هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

صداقت در گفتار، عدالت در رفتار و همدلی با مردم سبب دلگرم شدن مردم و ناامیدی دشمنان می‌شود

توصیه مراجع عظام و علما به دولت

صداقت در گفتار، عدالت در رفتار و همدلی با مردم سبب دلگرم شدن مردم و ناامیدی دشمنان می‌شود

دکتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، ۲۴آبان با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و آیات حسینی بوشهری دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به‌صورت جداگانه دیدار و گزارشی از عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.

ایشان با قدردانی از اقدامات دولت در توجه به‌ رفع مشکلات کشور و مردم، صداقت در گفتار و عدالت در رفتار و همدلی با مردم را سبب دلگرم شدن آنان و ناامیدی دشمنان دانستند و بر لزوم روشنگری، اطلاع‌رسانی سریع و به‌موقع اقدامات دولت و نظارت جدی و مستمر و تبیین فعالیت‌های دولت به مردم و همچنین توجه ویژه به رفع فقر و فراهم‌سازی زندگی عزتمندانه به مردم و اصلاح نظام بانکی تأکید کردند.
 
  کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها مردم را آزار میدهد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با اشاره به تلاش دولت در حل مشکلات کشور، گفتند: امروز کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها مردم را به‌شدت آزار می‌دهد.
ایشان افزودند: با توجه به افزایش درآمدهای دولت، مردم انتظار دارند که در سفره‌های خود آن را احساس کنند.
معظم‌له با اشاره به اینکه برخی از تجار و کسبه از بالارفتن قیمت ارز سوء‌استفاده می‌کنند، بیان کردند: باید دولت نظارت کاملی بر بازار داشته باشد؛ به‌محض افزایش نرخ دلار، برخی از کسبه با اینکه اجناس را با نرخ ارز پایین تهیه کرد‌ه‌اند؛ ولی به‌قیمت روز محاسبه کرده و می‌فروشند که واقعاً بی‌انصافی است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی دریافت سود توسط نظام بانکی کشور و ورود گسترده‌ کالا به‌صورت قاچاق را از دیگر مشکلات سیستم اقتصادی دانسته و گفتند: دولت نسبت به اصلاح آن باید اهتمام ویژه داشته باشد.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، به آشوب‌های موجود در کشور اشاره کرده و افزودند: در این قضایای اخیر بخشی از مشکلات، متوجه برخی تصمیم‌گیری‌های غلط است که می‌بایست درباره آن برنامه‌ریزی بهتری می‌شد.
معظم‌له افزودند: در طرف مقابل برخی توطئه‌گران یا افراد فریب‌خورده نیز، اقدام به آتش‌زدن و تخریب و ریختن خون بی‌گناهان می‌کنند که باید با جدیت با آن مقابله شود؛ البته باید برای انتقادها گوش شنوا داشت و موقعیت مناسبی برای اظهار صحیح آن فراهم کرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی درباره مسئله حجاب نیز، گفتند: باید با کار فرهنگی مسئله حجاب را حل کرد، نه با فشار. ایشان در پایان این دیدار، خبررسانی سریع و به‌موقع را از اولویت‌های مهم دولت برشمرده و خواستار تقویت آن شدند.
 
  مردم سخن صادقانه را میپذیرند و در مشکلات همراه هستند
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با بیان اینکه نباید مردم از گرانی و سختی معیشت رنج ببرند، خاطرنشان کردند: برای تقویت نظام و رفع مشکلات، از نیروهای متعهد و کارآمد و متخصص استفاده شود و انتقادات دلسوزان نظام شنیده شود. امر به معروف و نهی از منکر دلسوزانه مسئولان، در کنار رفاقت و همدلی، سبب پیشرفت کارها و تقویت نظام و غلبه بر مشکلات می‌شود.
این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به مشکلات مردم، گفتند: مردم مهم‌ترین سرمایه نظام هستند. باید با تواضع و گرمی به صحبت‌های مردم گوش داد و برای رفع مشکلات، تمامی ابزارها و امکانات را به‌کار گرفت. صداقت در گفتار و عدالت در رفتار و همدلی با مردم، سبب دلگرم شدن آنان و ناامیدی دشمنان می‌شود. مردم سخن صادقانه را می‌پذیرند و در مشکلات همراه شما هستند؛ از این‌رو تمام همت شما خدمت به مردم باشد.
معظم‌له اظهار کردند: برای رفع مشکلات نخست باید ریشه‌های مشکلات را پیدا نمود و با دقت و بسیج امکانات موانع موجود را برطرف کرد. مردم در هر جای کشور که باشند، بر گردن شما حق دارند. امروز خدمت به مردم و رضایت‌مندی آنها باید سرلوحه کارهای شما باشد.
این مرجع تقلید اخذ دیرکرد و ربا در بانک‌ها را یکی از آسیب‌های اقتصادی دانستند و گفتند: گرفتن دیرکرد، ربا و حرام است. در اسلام هیچ گناهی به‌اندازه ربا بزرگ شمرده نشده است و مسئولان امر، برای اصلاح ساختار بانک‌ها و هدایت سرمایه به سمت رونق اقتصادی و حمایت از تولید داخلی، پیگیر این موضوع باشند.
 
  حوادث و مشکلات نباید دولت را از خدمترسانی به مردم باز دارد
حضرت آیت‌الله‌ سبحانی هم در این دیدار، با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات دولت، اظهار کردند: اداره کشور همواره امری دشوار و همراه با فراز و فرود بوده و حوادث، فرصتی برای آسیب‌شناسی و رفع نقاط ضعف هستند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه حوادث و مشکلات نباید دولت را از پیگیری برنامه‌ها و تلاش‌هایش در خدمت‌رسانی به مردم باز دارد، برای دولت در پیشبرد اهدافش‌ آرزوی موفقیت کرد.
 
  مسئولان همت کنند و زندگی آبرومند برای مردم بسازند
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، با بیان اینکه کشور ایران محترم است، اظهار کردند: مردم ایران و کشور ایران محترم است. ما مردم خوب، فداکار، ‌فهیم و رجال نامی در کشور داریم که باید با عزت و آبرو اداره شوند. لازم است مسئولان همت کنند و زندگی آبرومند برای مردم ایران بسازند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: کشور ما کشور خوبی است. کشور علی(ع) و اولاد علی(ع) است؛ نشانه‌اش هم پیاده‌روی‌های عظیم اربعین است. ما حافظ این کشور نیستیم، قرآن حافظ این کشور است، ما مدیون شهدایی هستیم که در زمستان‌های سرد جان دادند؛ ولی خاک ندادند. لازم است تا مسئولان این را بدانند و بر حل مشکلات مردم متمرکز شوند.
تقدیر از اقدامات دولت در حوزه خدمت‌رسانی به مردم
آیت‌الله عباس محفوظی هم در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور، از اقدامات دولت در حوزه خدمت‌رسانی به مردم تقدیر کرد.
 
  لزوم تبیین فعالیتهای دولت برای مردم
آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار، تلاش‌های دشمنان و جبهه استکبار علیه انقلاب اسلامی را محکوم به شکست ارزیابی کرد و اظهار کرد: در طول سال‌هایی که از انقلاب می‌گذرد، دشمنان بارها علیه نظام توطئه کرده‌اند. حوادث اخیر نیز، نشان‌دهنده کینه‌های چند ده ساله دشمنانی است که با پیروزی این انقلاب به خطر افتاده‌اند؛ اما خداوند می‌فرماید: «یریدون لیطفئوا نورالله بأفواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون».
وی ایجاد یأس در جامعه را مهم‌ترین هدف دشمنان عنوان و ابراز کرد: اکنون جامعه نیازمند امید‌آفرینی جدی توسط دولت در کوتاه‌مدت است؛ چراکه دشمنان در تلاش‌اند تا با ایجاد روحیه یأس در اقشار مختلف مردم، اعم از نخبگان، خواص و عموم مردم، هویت جامعه را متزلزل نمایند.
امام جمعه قم با اشاره به ضرورت جهاد تبیین نسبت به اقدامات دولت، بیان کرد: باید نسبت به اقدامات دولت جهاد تبیین صورت پذیرد و تمهیدی اندیشیده شود تا این اقدامات و دست‌آوردها به‌صورت ملموس در جامعه احساس شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به تبیین عوامل افزایش سطح عمومی رضایت در جامعه پرداخت و افزود: حوادث اخیر اگرچه ریشه فرهنگی - اجتماعی داشت؛ اما جدای از مسائل اقتصادی نیز نبود. اگر رضایت نسبی مردم در مسائلی از جمله مسکن و اشتغال تأمین شود و مسائلی همچون افزایش قیمت‌ها سامان پیدا کند، شاهد افزایش سطح عمومی رضایت در جامعه خواهیم بود. دولت باید با مردم گفت‌وگو کند؛ چراکه روشنگری بسیاری از مسائل را حل خواهد نمود.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه نظارت جدی و مستمر را عامل به ثمر نشستن سایر اقدامات دولت دانست و افزود: اگر نظارت ضعیف باشد، سایر اقدامات و فعالیت‌ها، نتیجه مطلوبی را در پی نخواهند داشت؛ چراکه عده‌ای از ضعف یا فقدان نظارت سوء استفاه کرده و مانع به ثمر نشستن آنها می‌شوند.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از اقدامات رئیس‌جمهور در احیای کارخانجات و مراکز تولیدی، افزود: باید با نظارت قوی بر روند پرداخت تسهیلات بانکی به کارگاه‌های تولیدی، از این کسب و کارها حمایت شود؛ چراکه گاهی تشریفات اداری سبب می‌شود تا کارگاه‌های تولیدی عملاً نتوانند، تسهیلاتی را از بانک دریافت نمایند.
وی خواستار تسریع در روند تکمیل شبکه ملی اطلاعات و حمایت از نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی بومی شد و ابراز کرد: حوادث اخیر از عوارض دوران فراگیری ویروس کرونا و حضور بی‌قید و بند عده‌ای در فضای مجازی بود که اهمیت مدیریت این فضا و تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی را جهت پیشگیری از سوء‌استفاده دشمنان نشان داد.
عضو خبرگان رهبری در پایان، ضمن اشاره به فراوانی دستگاه‌های مسئول در امور فرهنگی اظهار کرد: با توجه به کثرت دستگاه‌های متولی امور فرهنگی در کشور، لازم است ستادی جهت هماهنگی و مدیریت این دستگاه‌ها تشکیل شود؛ چراکه در حال حاضر متأسفانه تنها تعداد محدودی از این دستگاه‌ها به‌صورت فعال عمل می‌کنند.
 
  ده مطالبه مدیر حوزههای علمیه از دولت
آیت‌الله اعرافی هم در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور، به ۱۰ مطالبه خود از دولت اشاره کرد و گفت: اولین مسئله و مطالبه ما، «نخبگان و توجه ویژه به آنها هم از حیث زیرساخت و هم حمایت» از آنان است.
دومین مطالبه مدیر حوزه‌های علمیه از دولت، «توجه ویژه به آموزش و پرورش و سرمایه‌گذاری در این زمینه» بود و «توجه دولت بر هنر و تولیدات هنری» نیز تأکید وی بود که به‌عنوان سومین مطالبه خود برشمرد.
آیت‌الله اعرافی «توجه ویژه به پاسخگویی و ارتباط بین حوزه و نظام اسلامی» را، چهارمین مطالبه خود بیان کرد و بر «بین‌المللی‌تر شدن دانشگاه با توجه به جایگاه امروز انقلاب اسلامی» به‌عنوان پنجمین مطالبه خود تصریح کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه «حمایت بیشتر از بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری در مسائل اقتصادی و پذیرش رقابت واقعی» را ششمین مطالبه خود بیان کرد و در هفتمین مطالبه خود، «به حل مسئله آب به‌صورت بنیادی با توجه به مشکل اصلی ۱۲ استان» تأکید کرد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در ادامه این دیدار «توجه به نسل جوان و سرمایه فرهنگ»، «مسئله فرهنگ در کشور» و همچنین «توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی در کشور» را از دیگر مطالبات خود از دولت برشمرد.
 
  تدابیر و نظرات مراجع عظام راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود
دکتر مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این دیدارها، به اقدامات دولت در خصوص تأمین کالاهای اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه‌ها، انتقال آب، تأمین انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه‌ای، مسکن و اشتغال اشاره کرد و برنامه‌های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح نمود.
وی با تقدیر از مواضع مراجع و علما در حمایت از دولت، اظهار کرد: تدابیر و نظرات مراجع معظم راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه