هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ثمرات اجتماعی کسب مهارت‌های مختلف و مردمی بودن طلبه‌ها

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان مطرح کرد

ثمرات اجتماعی کسب مهارت‌های مختلف و مردمی بودن طلبه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد گفت: طلاب و روحانیون باید مهارت‌های مختلف را بیاموزند و از آنها در جهت خدمت به مردم استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، 20دی در نشست بصیرتی تبیینی که به‌همت مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی قم و با موضوع «نقش فعالیت‌های اجتماعی روحانیت در احیای دین در جامعه» برگزار شد، گفت: معضل مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه باید مورد توجه و آسیب‌شناسی قرار گیرد؛ نباید این موضوع در حوزه‌های علمیه رخنه کند.
وی افزود: مردم به عمل ما نگاه می‌کنند و حرف زدن ما، هرگز به‌اندازه عمل ما اثر ندارد؛ اخلاق و زی طلبگی بهترین پیشنهاد من برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر روحانیون در مناطق مختلف است.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد همراهی با مردم و انجام فعالیت‌های اجتماعی را اثربخش‌ترین فعالیت روحانیون برای ترویج معارف دین دانست و تصریح کرد: طلاب و روحانیون باید مهارت‌های مختلف را بیاموزند و از آنها در جهت خدمت به مردم استفاده کنند.
وی با اشاره به تأثیر رفتار استاد در شیوه زندگی طلبه، افزود: رفتار و منش استاد تأثیر مستقیم روی طلبه دارد؛ بنابراین تحصیل علم نباید منحصر در آموزش مجازی باشد.
امام جمعه اهواز بیان کرد: زی طلبگی به‌معنای رفتار و سیره پیامبر اکرم(ص) است؛ این اخلاق‌ها و رفتارها در هر عصری که به‌کار گرفته شوند، جامعه آن عصر دگرگون می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد با تأکید بر رعایت زی طلبگی، اظهار کرد: روحانیت نباید سوار بر ماشین‌های کذایی در میان مردم ظاهر شود؛ این زیبنده روحانیت نیست.
وی با تأکید بر اینکه مظاهر دنیا مانند آتش زیر خاکستر هستند، عنوان کرد: اگر نفس دنیاطلبی را در دوران تحصیل در حوزه از بین نبریم، بعداً با ورود به اجتماعات این خصیصه بروز پیدا کرده و مایه پسرفت‌های جدی در مسیر رشد و تعالی ما طلبه‌ها خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، همراهی همسران و فرزندان روحانیون در رعایت ساده‌زیستی را از عوامل مهم توفیق طلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه توفیق داشته‌اند و خانواده ایشان هم، مانند خودشان نسبت به تجمل‌گرایی حساس‌اند.
وی با اشاره به تشکیل میزخدمت بعد از برگزاری مراسم نماز جمعه هر هفته با حضور مسئولان ۲۵ نهاد مختلف برای پاسخگویی به مشکلات و سؤالات مردم، افزود: ما مسئولان استان را با مردم روبه‌رو می‌کنیم تا همراهی مسئولان با مردم را به‌طور عملی اجرا کنیم.
امام جمعه اهواز ضمن بیان بخشی از برنامه‌های جاری خود در سطح استان، افزود: در دفتر ما تقریباً ۴۰ کارگروه تخصصی تشکیل شده است که به شناسایی اولویت‌ها و ارائه راهکارهای اجرایی، جهت اصلاح امور مختلف استان خوزستان می‌پردازند.
وی با اشاره به ضعف در ساختار واحدهای نظارتی دولت، گفت: متأسفانه در ادارات و نهادهای مختلف، مسئولان حراست‌ها را مدیران و رؤسای آنان تعیین می‌کنند و این یک ضعف ساختاری در زمینه نظارت است؛ باید این رویه و ساختار اصلاح شود و واحدهای نظارتی به‌طور مستقل فعالیت داشته باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه