هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

فعالیت‌های تبلیغی متناسب با مخاطب و پاسخ‌های عمیق و دقیق به شبهات

در دیدار سرگروه‌های تبلیغی سازمان اوقاف تأکید شد

فعالیت‌های تبلیغی متناسب با مخاطب و پاسخ‌های عمیق و دقیق به شبهات

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به‌همراه سرگروه‌های تبلیغی استان‌ها، با آیات حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. فعالیت‌های تبلیغی متناسب با مخاطب و پاسخ‌های عمیق و دقیق به شبهات در ذهن جوانان از تأکیدات ایشان در این دیدارها بود.

با نسخه واحد نمی‌توان نتیجه گرفتبه گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار، شناخت مخاطب را مهم‌ترین عامل در به ثمر نشستن فعالیت‌های تبلیغی عنوان و ابراز کرد: نحوه تعامل در فعالیت‌های تبلیغی باید با در نظر گرفتن مخاطب تعیین شود و با نسخه واحد نمی‌توان نتیجه گرفت. وی افزود: باید با مطالعه و ارزیابی محیط و مخاطب، از لحاظ فرهنگی و شرایط اجتماعی، متناسب با هر منطقه، برنامه مناسبی تدوین شود و به‌صورت مداوم به‌روزرسانی گردد تا مهم‌ترین آسیب‌های موجود در هر بخش، جهت اتخاذ شیوه‌های متناسب، شناسایی گشته و گروه‌های تبلیغی اعزامی، بیشترین تأثیر را بگذارند.
آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه، به تبیین فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلف تبلیغی که به‌واسطه اعتقادات شیعی به وجود آمده‌اند، پرداخت و اظهار کرد: اعتقادات شیعی، فرصت‌های زمانی و مکانی خوبی را در اختیار ما قرار داده است که انقلاب اسلامی نیز، با آن‌ها پیوند خورده است. در فرصت‌هایی همچون دهه محرم و صفر، ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه معصومین(ع) و بقاع متبرکه، مبلغان باید همخوانی آرمان‌های انقلاب با مکتب اهل‌بیت(ع) را در جامعه تبیین نمایند.
امام جمعه قم با تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای مبلغان، خاطرنشان کرد: باید شیوه‌های صحیح گفت‌و‌گو، مناظره، خطابه و پاسخ‌گویی به شبهات، در ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی، به مبلغان آموخته شود تا این عزیزان با دست پر با مخاطبان خود مواجه شوند.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، شرایط حساس فرهنگی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به تلاش‌های دشمنان در جهت تضعیف جایگاه روحانیت در جامعه، روحانیون باید با رفتار و منش خود، این جایگاه را در جامعه تثبیت نمایند.

 شبهه‌های در ذهن جوانان پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شودبه گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار عنوان کرد: یکی از شرایط مهم این است که درک عمیقی از تحولات معرفتی دنیای معاصر داشته باشیم. ما در روزگاری قرار داریم که یک تمدن مادی غربی بر ذهن و ضمیر جامعه بشری حاکمیت دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: انقلاب اسلامی یک جهشی بود که مسیر حرکت جامعه بشری را تغییر داد؛ ولی با این حال تمدن غربی نیز، با همه تشریفات، لجستیک و امکانات خود در دنیا حضور پیدا کرده ‌است.
عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: کشورهای غربی همه ظرفیتشان را به کار می‌گیرند تا تمدن غربی، بر عالم بشریت حاکم باشد و دیگر تمدن‌ها، قدرت ظهور و بروز پیدا نکنند.
آیت‌الله اعرافی گفت: اگر تمدن غربی خوبی‌ها و پیشرفت‌هایی دارد، از آن استفاده می‌کنیم؛ ولی در درون این نگاه و رویکرد تمدن بشری، اندیشه‌هایی است که به‌واسطه زرق و برقی که دارد، انسان را از آرمان‌ها و آمال‌های بزرگ دور می‌کند.
وی افزود: اگر ما به‌جای تمدن غربی، یک چیز بدیل را عرضه کنیم، به‌طور حتم مورد استقبال دنیا قرار می‌گیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بیان کرد: با وجود این ابرهای تیره با همه هجمه‌های سنگین و غبارآلودگی که ایجاد کردند، هنوز هم انقلاب اسلامی، جذابیت و درخشش دارد، ۴۰سال تمام، ظرفیت‌های فکری و فرهنگی آمده تا نور انقلاب اسلامی را خاموش کند. از طرفی ما نیز اشکال داشته‌ایم؛ اما در عین حال، این انقلاب گوهر شب‌چراغ و شمع فروزانی است که خیلی از قلب‌ها و دل‌ها به سوی او جذب می‌شوند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در تبلیغ دینی یک گنج غنی بی‌نهایت در کتاب و سنت داریم و باید آن را به بشر عرضه کنیم، گفت: طراحی تبلیغ و تربیت دینی، همچنین غرب‌شناسی و آشنایی با نفوذ تفکر غربی در انواع سبک‌های زندگی و فن‌آوری‌ها و دانش‌ها، امر مهمی است.
وی با اشاره به کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری، خاطرنشان کرد: شهید مطهری(ره) در این کتاب، به‌خوبی نشان می‌دهد که ایران و اسلام عجین و غیرقابل تفکیک هستند و اگر کسی بخواهد، این دو را از هم جدا کند، به ایران ضربه می‌زند.
آیت‌الله اعرافی همچنین با تأکید بر توجه جدی به جهاد تبیین، گفت: سطح عمیق جهاد تبیین این است که شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده، شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود.
مدیر حوزه‌های علمیه در پایان، فلسفه تبلیغ را تربیت دانست و بیان کرد: یکی از مهمترین فلسفه‌های حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ، سامانه خوب و جامعی داشته باشد.

​​​​​​​ فعالیت بیش‌از ۱۰ هزار مبلغ بومی و اعزامی اوقاف طی ۸ ماه نخست امسالحجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل نیز در این جلسه، اظهار کرد: در دو سال اخیر، بحث حمایت از حوزه‌های علمیه که پیش از این در قالب موقوفات حوزوی صورت می‌گرفت، در دستور کار قرار گرفته؛ زیرا نیاز مبرمی به این مسئله وجود دارد.
وی افزود: سازمان اوقاف، طرح «اسکان» را با هماهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تدوین و اجرایی کرده است؛ بر این اساس و در تمام استان‌ها، طلاب ساکن در حجره‌ها، ماهانه مبالغی دریافت می‌کنند که بناست میزان آن افزایش یابد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه طرح اسکان جزء اولویت‌های کاری این سازمان و ادارات کل آن در استان‌هاست، گفت: این اختیار به مدیران کل استانی داده شده تا برای بهبود شرایط زندگی طلاب، فعالیت‌های جدیدی داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عادل، به اهمیت وقف جدید برای حوزه‌های علمیه اشاره و ابراز کرد: دفاتر مشاوره‌ در بقاع متبرکه سراسر کشور مستقر هستند و اولویت‌های وقف از جمله حوزه علمیه، قرآن و عترت، جوانان و پیشرفت علم را به خیراندیشانی که نیت وقف کردن اموالشان را دارند، ارائه می‌دهند.
وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، طرح انتشار موسوعه‌های علمی در مورد ائمه اطهار(ع) را از دوران ریاست بر سازمان تبلیغات آغاز کرده بود و ادامه آن را در سازمان پی گرفته است؛ انتظار می‌رود، حدود ۳۰ جلد موسوعه تنها در مورد دو نفر از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) منتشر شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عادل، با اشاره به حوزه فعالیت‌های تبلیغی سازمان اوقاف، عنوان کرد: اداره‌کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه حدود ۱۸ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۷ هزار پرونده شامل ۴ هزار پرونده فعال دارد که در هشت مناسبت تبلیغی؛ از جمله نوروز و دهه‌های عزاداری و شادی اهل‌بیت(ع)، به مناطق مختلف اعزام می‌شوند؛ البته از ظرفیت طلاب محصل در استان‌های گوناگون هم استفاده می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، از اجرای طرح سامان‌دهی مبلغان اوقاف خبر داد و افزود: تاکنون ۲۵۰۰ پرونده تبلیغی تشکیل شده و از ظرفیت مبلغان حاضر در استان‌ها، به‌نحو احسن استفاده می‌شود. وی از فعالیت بیش از ۱۰ هزار مبلغ بومی و اعزامی اوقاف طی ۸ ماه نخست امسال خبر داد و عنوان کرد: ۳۶۴۷ نفر مبلغ از قم و ۶۴۷۳ نفر مبلغ بومی استان‌ها، از ابتدای امسال تاکنون به‌کار گرفته شده‌اند که ۷۷۰ نفر از آنها در مناطق محروم مستقر شدند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، به اهمیت مسئله آموزش در حیطه فعالیت‌های تبلیغی این سازمان اشاره و خاطرنشان کرد: اولویت سازمان اوقاف، اشراف کامل مبلغان در زمینه‌های مختلف است؛ به‌همین دلیل ۳۶۴۹ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون، در دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی شرکت کرده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه