هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه اندیشه و نظریه‌پردازی نماد بصیرت و میثاق با ولایت بود

در کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) عنوان شد

آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه اندیشه و نظریه‌پردازی نماد بصیرت و میثاق با ولایت بود

نخستین کنگره بین‌المللی نکوداشت آیت‌الله مصباح یزدی (ره) همزمان با نخستین سالگرد ارتحال این عالم ربانی، با سخنرانی آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور کشور، لگنهاوزن استاد دانشگاه تگزاس آمریکا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌هاشم صفی‌الدین معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و با حضور شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، خانواده شیخ زکزاکی، خانواده شهید سلیمانی و خانواده آیت‌الله مصباح یزدی، مسئولان لشکری و کشوری و شخصیت‌های بین‌المللی ۱۱‌دی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

    آیتالله مصباح یزدی برای آینده انقلاب کادرسازی کرد
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله رجبی در این مراسم، اظهار کرد: آیت‌الله مصباح دارای ابعاد مختلف و متنوع شخصیتی بود که هرکدام از این ابعاد می‌تواند برای جامعه الگو باشد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه افزود: روح همه فعالیت‌های ایشان در یک جمله معنا می‌شود که این جمله، بر روی قبر مطهر آیت‌الله مصباح نوشته شده است و آن «اطاعت از امر ولی است»؛ بنده که سال‌ها در محضر ایشان حضور داشتم، جز عمل به وظیفه و کسب رضایت الهی، چیزی مشاهده نکردم. همواره دغدغه داشتند که در همه شئون اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … مطیع فرمان الهی باشند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) بیان کرد: در امور مدیریتی هر زمان مؤسسه با مسئله و مشکلی مواجه می‌شد، ابتدا می‌فرمود: باید ببینیم موازین شرعی چه می‌گوید، سپس به دنبال حل آن باشیم. ایشان همیشه مراقب لحن خود بود و همواره تأکید داشت که خداوند ناظر بر اعمال ماست؛ بنابراین در لحن و نحوه سخن گفتن، باید رضایت الهی مد نظر قرار گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت‌الله مصباح در تمام شئونات خویش تأمل می‌کرد و دقت داشت تا بداند اوجب واجبات چیست و سپس به آن عمل می‌کرد. در این زمینه نیز از چیزی ترس نداشت و در عین حال، حکیمانه و عالمانه تکلیف خود را به انجام می‌رساند.
وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح با همه وجود از ولایت دفاع می‌کرد، تصریح نمود: ایشان دفاع از ولایت را وظیفه الهی خود می‌دانست. اصل ولایت فقیه را با همه وجود قبول داشت و اطاعت از ایشان را لازم‌الاجرا می‌دانست و نظریه ولایت‌فقیه را یک اصل مسلم اسلام و در تداوم مسیر امام معصوم(ع) و شعبه‌ای از آن می‌دانست.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) ادامه داد: آیت‌الله مصباح در کنار اعتقاد به اینکه ولی‌فقیه نایب امام زمان(عج) است، به امام راحل و مقام معظم رهبری بسیار عشق می‌ورزید؛ به‌همین دلیل زمانی که امام راحل رحلت فرمود، به‌شدت بیمار شد. ایشان در دفاع از ولایت‌فقیه ذره‌ای تردید به دل راه نمی‌داد؛ به‌همین دلیل هر زمان که مقام معظم رهبری سخن می‌گفتند، از آن اطاعت می‌کرد.
آیت‌الله رجبی، آینده‌نگری را یکی از ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی (ره) برشمرد و تصریح کرد: ایشان پیش از انقلاب به این فکر بود که اگر انقلاب پیروز شد، در آینده چه نیازهایی به وجود می‌آید که حوزه علمیه باید مکمل آن باشد؛ از این‌رو همواره به تولید و تربیت نیرو اقدام کرد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)اظهار کرد: دشمنی‌هایی که با آیت‌الله مصباح صورت گرفت، حتی پس از رحلت ایشان نیز ادامه یافت؛ چراکه می‌دانستند، خط ایشان خطی است که مانع تحقق اهداف دشمن می‌شود. این شخصیت بزرگ برای آینده انقلاب کادرسازی کرد؛ به‌طوری که دشمنان نیز به زبان آمدند و گفتند: «آقای مصباح برای بعد خود نیز کار کرد.»
وی در پایان، تصریح کرد: سخنان آیت‌الله مصباح هر کدام شاخص است و هرگاه در میدان عمل دچار شک و تردید می‌شویم، با رجوع به سخنان ایشان می‌توانیم راه را پیدا کنیم.

   آیتالله مصباح از مرزهای دین مرزبانی کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی هم در این کنگره با بیان اینکه آیت‌الله مصباح التزام و تکلیف‌مداری در مسیر اجرای قوانین اسلام را بدون هراس از دیگران و به بهترین شکل تبیین کرد، اظهار داشت: ایشان در مسیر تکلیف‌مداری و ولایت‌مداری، هیچ واهمه‌ای از هیچ‌کس و هیچ جریانی نداشت و به بهترین شکل، بصیرت و میثاق با ولایت را در عرصه فکر، اندیشه و نظر تبیین کرد.
وی ادامه داد: همان‌گونه که آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه نظر و اندیشه از مرزهای دین مرزبانی کرد، شهید حاج قاسم سلیمانی نیز، به‌مثابه مرد با صلابت عرصه میدان پای‌بندی عملی خود را به این نظریات و اندیشه‌ها به نمایش گذاشت و با مرزبانی میدانی از دین، به نماد بصیرت و وفاداری به ولایت و رهبری تبدیل شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی دوره‌های طرح ولایت را، از ارزشمندترین و اثرگذارترین یادگارهای آیت‌الله مصباح یزدی (ره) توصیف کرد و افزود: «طرح ولایت» در زمره دستاوردهایی است که باید به‌خوبی پاس داشته شود و ادامه یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی عضو هیئت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) نیز به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در برپایی این کنگره بین‌المللی، نهادها و افراد بسیاری بدون چشم‌داشت تلاش کردند و زحمت کشیدند.
وی افزود: مراکز و افرادی که در برگزاری این کنگره همکاری داشتند، شامل دفتر مقام معظم رهبری، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین، دبیرخانه مجمع خبرگان رهبری، جامعة المصطفی العالمیه، وزارت کشور، نیروی انتظامی تهران و... می‌شوند که از همه آنها تشکر می‌کنیم.
پروفسور محمد لگنهاوزن استاد فلسفه و عرفان هم در این همایش، برای میهمانان برون‌مرزی به زبان انگلیسی به سخنرانی پرداخت و به شخصیت علمی، اخلاقی و عرفانی مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و اقداماتی که ایشان در جهان اسلام انجام داده‌اند، اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که من مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی را می‌شناسم و به این آشنایی افتخار می‌کنم، عنوان کرد: بارها بنده در محضر ایشان نشسته‌ام و امور فراوانی از ایشان فرا گرفته‌ام. در این ۱۵ سال اخیر هر هفته با آن مرحوم جلسه داشتم و در این جلسات مشاهده می‌کردم که آن‌مرحوم با وجود کسالتی که داشت، بانشاط در این جلسات حاضر می‌شد.
این استاد فلسفه با بیان اینکه علامه مصباح همواره ارتباط برقرار کردن با مسئولان را بسیار مهم می‌دانست، اظهار کرد: ایشان همواره تأکید می‌کرد که باید با مسئولان همکاری و ارتباط نزدیک داشت. بر همین اساس هر زمان که بنده می‌خواستم به آمریکا سفر کنم، می‌گفتند: نباید به دنبال مسلمان کردن مسیحیان بود؛ بلکه مهمترین رسالت، رفع سوءتفاهم‌هاست. در این صورت است که آنان به‌راحتی می‌توانند مسلمانان را درک کرده و با جامعه ایمانی همراه شوند.
در ادامه حجت‌الاسلام سیدهاشم صفی‌الدین معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به زبان عربی برای مهمانان حاضر در جلسه و مخاطبان برون‌مرزی به سخنرانی پرداخت.
گفتنی است، در این مراسم کتاب‌هایی از آیت‌الله مصباح یزدی (ره) رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه