هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رشته ولایت‌شناسی در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شود

آیت‌الله اراکی

رشته ولایت‌شناسی در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تصریح به اینکه ولایت امیرالمؤمنین(ع) همانند رسالت رسول‌الله(ص) مربوط به همه زمان‌ها و دوران‌هاست، تأکید کرد: ولایت به‌معنای برقراری نظم اجتماعی است و از این‌رو، باید این رشته در حوزه‌های علمیه تأسیس و تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محسن اراکی، 22تیر در جمع تعدادی از وعاظ و خطبای مشهد مقدس، با اشاره به عید ولایت، بیان کرد: از متون دینی چنین برداشت می‌شود که نعمت ولایت به‌معنای ایجاد روح و بافت واحد در بین مردم است.
وی افزود: رسالت، امامت و ولایت به‌معنای پذیرش یک فرمان مرکزی در امت اسلامی، برای برقراری نظم عادلانه است؛ ضمن آنکه رابطه این مرکزیت با بدنه اجتماعی، رابطه اطاعت و نُصرت است.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: بر همین اساس است که خداوند متعال، حق کیفر مخصوص خود را به اولیای امر نیز تفویض کرده است.
آیت‌الله اراکی با تصریح به اینکه تفویض حق‌الامر به رسول‌الله(ص) و اولی‌الامر(ع) اصلی مسلم بر اساس آیاتی مانند آیه «اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی‌الامر منکم» است، ادامه داد: یکی از جلوه‌های فضل امام علی(ع) بر همه ائمه اطهار و بر همه انبیاء(ع) آن است که لقب امیرالمؤمنین، خاص ایشان است؛ به بیان دیگر آن حضرت، بلااستثناء، امیرِ همه مؤمنین و از جمله ائمه و انبیاست.
وی سپس به آیه ۸۱ سوره آل‌عمران پرداخت و گفت: این آیه به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین آیات قرآن بر این نکته اشاره دارد که میثاق ایمان به رسول‌الله(ص) و نصرت آن حضرت، از همه انبیا گرفته شده است؛ به بیان دیگر همه انبیا عضوی از اعضای امت محمد(ص) هستند.
این استاد حوزه‌ علمیه قم، همچنین غدیر و عید ولایت امیرالمؤمنین(ع) را هم‌ردیف رسالت حضرت پیامبر اسلام(ص) دانست و اظهار کرد: این اعیاد تنها مربوط به آخرالزمان نیست؛ بلکه مربوط به همه زمان‌هاست.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های یاری نبیین نسبت به رسول‌الله(ص) روایت مهمی است که در منابع شیعی و سنی آمده است؛‌ آنجا که رسول‌اکرم(ص) با زبان مباهات می‌فرماید: اولین نمازی که امام زمان(عج) در مسجد‌الاقصی برگزار می‌کنند، نماز صبح است که در آن زمان، عیسی(ع) از آسمان فرود می‌آید و به حضرت ولی‌عصر(عج) اقتدا می‌کند و فرماندهی کل قوای حضرت به او سپرده می‌شود.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه ولایت رسول‌الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بر اساس روایت‌هایی مانند «انا و علی ابوا هذه الامة»، به‌معنای ابوت حقیقی آن بزرگواران است، گفت: رسول‌الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) مولد هویت مسلمانان هستند.
وی با تصریح به اینکه نتیجه ابوت محمدی(ص)، اخوت حقیقی اهل ایمان، مُبتنی بر بافت و روح واحد آنان است، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز جدی به غور در روایات مربوط به امامت و ولایت، ضروری است تا رشته امامت و ولایت‌شناسی در حوزه‌های علمیه تأسیس شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان با بیان اینکه نیاز به تربیت مبلغ در این زمینه لازم و جدی است، اضافه کرد: البته فراموش نکنیم که شیوه‌های جدید تبلیغ، به‌معنای دست برداشتن از شیوه‌های سنتی و منبر نیست؛‌ چراکه خود منابر، تنها وسیله‌ای برای ترویج دین نیستند؛ بلکه هویت‌ساز و انسان‌ساز هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه