هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توسعه کشاورزی یکی از ابزارهای مهم در خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه است

توسعه کشاورزی یکی از ابزارهای مهم در خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه است

سید‌جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، 23آبان به‌همراه جمعی از مسئولان این وزارتخانه در سفری یک‌روزه به قم، با آیات عظام نوری همدانی، سبحانی و آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به‌صورت جداگانه دیدار و گزارشی از عملکرد وزارت متبوع خود ارائه کرد. نشست صمیمی با تشکل‌های بخش کشاورزی در قم و همچنین شرکت و سخنرانی در آیین اختتامیه گردهمایی مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، از دیگر برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در سفر به قم بود.

   از ابزارهای مهم خنثی کردن تحریمها، ترویج کشاورزی است
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اهمیت امنیت غذایی، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفتند: مسئولیت شما بسیار مهم است؛ چراکه شما در کنار سفره مردم حضور دارید؛ از این‌رو باید تمامی سعی و تلاش شما در جهت بهبود سبد غذایی و در دسترس بودن نیازهای مردم انجام گیرد و مردم در تأمین نیازهای  خود دچار مشکل نباشند.
این مرجع تقلید در ادامه توجه به سلامت محصولات کشاورزی و دامی را بسیار مهم خوانده و افزودند: باید با آموزش‌های مناسب و برنامه‌ریزی‌های دقیق، کاری کرد تا محصولات کشاورزی از سلامت کامل برخوردار بوده و بدون مواد زیان‌آور باشند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی یکی از ابزارهای مهم در خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه دشمنان را، ترویج کشاورزی دانستند و خاطرنشان کردند: باید در این امور از علوم روز و تجربه‌های گذشته به‌خوبی استفاده نمود. باید از کشاورزان و باغداران زحمت‌کش حمایت نمود و مشکلات آنها را حل کرد.
معظم‌له در ادامه با اشاره به کاهش نزولات جوی در این چند سال، طراحی الگوی کشت مناسب بر اساس اقلیم مناطق مختلف را لازم دانستند.
ایشان همچنین یکی از اقدامات مهم در حمایت از تولید و کشاورزان را، حذف واسطه‌ها عنوان و خاطرنشان کردند: متأسفانه بیشتر زحمت را کشاورزان و باغداران می‌کشنند؛ اما به‌دلیل نبود سازوکار مناسب در توزیع و پخش و همچنین نبود قیمت‌گذاری عادلانه، بیشترین استفاده را واسطه و دلالان می‌برند؛ از این‌رو باید یکی از اولویت‌های شما حذف واسطه‌ها باشد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی ریشه‌کنی فقر را از برنامه‌های اصلی اسلام بیان و اضافه کردند: مسئولان امر باید برای ریشه‌کنی فقر و گرسنگی که خواسته اسلام است، تمام سعی و تلاش خود را به‌کار گیرند. امام راحل(قد) همواره به رفع نیاز مستضعفان و برخورداری مردم از آسایش و فراوانی نعمت و حل مشکلات آحاد ملت عنایت ویژه‌ای داشتند؛ از این‌رو باید توجه به مردم که همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده و هستند، سرلوحه کارها قرار گیرد و کمبودها و مشکلات آنها رفع شود.
 
 سلامت محصولات غذایی در اولویت قراردارد
آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار، با تأکید بر اهمیت سلامت و کیفیت محصولات غذایی ابراز کرد: امنیت و ایمنی غذایی هر دو از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید هیچگاه کیفیت و سلامت را فدای کمیت کنیم؛ چراکه حفظ سلامت جامعه، همواره مهم‌تر از فراوانی محصولات در جامعه است.
وی با اشاره به دو مسئله محصولات تراریخته و سموم کشاورزی اظهار کرد: در استفاده از محصولات تراریخته و بذرهایی که اصلاح نژاد روی آنها صورت گرفته است، باید دقت بیشتری شود و در رابطه با سموم کشاورزی نیز، باید معیارهای لازم رعایت گردد تا مبادا محصولات ناسالم در اختیار مردم قرار گیرد.
امام جمعه قم مشکلات موجود در رابطه با تأمین نهاده‌های دامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: تلاش در جهت خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی امری لازم است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت پذیرد که این خودکفایی، به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد تا کشور از واردات بی‌نیاز گردد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ضمن تأکید بر لزوم نظارت بر اجرای روش‌های نوین آبیاری جهت صرفه‌جویی در مصرف آب، خواستار ایجاد و تکمیل صنایع تبدیلی در قطب‌های کشاورزی شد و افزود: متأسفانه برخی از کالاهای تولیدشده در کشور ما به کشورهای دیگر صادر شده و به نام آنها در دنیا توزیع می‌گردد. با تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع تکمیلی، دیگر شاهد بی‌هویتی محصولات ایرانی نخواهیم بود.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار نظارت جدی در فرایند تولید تا عرضه محصولات غذایی شد و خاطرنشان کرد: فساد‌ستیزی باید دغدغه جدی شما باشد. با یک نظارت قوی و مؤثر از تولید تا تحویل محصول به مشتری، جلوی فساد را بگیرید.
آیت‌الله حسینی بوشهری تربیت نیروی انسانی کارآمد و ارتقای فرهنگ دینی و اعتقادی کارکنان را در حل بسیاری از مشکلات راه‌گشا توصیف کرد و افزود: تنها با به‌کارگیری نیروی‌های معتقد و جهادی است که می‌توان به اهداف دست یافت و بازدهی بیشتری کسب نمود.
عضو خبرگان رهبری در پایان، ضمن تأکید بر تسهیل روند اعطای تسهیلات به کشاورزان و تولیدکنندگان، خودکفایی در تولید غذای باکیفیت، سالم و ارزان را در گروی استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی دانست.
 
  راهبرد دولت سیزدهم تقویت اقتدار غذایی ایران است
وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدارها، بیان کرد: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اهمیت موضوع امنیت غذایی در جهان بیشتر و این مسئله، موجب شکل‌گیری بحث حکمرانی غذا میان دولت‌ها شد. در همین رابطه دولت سیزدهم نیز، راهبردهای مهمی را در این موضوع دنبال می‌کند که از جمله مهمترین آنها تقویت اقتدار غذایی است.
وی افزود: به دستور رئیس‌جمهور، وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، مؤلفه‌های مهمی همچون افزایش سطح تولید غذای باکیفیت، سالم، با قیمت مناسب و ایرانی را در دستور کار دارد و به‌دلیل همین تلاش‌ها بود که با وجود مشکلات ایجادشده در تأمین برخی از محصولات غذایی در سایر کشورهای جهان، محصولات غذایی مورد نیاز مردم در ایران با همکاری کشاورزان به‌خوبی تأمین شد.
سید‌جواد ساداتی‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم، ادامه داد: با تلاش‌های صورت‌گرفته، سال آینده در تولید گندم مورد نیاز برای تأمین نان مصرفی مردم خودکفا خواهیم شد و همچنین در بخش ذخایر محصولات غذایی راهبردی مورد نیاز مردم، شرایط بسیار خوب و بالاتر از حالت استاندارد داریم.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یکی از سیاست‌های مهمی که دولت سیزدهم در بخش کشاورزی دنبال می‌کند، موضوع تغییر الگوی کشت و اجرای کشاورزی قراردادی است؛ همچنین در این دولت تلاش می‌شود تا کشاورزان به سمت کشت محصولات راهبردی و مورد نیاز کشور همچون گندم و غلات به‌جای محصولات پرآب‌بر ترغیب شوند.
وی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از بهره‌برداران زحمت‌کش بخش کشاورزی، سنددار کردن تمام اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت است که هم از تغییر کاربری آنها و کاهش سطح تولید محصولات غذایی جلوگیری می‌کند و هم، عاملی برای افزایش رضایت‌مندی کشاورزان و بهره‌برداران این بخش است.
گفتنی است، در نشست صمیمی وزیر جهاد کشاورزی با تشکل‌های بخش کشاورزی، نمایندگان تشکل‌های خانه کشاورز، اصناف کشاورزی، دامداران، مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار مشکلات و موانع بخش کشاورزی را با مقام عالی وزارت مطرح کردند.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه