هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تبلیغ اندیشه‌های مخالفان نظام، با طرح شعار جدایی حوزه از سیاست

آیت‌الله رجبی

تبلیغ اندیشه‌های مخالفان نظام، با طرح شعار جدایی حوزه از سیاست

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه با هشدار نسبت به تلاش‌ها برای سکولاریزه کردن حوزه گفت: برخی شعار جدایی حوزه و دین از سیاست را مطرح می‌کنند که اندیشه مخالفان نظام است.

آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، در واکنش به مباحث مطرح‌شده در خصوص یکصدسالگی حوزه و تلاش برخی از افراد و جریان‌ها برای نمایش چهره‌ای سکولار از حوزه، با اشاره به اینکه برخی به دنبال سکولاریزه کردن حوزه‌های علمیه هستند، بیان کرد: متأسفانه برخی در صدد نشان دادن این نکته هستند که بزرگان حوزوی با جدایی حوزه از سیاست توانستند، از کیان حوزه‌های علمیه محافظت کنند که در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، با مدارک و شواهد علمی خط بطلانی بر این نظرات کشیده شد.
عضو ‌شورای‌عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: برخی از روی ناآگاهی و غفلت، شعار جدایی حوزه و دین از سیاست را مطرح می‌کنند؛ اما در واقع این اندیشه مخالفان نظام و دشمنان انقلاب است.
وی تشکیل حکومت دینی را از مبانی و اهداف اصلی دین اسلام برشمرد و تصریح کرد: نغمه‌هایی که بر جدایی دین از سیاست مطرح می‌شود یا از روی بی‌اطلاعی برخی نسبت به جامعیت اسلام بوده یا از القائات دشمنان است؛ از این‌رو برخی از روی ناآگاهی این شعار را مطرح می‌کنند یا در واقع مزدور و عمال دشمنان نظام اسلامی هستند.
آیت‌الله رجبی انقلاب شکوهمند اسلامی را مولود حوزه‌های علمیه دانست و گفت: شهید آیت‌الله مدرس بیان کرد که سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست و همچنین به‌فرموده امام راحل، افرادی که همگامی و حمایت از انقلاب را وظیفه حوزه‌های علمیه و علما نمی‌دانند، در واقع عملکرد پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را زیر سؤال می‌برند.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) حکومت اسلامی را تشکیل دادند و عهده‌دار امور سیاسی جامعه بودند، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در مقطعی سکوت اختیار کرد؛ اما ایشان بدین امر اعتقاد نداشت که نباید دین در سیاست دخالت کند؛ زمانی که شرایط فراهم شد، حضرت علی(ع) حکومت را به دست گرفت و به مبارزه با مفسدان پرداخت.
عضو ‌شورای‌عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: اگر امام حسن مجتبی(ع) نیز به صلح با معاویه پرداخت، بدین معنا نیست که قیام امام حسین(ع) صحیح نبوده؛ بلکه اگر امام حسن مجتبی(ع) نیز در آن دوران بود، همان قیام سیدالشهدا(ع) را انجام می‌داد.
وی با بیان اینکه اسلام با سیاست و حکومت عجین شده است، تصریح کرد: دین مبین اسلام در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه سخن و طرح دارد؛ از این‌رو باید در ابعاد و شئون مختلف نظام، احکام اسلام اجرایی شود.
آیت‌الله رجبی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در تربیت نیروهای انقلابی و نشر روحیه انقلابی در سطح جامعه وظیفه و نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ از این‌رو روحانیت باید آموزه‌ها و ارزش‌های انقلابی را در جامعه نهادینه کند.
وی حوزه‌های علمیه را پشتوانه تئوریک و نظریه‌پردازی نظام اسلامی ایران توصیف کرد و افزود: نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی، پرورش‌دهنده نسل آینده کشور است؛ بنابراین باید حوزه‌های علمیه، فرهنگ ناب محمدی را از متون دینی استخراج کند و متون درسی، بر اساس فرهنگ دینی تدوین شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، اظهار کرد: باید حوزه‌های علمیه قوانین مجلس شورای اسلامی و موازین قضایی را بر اساس موازین اسلامی استخراج کند و همچنین در تربیت قضات پاک کوشا باشد تا نظام اسلامی، در چارچوب فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی اداره شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه