هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله مصباح یزدی فرزند زمانه بودند

آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی

آیت‌الله مصباح یزدی فرزند زمانه بودند

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، تسلط آیت‌الله مصباح یزدی به دایره فعالیت ترسیمی را حیرت‌انگیز دانست و اذعان کرد: اینکه شخصیتی حوزوی با پیشینه و دست‌مایه جامع و عمیق فقه، اصول، فلسفه و تفسیر در تمام قلمروهای علوم انسانی به‌گونه‌ای ورود نموده که اساتید درجه یک رشته‌های علوم انسانی سر تعظیم در مقابل عمق نگاهش فرود می‌آورند، مایه شگفتی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، معرفی اندیشه‌های اسلامی و احیای نام و آثار مردان بزرگ الهی را کاری ستودنی، مبارک و الهی دانست و اظهار کرد: ارادت قلبی، عشق و شیدایی فراوانی نسبت به شخصیت والای آیت‌الله مصباح یزدی دارم.
مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به تمجیدات رهبر فرزانه انقلاب نسبت به آیت‌الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: در زنده نگه داشتن افکار و اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی و گرامی‌داشت این چهره نورانی و مبارک، باید هرچه در توان داریم، به‌کار بگیریم.
وی در ادامه به دوران آشنایی خود با آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: از ۲۰ سالگی و در جریان انقلاب فرهنگی و مباحث مؤسسه در راه حق، با ایشان همکاری نزدیکی داشته، خاطرت علمی معنوی و اخلاقی فراوانی از آن دوران به یادگار دارم؛ تلاش، پشتکار، اخلاق و عمق نگاه و جامعیت ایشان نسبت به موضوعات وصف‌ناپذیر است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، تسلط آیت‌الله مصباح یزدی به دایره فعالیت ترسیمی را حیرت‌انگیز دانست و اذعان کرد: اینکه شخصیتی حوزوی با پیشینه و دست‌مایه جامع و عمیق فقه، اصول، فلسفه و تفسیر، در تمام قلمروهای علوم انسانی به‌گونه‌ای ورود نموده که اساتید درجه یک رشته‌های علوم انسانی، سرتعظیم در مقابل عمق نگاهش فرود می‌آورند، مایه شگفتی است.
آیت‌الله اعرافی جامعیت تفکر آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را مایه مباهات دانست و اذعان کرد: ایشان در علوم پایه حوزوی، شبیه امام خمینی(قد) و علامه طباطبایی(ره) بودند و جامعیت فراحوزه‌ای ایشان در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی و اسلامی، از ایشان نابغه‌ای پدید آورده است.
وی عمق در اندیشه ضمن نازک‌اندیشی و دقت‌ورزی به تمام شئون موضوعات را از ویژگی‌های بارز شخصیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی دانست و خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی، فرزند زمانه بودند و شناخت درستی از زمانه و رویکرد بین‌المللی‌، ایشان را از معدود چهره‌های بلندنظر و جهانی‌اندیش ساخته بود.
آیت‌الله اعرافی، آثار آیت‌الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: نوآوری علمی در عین نقادی، آزاداندیشی و ابداع در اقناع و بیان دریچه‌های نو دانشی، از ویژگی‌های بارز شخصیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، هنر سنجیده‌گویی و بی‌حشو و زائد در عین منظم و منقح حرف زدن را از دیگر ویژگی‌های بارز رئیس فقید مؤسسه امام خمینی(قد) توصیف کرد و یادآور شد: آیت‌الله مصباح یزدی الگوی وقت‌گذاری و کار بودند و این وقت‌گذاری و سر از پا نشناختن برای چیزی که وظیفه می‌دانستند، مایه شگفتی بود و قابل وصف نیست.
آیت‌الله اعرافی مدیریت علمی و فرهنگی آیت‌الله مصباح یزدی(ره) و تمحض ایشان را در کارهای علمی و برنامه‌ریزی و طراحی راهبردی مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: روح انقلابی و پیشگامی در شناخت حوادث، وقایع و حضور در صحنه اقدام، تبیین و ایضاح مسائل انقلاب و کشور، از ویژگی‌های بارز شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی است. مجموعه عمق فکری، علمی، روحی، اخلاقی، فقهی و معرفتی آیت‌الله مصباح یزدی در کمتر کسی جمع می‌شود.
عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه هم‌اکنون در حوزه‌های علمیه حدود ۲۰۰ مسئله جدید در حال طراحی است، گفت: نیاز است تا در طرح‌های تحولی و برنامه‌ریزی‌های راهبردی حوزه، محصول فکری و اندیشه‌ای آیت‌الله مصباح یزدی نشانه‌گذاری و جایابی شده، طرح‌ها و برنامه‌ها از منظر ایشان نیز بررسی شوند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، ترجمه و بازسازی آثار آیت‌الله مصباح یزدی و بازنشر و بازتولید آن به زبان‌های بین‌الملل را مهم ارزیابی نمود و با تأکید بر اینکه باید منظومه فکری و شرح حال آیت‌الله مصباح یزدی به‌درستی و در قالب کتابی منقح ارائه گردد، تصریح کرد: نیاز است تا مطالبی که پیرامون اندیشه ایشان به رشته تحریر درآمده، مورد توجه ستاد بزرگداشت قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح هم، در ابتدای این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، انتظار می‌رود تا مجموعه‌ای حدودا ۱۵۰ جلدی به زبان فارسی و مجموعه‌ای ۹۰ جلدی به زبان‌های دیگر، از آثار ایشان تدوین و ارائه گردد.
فرزند آیت‌الله مصباح یزدی (ره) امور بین‌الملل را از دیگر کمیته‌های فرعی ستاد بزرگداشت این عالم فرهیخته دانست و افزود: ارتباط خوبی با مراکز و شخصیت‌ها و اندیشمندان بزرگ بین‌المللی صورت گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه