هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

«پرهیز از شهرت»، «سعه صدر» و «استقبال از انتقاد» از ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد)  بود

آیت‌الله کریمی جهرمی

«پرهیز از شهرت»، «سعه صدر» و «استقبال از انتقاد» از ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد)  بود

استاد حوزه علمیه قم گفت: «پرهیز از شهرت»، «استقبال از انتقاد» و «سعه صدر» و «مهربانی» نسبت به دیگران، از جمله ویژگی‌های مهم مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی بود.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، آیت‌الله کریمی جهرمی به مناسبت بیست‌و‌نهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی سید محمدرضا گلپایگانی(قد)، در دیدار جمعی از فضلای حوزه با اشاره به اندیشه تأسیس حوزه‌های علمیه از ابتدا، اظهار داشت: حوزه از ابتدای تأسیس، قائم به دو عنصر بود. طلاب و محصلین و کسانی که شهر و دیار و آسایش خود را کنار گذاشته‌ و با جدیت و تلاش و شوق فراوان به اندوختن کمالات و تحصیلات دینی مشغول شده‌اند و دیگری که اهم از اول و مولد عنصر اول است، عنصر زعامت حوزه است. و این یعنی یک انسان برجسته بین همه علما و بزرگان و رجال علمی شاخص و مورد اعتماد در میان حوزویان، که امتیازات خاص به خودش را داشته باشد و بتواند به احسن وجه، حوزه را اداره کند و اسباب دلگرمی و طلاب و محصلین باشد و حوزه به برکت آن شخصیت والا و آن عنصر گرانمایه، قیام و قوام یابد.
وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) و لزوم تجلیل از شخصیت ایشان، گفت: از جمله رجال بزرگی که مقام زعامت شیعه را داشتند و خداوند متعال، مقام مرجعیت تشیع را به ایشان عطا کرده بود و زعامت حوزه قم بلکه سایر حوزات علمیه را بر عهده داشتند، شخصیت والای آیت‌الله‌العظمی آقای گلپایگانی(قد) است که تجلیل از ایشان و معرفی فضایل علمی و معنوی آن عالم ربانی به حوزه‌ها و مردم، بسیار ضروری و لازم است.
وی با اشاره به مقام والای فقهی آن مرجع فقید، به بیان برخی حکایات از ابعاد فضایل و ملکات اخلاقی ایشان پرداخت و افزود: پرهیز از شهرت، استقبال از انتقاد و سعه صدر و مهربانی نسبت به دیگران، از جمله ویژگی‌های مهم مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) بود که توانسته بود ایشان را به آن مقامات عالی معنوی برساند.
وی ادامه داد: این اخلاقیات ایشان از مثل روایت ذیل الهام گرفته است که امام صادق(ع) فرمود: «أحب إخوانی الی من أهدی إلی عیوبی» حقیقتاً چقدر شرف است برای یک مرجع و برای روحانیون به‌طور عام که این‌طور آماده باشند تا اگر نقطه ضعفی دارند و انتقادی به ایشان وارد است را برایشان بگویند تا در رفع آن بکوشند.
استاد حوزه علمیه، با اشاره به حکایاتی از دلدادگی آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) به اهل‌بیت(ع) به‌خصوص امام زمان (عج)، بیان کرد: ایشان فانی در ولایت اهل‌بیت(ع) بودند و همین مطلب، سرّ رسیدن ایشان به آن مقامات بالای معنوی است. و تا آخر حیات مبارکشان با آن سن و سال و ضعفی که داشتند، خودشان مقید به روضه‌‌خوانی بودند. همچنین توسلات آن مرحوم به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) بسیار بود که نمونه‌های زیادی از ایشان شنیده شد که در مشکلاتی که برای حوزه‌ها و شیعیان پیش می‌آمد، با توسل به آن وجود شریف، مشکل مرتفع می‌شد. وی در پایان این دیدار، عنوان کرد: علمیت و فقاهت و تقوای ایشان، برای همه ما و علمای بزرگوار و حوزه‌های علمیه درس است که بدانیم اگر این فضایل اخلاقی را کسب کنیم و حضرت بقیة‌الله(عج) را ناظر خود بدانیم، کارها برکت پیدا می‌کند و هدایت و اثرگذاری ما در جامعه بیشتر خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه