هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دقت در نشر فرهنگ حجاب و انعکاس قوی صدای حوزه در رسانه ملی

توصیه مراجع عظام و علما در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

دقت در نشر فرهنگ حجاب و انعکاس قوی صدای حوزه در رسانه ملی

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 17آذر با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی و آیات‌ سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) و حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌صورت جداگانه دیدار کردند.

  برای نشر فرهنگ حجاب با دقت حرکت کنیم
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار، ضمن تسلیت به‌مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، مسئولیت شغلی را امانتی مهم بیان و خاطر‌نشان کردند: شغل شما امانتی از سوی خداوند است. شغل شما مسئولیت‌آفرین است و باید توجه داشته باشید، این امانتی که بر عهده شما گذاشته شده، وسیله‌ای برای امرار معاش شما نیست؛ بلکه کسانی که به شما رأی داده‌‌اند و به شما با دید خاصی نگاه می‌کنند، این را به امانت به شما سپرده‌‌اند.
معظم‌له در ادامه افزودند: این انقلاب برای مردم است و همه ما باید خدمتگزار باشیم. این انقلاب با جهاد و شهادت‌طلبی همین مردم به پیروزی رسیده و همین مردم، با تمام سختی‌ها و با وجود فتنه‌های فراوان دشمنان، این انقلاب را حفظ کرده‌‌اند. هیچ‌کس حق ندارد، مردم را نسبت به آینده انقلاب ناامید کند و ما معتقدیم، این انقلاب زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) می‌باشد.
ایشان مردم را مهم‌ترین سرمایه و پشتوانه نظام دانسته و یادآور شدند: اولین مسئولیت شما در برابر همین مردم است و باید قدرشناس مردم باشید و به آنها خدمت کنید. با مردم از نزدیک در ارتباط باشید و در میان آنها حضور پیدا کنید و به سخنان و حرف‌های آنها دلسوزانه گوش کنید و در تلخی معیشت و سختی زندگی با مردم شریک باشید و از سیره امیرمؤمنان(ع) پیروی کنید.
معظم‌له دقت در حفظ بیت‌المال و مصرف درست اموال عمومی را بسیار مورد تأکید قرار دادند و افزودند: باید با نگاهی دقیق به این موضوع نگاه کرد. امروزه تبلیغات فراوانی در صدا و سیما پخش می‌شود و حال آنکه وقت مردم محترم است و این خود، نوعی ظلم به مردم است. صدا و سیما باید واقعیت‌ها را بیان کند و سبب رشد فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی شود.
این مرجع تقلید در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان درباره حجاب، گفتند: حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند؛ بنابراین نباید این دو مقوله با یکدیگر خلط شوند. خیلی‌ها حجاب ندارند؛ اما عفاف دارند؛ الحمدلله زنان کشور ما عفیف هستند. ما مسئولیت داریم، این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم و در این راه، با دقت گام برداریم و با امر به معروف، این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم.

 نباید اجازه دهیم نفوذ دشمن در فضای مجازی تکرار شود
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار که در حرم مطهر بانوی کرامت(س) برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، زندگی ایشان را درس‌آموز دانست.
وی با بیان اینکه باید راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بررسی شود، افزود: باید در حوزه‌هایی که پیشرفت حاصل شده است، دلیل این پیشرفت‌ها را بررسی کنیم و آن را تقویت کنیم تا در دیگر حوزه‌ها هم پیشرفت حاصل شود.
تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: برای مثال در عرصه‌هایی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب است و از ایشان تبعیت می‌شود، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است؛ بنابراین باید این تبعیت را در سایر حوزه‌ها هم تسری دهیم.
وی با بیان اینکه امروز مردم در همه مسائل اظهار نظر می‌کنند و مطالبه‌گری دارند، افزود: اگر ما می‌گوییم حکومت مردمی داریم، باید تحمل شنیدن صدای مردم را داشته باشیم؛ ولی باید این مطالبات را سامان دهیم و با زبان خوب و با ملایمت پاسخ داده شود.
آیت‌الله سعیدی با تأکید بر اینکه مسئولان باید با افراد صاحب‌نظر در ارتباط باشند، گفت: همیشه عمق فعالیت دشمنان به عمق حقانیت نظام برمی‌گردد و اینکه امروز غرب با هیزم خانه‌های خود را گرم می‌کنند؛ ولی از مخالفتشان با ایران دست برنمی‌دارند، به‌خاطر ترس دشمن از پیشرفت ایران است.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) با بیان اینکه در مقابل هجمه فرهنگی باید هجمه فرهنگی صورت بگیرد، افزود: شک نکنید و امیدوار باشید که اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری خواهد کرد و اگر هر کسی به‌سهم خودش، به وظیفه‌اش عمل کند، خدا به تلاش‌های او برکت می‌دهد.

  صدا و سیما، صدای حوزه را به‌صورت قوی‌تری انعکاس دهد
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار، با اشاره به توطئه‌های دشمنان در جهت تفرقه‌افکنی و نابودی انقلاب اسلامی، گفت: از روزی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، دشمنان همواره علیه آن توطئه و برای نابودی آن برنامه‌ریزی کردند؛ اما بدانند که مردم همواره پای این انقلاب ایستاده‌اند و پیروزی نهایی، از آن این ملت است.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین، حوزه علمیه را حامی نظام و انقلاب در سخت‌ترین توطئه‌ها و فتنه‌ها معرفی و ابراز کرد: حوزه علمیه، به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی، همواره پای این انقلاب ایستاده است و در هر شرایطی، از آن حفاظت خواهد کرد و لحظه‌ای کوتاه نخواهد آمد. مقتدای ما پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیت طاهرین او(ع) هستند که در سخت‌ترین شرایط، بدون لحظه‌ای تردید، تا پای جان استقامت ورزیدند و از جان خود نیز در راه حفظ دین، مضایقه ننمودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، مطالبه‌گری را خواسته رهبر معظم انقلاب(مد) عنوان کرد و افزود: اگر جامعه به سکوت کشیده شود و مطالبه‌ای در جهت حفظ ارزش‌های اسلام و انقلاب صورت نگیرد، شاهد رنگ باختن این ارزش‌ها در جامعه خواهیم بود. فریاد مطالبه‌گری، فریادی است که هیچ‌گاه نباید خاموش شود. چه از طرف حوزه و چه از طرف مسئولین و به‌خصوص نمایندگان مجلس.
وی پیروزی انقلاب اسلامی را نتیجه مطالبه‌گری مراجع معظم تقلید و حوزه علمیه، در آن زمان ارزیابی و اظهار کرد: در دوران طاغوت، امام خمینی(قد) به‌عنوان پرچمدار انقلاب و سایر مراجع، طلاب، فضلا، اساتید و دیگر اقشار مردم، در نتیجه احساس وظیفه‌ای که کردند، با مطالبه‌گری‌های به‌جای خود، جوششی را در جامعه به وجود آوردند که در نهایت سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطر‌نشان کرد: صدا و سیما با این‌همه امکانات و تشکیلات عریض و طویل، لازم است، در انعکاس صدای حوزه و مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- به‌صورت قوی‌تری عمل کند، تا مردم گمان نکنند، روحانیت ساکت نشسته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، تضعیف ولایت فقیه و از بین بردن حجاب و عفاف را هدف دشمنان در جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: اغتشاشات اخیر اگرچه ظاهری غیراقتصادی داشت؛ اما گرانی و تورم در جامعه سبب شد تا دشمنان از این بستر آماده، برای اهداف ضد فرهنگی خود استفاده کنند و همگان می‌دانند که اگر فرهنگ جامعه متلاشی شود و ارزش‌ها به ناهنجارها تبدیل گردند، سایر مسائل نیز، تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.
امام جمعه قم برنامه‌ریزی دشمنان در اغتشاشات اخیر را چند لایه و جدید توصیف و تصریح کرد: دشمن در حوادث اخیر، سازوکار جدید و برنامه‌ریزی چندلایه‌ای را ترتیب داد و علاوه بر انحراف ذهن جوانان و نوجوانان، به‌واسطه مشوش کردن افکار آنان در نتیجه دوری از فضای‌های آموزشی و فرهنگی در دوران کرونا، تمامی مخالفان نظام را، با تمام اختلافاتی که با یکدیگر داشتند، در کنار هم و در یک صف قرار داد.

  ارائه دیدگاه‌های نمایندگان در مسائل جاری کشور
در ابتدای این دیدارها، نمایندگان مجلس، ضمن ارائه گزارشی، خواستار حضور جدی حوزه علمیه و مطالبه نسبت به مسائل مختلف کشور شدند.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی نماینده همدان و فامنین در مجلس نیز در این دیدار، با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر مجلس با حوزه‌های علمیه و علما، اظهار کرد: دغدغه‌های قشر متدین کشور و حوزه‌های علمیه، باید با تعامل بیشتر با مجلس برطرف شود و این نیازمند ارتباط بیشتر است.
در ادامه محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز هم، با بیان اینکه ما علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در حوزه نظامی و دفاعی داشتیم، در حوزه داخلی و رسیدگی به معیشت مردم نتوانستیم، به مطالبات مردم رسیدگی کنیم، افزود: ما در طول سال‌های گذشته، سابقه فتنه‌های زیادی را داشته‌ایم؛ ولی اینکه رأس نظام هدف قرار بگیرد و به مساجد و مراکز دینی توهین شود، یک توطئه نرم و خطرناک است که مقابله با آن، تلاش همه دستگاه‌های فرهنگی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور را می‌طلبد.
همچنین علی‌اکبر علیزاده نماینده دامغان هم، با اشاره به محدود شدن فضای مجازی در این اغتشاشات، فضای کنونی را وضعیت خوبی برای سامان دادن عفاف و حجاب در جامعه دانست و گفت: فعالیت مسئولان نیاز به حمایت و مطالبه قشر متدین از جمله حوزه‌های علمیه و علما دارد و باید بتوانیم، از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی نماینده کازرون نیز، با بیان اینکه در حال حاضر بحث عفاف و حجاب در رأس دغدغه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس است، افزود: باید هم در حوزه الزام و هم در حوزه اجرای قانون عفاف و حجاب، به‌دقت برنامه‌ریزی صورت بگیرد و این حکم ضروری خدا، بدون کم و کاست اجرا شود.
محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس هم، با بیان اینکه بازتاب برنامه‌های فرهنگی آستان‌های مقدس و حوزه‌های علمیه در صدا و سیما ضعیف است، گفت: همچنین باید آموزش و پرورش، ارتباط خود را با حوزه‌های علمیه افزایش دهد تا شاهد آموزش و تربیتی دینی در مدارس باشیم.
عباسی نماینده کرج نیز، با بیان اینکه باید دستاوردهای انقلاب توسط خواص و نخبگان به جوانان گفته شود، گفت: رسانه‌های دشمن مدام از فساد در کشور می‌گویند و جوان ما فکر می‌کند که فساد گسترده‌ای در کشور وجود دارد و هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم که در این زمینه، در سکوت برخی خواص کشور، مقام معظم رهبری خودشان به میدان آمدند و در رابطه با دستاوردهای نظام سخن گفتند.
بشیری نماینده پاکدشت هم، اشکال عمده حوزه فرهنگ کشور را یکپارچه عمل نکردن دستگاه‌های فرهنگی دانست و گفت: جوانان سؤالات و ابهاماتی دارند که باید درست پاسخ داده شود؛ از عدم پاسخ‌گویی مسئولان، دشمن استفاده کرده و توانسته است، از میان جوانان و خانواده‌ها یارگیری کند.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه