هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

استعدادیابی و برنامه‌ریزی متناسب مهم‌ترین ویژگی یک مدیر

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه

استعدادیابی و برنامه‌ریزی متناسب مهم‌ترین ویژگی یک مدیر

حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی‌توجه به اصالت‌ها باشد؛ بلکه باید تلفیقی از مدیریت سنتی و جدید را در حوزه پیاده کرد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای این مسئله داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی حوزه‌های عملیه، حضرت آیت‌الله سبحانی 28 دی در دیدار اعضای این شورای که در مؤسسه امام صادق(ع) در قم برگزار شد، اظهار داشتند: مدیریت در حوزه کار بسیار مهم و سنگینی است و از دور دستی به آتش بردن کافی نیست؛ بلکه باید در متن جریان فعالیت‌ها قرار گرفت تا متوجه سنگینی آن شد.
ایشان ابراز کردند: مدیریت در حوزه کار بسیار مشکلی است و نباید این‌گونه بیان شود که کار آسانی در حال انجام است؛ البته مدیران هم باید تذکرات و پیشنهادات را گوش کرده و عملیاتی نمایند.
معظم‌له در ادامه به بیان پیشنهاداتی پرداختند و خاطرنشان کردند: طلبه امروز، طلبه پنجاه سال و صد سال قبل نیست؛ طلاب در گذشته از صرف میر شروع کرده تا به درس خارج می‌رسیدند و تفاوتی میان آنان نبود؛ اما امروز با کثرت بالای طلاب، باید برای آنان برنامه‌ریزی متفاوتی داشت؛ چراکه استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است و نمی‌توان برای همه این افراد، نسخه واحدی پیچید.
این مرجع تقلید بیان داشتند: شناسایی استعدادها از وظایف مدیران حوزه است تا متناسب با استعدادها و ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی نمایند؛ طلبه‌ای که استعداد بالایی ندارد، نباید بدون مصرف بماند؛ بلکه حوزه باید متناسب با آن شخص هم، برنامه داشته باشد تا بتواند از او استفاده نماید.
حضرت آیت‌الله سبحانی، با بیان اینکه استعدادشناسی از ضروریات امروز حوزه است و باید از طلاب و فضلا متناسب با ظرفیت آنان استفاده کرد، افزودند: مطابق با آمارهایی که می‌دهند، در حال حاضر، تعداد زیادی از مراکز دانشگاهی و نهادهای علمی و … در قم وجود دارد که غالباً از حوزه تغذیه می‌کنند و با این وضعیت، استعدادی برای حوزه نمی‌ماند؛ البته فعالیت این مراکز مقدس است؛ ولی باید مستمع خود را از نهادهای غیرحوزوی بگیرند؛ نه اینکه حوزه را تخلیه کنند.
معظم‌له، خاطرنشان ساختند: مدیریت حوزه نمی‌تواند سنتی محض باشد؛ از آن طرف هم نمی‌تواند بی‌توجه به اصالت‌ها باشد؛ بلکه باید تلفیقی از مدیریت سنتی و جدید را در حوزه پیاده کرد؛ داشتن نیروی زیاد با مدیریت‌های امروزی همخوانی ندارد و باید علاجی برای این مسئله داشت.
این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: تربیت مبلّغ از دیگر ضروریات حوزه است که باید برنامه‌ریزی بهتری برای این مسئله داشت؛ البته باید مبلغینی را تربیت کرد که بلیغ بوده و جامعه‌شناس باشند.
ایشان در پایان اظهار داشتند: احیای موقوفات هم، از دیگر موضوعاتی است که شورای‌عالی حوزه باید تلاش بیشتری برای این مسئله داشته باشد تا از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، بکاهیم؛ البته در کنار این مسئله، باید روح قناعت در طلاب تقویت شود.
گفتنی است، در ابتدای جلسه، آیت‌الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و آیت‌االله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و اهداف آتی ارائه نمودند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه