هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شهادت همچون نخ تسبیحی مجموعه‌ای از قومیت‌ها را در میهن به هم پیوند زده است

امام خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای قم

شهادت همچون نخ تسبیحی مجموعه‌ای از قومیت‌ها را در میهن به هم پیوند زده است

اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم، با پخش بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره و با سخنرانی آیت‌الله سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم، سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور آیات‌ حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مقتدایی رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران خانواده معظم شهدا و جمعی از مسئولان استانی، ۲۶آبان در مسجد مقدس جمکران در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای استان قم که ۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شده بود، 26آبان در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهیدان و شنیدن پیام آنها، قم را شهر «قیام و اقامه» خواندند و گفتند: قم هم قیام کرد، هم ایران را به قیام واداشت که این، از برکات حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و حوزه علمیه و همچنین مردم خوب آن بود که شهدای زیادی در راه مبارزه تقدیم کردند؛ البته شهیدانی همچون مطهری، بهشتی و باهنر نیز که پرورش‌یافتگان قم هستند و بلکه همه شهدای ایران، شهید قم محسوب می‌شوند؛ چراکه قم بود که با پاسخ به ندای امام بزرگوار، نهضت را آغاز کرد.
ایشان با اشاره به نقش درخشان مردم قم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امتحان‌های پی در پی تا به امروز، بر نشان دادن ویژگی‌های برجسته شهدا با زبان هنر تأکید و خاطرنشان کردند: هر یک از حوادث درخشان قبل و بعد از انقلاب، مانند ستاره و نقطه درخشان تاریخی است و حادثه اخیر شاهچراغ نیز، یکی از این ستاره‌هاست که اگرچه عده‌ای را داغدار و دل‌های همه را سرشار از غم و اندوه کرد؛ اما در تاریخ کشور ماندگار می‌شود و نشانه زنده بودن ملت و مایه افتخار و سربلندی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید و شهادت را دربردارنده مجموعه‌ای از ارزش‌های ملی، دینی، انسانی و اخلاقی برشمردند و افزودند: شهید مظهر «ایمان صادق» و «عمل صالح» و «جهاد در راه خدا» است و هویت ملی را ارتقا می‌دهد؛ همچنان‌که امروز فداکاری‌های شهیدان و پدران و مادران آنها، موجب عظمت ملت ایران شده است.
ایشان همچنین شهادت را مظهر فداکاری و شجاعت خواندند و افزودند: شهید دفاع مقدس جان خود را داد تا دشمن خبیث و ظالم نتواند، وعده خود یعنی رسیدن به تهران و به ذلت کشیدن ملت را عملی کند و شهید امنیت نیز، جان خود را برای امنیت و آسایش مردم فدا می‌کند که این فداکاری‌ها، تجسم همه معارف اخلاقی نهفته در شهید و شهادت است.
رهبر انقلاب اسلامی، شهادت را معامله با خدا و تأمین‌کننده مصالح ملی دانستند و گفتند: شهادت مایه همدلی و همچون نخ تسبیحی است که مجموعه‌ای از قومیت‌ها و زبان‌های مختلف را در میهن به هم پیوند زده و در هر شهر نام شهیدانی برجسته است که با یک هدف و در یک صف، با دیگر هم‌وطنان خود، برای عزت اسلام و عظمت جمهوری اسلامی و تقویت ایران به شهادت رسیده‌اند.
ایشان، انتقال جزئیات دفاع مقدس و شرح احوال شهیدان و پدران و مادران آنها را ضروری خواندند و گفتند: این کار نیازمند زبان هنر و تولیدات هنری همچون فیلم و سریال، مستند و شعر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان، ابراز امیدواری کردند: همه کسانی که دل در گروی اسلام، انقلاب و ملت دارند، برای کودکان و نسل‌های نو و برای ایران عزیز، همه توان و ظرفیت خود را به‌کار گیرند تا یاد و پیام شهیدان استمرار یابد و منتقل شود.
 
  ملت ایران با روحیه شهادتطلبی در دفاع از انقلاب اسلامی تمام قامت ایستادند
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سعیدی در ارتباط تصویری با اجلاسیه کنگره ملی شهدای استان قم، با تأکید بر اینکه برنامه‌های جدیدی که برای اهداف کنگره است، باید دنبال شود تا این برنامه‌ها برای سایرین نیز الگو شود، افزود: برای تحقق شعار سال نیز، باید اقداماتی صورت گیرد تا این کنگره از یک مراسم مقطعی خارج شود.
رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی شهدای استان قم، با بیان اینکه مردم قم حضور بی‌نظیری در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی داشتند، افزود: قم از نعمت حضور شهیدانی برخوردار است که نماد مردم ولایی این شهر هستند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تأکید کرد: مردم قم و ایران اسلامی با روحیه‌ای که دارند، تمام‌قامت در دفاع از انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و حرم مطهر حضرت معصومه(س) مرکزی برای اتحاد مردم بوده و هست.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم گفت: روزهای خوبی برای ملت ایران پیش‌بینی می‌شود و معتقدیم، با پیروی از دستورات امام و رهبری، می‌توان به جایگاه مطلوب رسید.
امام جمعه قم با تأکید بر اینکه در عرصه «ظهور» مردم قم نقش‌آفرین خواهند بود، عنوان کرد: یکی از امتیازات قم، حضور ملیت‌هایی از ۹ کشور در دفاع از انقلاب اسلامی است که این شهدای عزیز در شهر کریمه اهل‌بیت(ع) مدفون هستند.
آیت‌الله سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: اطاعت از رهبری و ایستادگی بسیار مهم است که امیدواریم، در این مسیر ثابت‌قدم باشیم.
 
 هشدار در خصوص توطئه اخیر آمریکا
سردار سرلشکر سلامی نیز در این کنگره با تأکید بر اینکه امروز دشمن به جنگ با شهدا آمده است، اظهار کرد: اکنون شاهد یک آرایش سیاسی در صحنه جهانی هستیم؛ آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، رژیم صهیونیستی، سعودی و دیگران در یک آرایش سیاسی به هم فشرده و جدی در امتداد ائتلاف‌های سیاسی گذشته خود، به جنگ با خدا، رسول(ص) و شهیدان آمده‌اند.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه، صف‌آرایی دشمن ژرفای یک توطئه عظیم علیه ملت ایران را نشان می‌دهد، عنوان کرد: دشمن احساس کرد، جهان تغییر کرده است و امام خمینی(قد) رخسار عالم را با انقلاب تغییر داد. دشمن به جنگ دست زد و لشکرکشی کرد و تمرکز خود را بر قلب انقلاب اسلامی گذاشت و شهدای والامقام با دست‌های خالی و قلب‌های مطمئن و مستحکم مقابل دشمن ایستادند و با قدم‌ها و قول ثابت، دشمن را تضعیف کردند؛ قول ثابتی که از ولایت‌مداری دم می‌زد و همین ولایت‌مداری موجب شکست دشمن شد.
وی از تحریم ملت ایران یاد کرد و گفت: ماهواره‌ها به آسمان رفت و هسته‌های ریز ماده شکافته شد و ما به انرژی هسته‌ای رسیدیم و همه نیازها را در داخل تأمین کردیم؛ هرچند همه گرد آمده بودند تا گلوی ما را بفشارند و به‌دنبال این بودند که ملت ایران را تسلیم کنند؛ اما رهبری از این تهدید فرصتی برای رفعت بخشیدن به منزلت و شکوه مادی تمدن انقلاب اسلامی ساختند.
سردار سلامی با تأکید بر اینکه این امت تنهایی امام مجتبی(ع) را فهمیده است و می‌داند که امام مسلمین نباید در میدان تنها باشد و این پیام شهداست، افزود: پیام شهدا این است که اشتباهات صدر اسلام توسط ملت ایران تکرار نمی‌شود و ملت ایران آگاه است؛ اکنون همه در میدان حضور دارند؛ به‌ویژه عالمان، مراجع و مروجان شریعت؛ همیشه عالمان ما، پرچمداران مبارزه با استکبار و پایه‌های ملت ضداستکباری ایران بوده‌اند و درخشش نور آن‌ها تا ابد فضای این سرزمین را منور و روشن کرده است.
وی خاطرنشان کرد: من به‌عنوان یک سرباز کوچک خاطرات دل‌انگیزی از دغدغه‌ها، نگرانی‌ها، غصه‌ها، شجاعت، حکمت، ژرف‌اندیشی، تدبیر، دشمن‌شناسی و ایستادگی رهبری دارم؛ امروز این مرد بزرگ سفینه نجات امت در امواج متلاطم است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف دشمن را هویت زدایی از ایران اسلامی دانست و گفت: فریادهای دشمن، فریادهای شیطان است و آن‌ها به جنگ خدا و رسول خدا(ص) آمده‌اند تا معصومیت را از رخسار پسران و دختران ما بگیرند.
سردار سلامی تصریح کرد: آمریکا دوست دارد، خیابان‌های ما را پر از آتش و دود ببیند و ما ماهواره به فضا نفرستیم و بیماران ما دارو برای درمان نداشته باشند؛ آمریکا دوست دارد، جوانان ما را در خیابان کشته و چهره مردم را پژمرده ببیند و ملت را متفرق و ایران را تجزیه کند؛ ولی به امید خدا این رؤیاهای شیطانی دشمن هرگز تعبیر نمی‌شود؛ چراکه ملت ایران قوی و مقاوم ایستاده است.
وی گفت: زنان ما از حجاب به‌عنوان سنگری برای حفظ ارزش‌های والای خود صیانت و حفاظت می‌کنند و جوانان ما، آن‌هایی که فریب خورده‌اند، برخواهند گشت و ما دوست داریم، آنان لباس جهاد بپوشند و مقابل مستکبران ایستادگی کنند؛ نه اینکه پیاده نظام دشمن شوند و این هدفی است که درحال تحقق آن هستیم.
فرمانده کل سپاه پاسداران ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، عنوان کرد: مردم واقع‌بین و علما در میدان هستند و به مردم آگاهی می‌دهند؛ آن‌ها مظاهر غیرت الهی و نمادهای دین و ستون‌های مستحکم عزت ملت ایران هستند.
 سردار سلامی در پایان با اشاره به ظرفیت عظیم جوانان در کشور، گفت: امروز در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت جهانی هستیم و از هیچ چیزی نگران نیستیم و با امداد الهی پیش می‌رویم.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه