printlogo


printlogo


آیت‌الله اراکی
رشته ولایت‌شناسی در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تصریح به اینکه ولایت امیرالمؤمنین(ع) همانند رسالت رسول‌الله(ص) مربوط به همه زمان‌ها و دوران‌هاست، تأکید کرد: ولایت به‌معنای برقراری نظم اجتماعی است و از این‌رو، باید این رشته در حوزه‌های علمیه تأسیس و تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محسن اراکی، 22تیر در جمع تعدادی از وعاظ و خطبای مشهد مقدس، با اشاره به عید ولایت، بیان کرد: از متون دینی چنین برداشت می‌شود که نعمت ولایت به‌معنای ایجاد روح و بافت واحد در بین مردم است.
وی افزود: رسالت، امامت و ولایت به‌معنای پذیرش یک فرمان مرکزی در امت اسلامی، برای برقراری نظم عادلانه است؛ ضمن آنکه رابطه این مرکزیت با بدنه اجتماعی، رابطه اطاعت و نُصرت است.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: بر همین اساس است که خداوند متعال، حق کیفر مخصوص خود را به اولیای امر نیز تفویض کرده است.
آیت‌الله اراکی با تصریح به اینکه تفویض حق‌الامر به رسول‌الله(ص) و اولی‌الامر(ع) اصلی مسلم بر اساس آیاتی مانند آیه «اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی‌الامر منکم» است، ادامه داد: یکی از جلوه‌های فضل امام علی(ع) بر همه ائمه اطهار و بر همه انبیاء(ع) آن است که لقب امیرالمؤمنین، خاص ایشان است؛ به بیان دیگر آن حضرت، بلااستثناء، امیرِ همه مؤمنین و از جمله ائمه و انبیاست.
وی سپس به آیه ۸۱ سوره آل‌عمران پرداخت و گفت: این آیه به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین آیات قرآن بر این نکته اشاره دارد که میثاق ایمان به رسول‌الله(ص) و نصرت آن حضرت، از همه انبیا گرفته شده است؛ به بیان دیگر همه انبیا عضوی از اعضای امت محمد(ص) هستند.
این استاد حوزه‌ علمیه قم، همچنین غدیر و عید ولایت امیرالمؤمنین(ع) را هم‌ردیف رسالت حضرت پیامبر اسلام(ص) دانست و اظهار کرد: این اعیاد تنها مربوط به آخرالزمان نیست؛ بلکه مربوط به همه زمان‌هاست.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های یاری نبیین نسبت به رسول‌الله(ص) روایت مهمی است که در منابع شیعی و سنی آمده است؛‌ آنجا که رسول‌اکرم(ص) با زبان مباهات می‌فرماید: اولین نمازی که امام زمان(عج) در مسجد‌الاقصی برگزار می‌کنند، نماز صبح است که در آن زمان، عیسی(ع) از آسمان فرود می‌آید و به حضرت ولی‌عصر(عج) اقتدا می‌کند و فرماندهی کل قوای حضرت به او سپرده می‌شود.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه ولایت رسول‌الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بر اساس روایت‌هایی مانند «انا و علی ابوا هذه الامة»، به‌معنای ابوت حقیقی آن بزرگواران است، گفت: رسول‌الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) مولد هویت مسلمانان هستند.
وی با تصریح به اینکه نتیجه ابوت محمدی(ص)، اخوت حقیقی اهل ایمان، مُبتنی بر بافت و روح واحد آنان است، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز جدی به غور در روایات مربوط به امامت و ولایت، ضروری است تا رشته امامت و ولایت‌شناسی در حوزه‌های علمیه تأسیس شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان با بیان اینکه نیاز به تربیت مبلغ در این زمینه لازم و جدی است، اضافه کرد: البته فراموش نکنیم که شیوه‌های جدید تبلیغ، به‌معنای دست برداشتن از شیوه‌های سنتی و منبر نیست؛‌ چراکه خود منابر، تنها وسیله‌ای برای ترویج دین نیستند؛ بلکه هویت‌ساز و انسان‌ساز هستند.