌های بین حوزه و آموزش و پرورش هستیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزش‌دیده را در مدارس فراهم کنیم و فصل جدیدی را در تقویت باورهای اعتقادی، دینی و اسلامی دانش‌آموزان آغاز کنیم.
 وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش محدود شده است، افزود: حوزه‌های علمیه باید به کمک نظام آموزش و پرورش بیایند و حتی مدارس وابسته به حوزه علمیه شکل بگیرد و شاهد تربیت دینی در مدارس باشیم.
دکتر نوری با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که سند تحول آموزش و پرورش را با همکاری نهاد مذهب و دین که مرکزش در قم است، پیاده کنیم، گفت: رایزنی‌های لازم برای آغاز این کار انجام شده است و در کنار آن، طرح‌هایی مانند تعیین معلم ثابت برای مناطق محروم و نذر خدمت را در آموزش و پرورش با جدیت پیگیری می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش توجه به مناطق محروم را، از اولویت‌های این وزارتخانه در دوره جدید عنوان کرد و یادآور شد: تلاش خواهیم کرد با توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و تجهیز مدارس مناطق محروم، آموزش در این مناطق را ارتقا دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه