هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

المدخل إلی عذب‌المنهل فی أصول‌الفقه

المدخل إلی عذب‌المنهل فی أصول‌الفقه

کتاب فاخر «المدخل إلی عذب‌المنهل فی أصول‌الفقه»‌، یکی از تألیفات علامه کبیر میرزا ابوالحسن شعرانی است که قلمی محققانه حول موضوع اصول فقه، به نگارش درآمده است.

فصول کتاب درباره مبادی و اطلاعاتی حول محور علم اصول است که خواننده را در فهم علم اصول مساعدت می‌نماید.
ساختار و محتوا
علامه شعرانی المدخل را در یک مقدمه و سه فصل تنظیم نموده است. در مقدمه کتاب به تعریف علم اصول و موضوع و فایده آن، علت حاجت به علم اصول، وجه تسمیه این علم به اصول فقه ، معرفی کتاب‌های اصول فقه و نخستین مؤلفان اصولی پرداخته شده ست.
فصول این کتاب به شرح زیر می‌باشد:
فصل اول درباره مبادی کلامی و منطقی علم اصول است؛ در این فصل، علم، ظن، شک و وهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مراد از مبانی منطقی، مسائل مختلفی چون؛ خبر واحد، اجماع منقول، ماهیت حجیت و امثال این موارد می‌باشد.
در مبادی کلامی نیز، پاره‌ای از مسائل کلامی که در علم اصول به آنها نیاز می‌شود، بررسی گردیده است.
فصل دوم این کتاب، در مورد مبادی لغوی علم اصول می‌باشد. در این فصل مسائلی چون لغت، وضع، حقیقت و مجاز، تعارض احوال، تنقیح مناط، صحیح و اعم، کلی و جزئی و حقیقت عرفیه و لغویه مورد تحقیق و واکاوی قرار گرفته است.
فصل سوم، حول مبادی احکام علم اصول است و موضوعاتی چون تحسین و تقبیح، تکلیف محال، طلب وارده، مقدمه واجب، انواع واجب، تداخل در امثال و مسأله اجزا بررسی شده است.
چاپ ونشر
نسخه خطی از این کتاب در کتاخانه نفیس مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی(ره) موجود بود که ایشان جهت چاپ در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند و خود ایشان نیز، مقدمه‌ای محققانه و ذی‌قیمتی را برای این کتاب مرقوم نمودند. این کتاب، با تحقیق آیت‌الله رضا استادی توسط انتشارات «الامامةالعامة للمؤتمرالعالمی»، در یک جلد چاپ شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه