هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقدیر امام خامنه‌ای، آیات عظام و علما از چند دهه مجاهدت دینی و فرهنگی آیت‌الله صادقی(ره)

تقدیر امام خامنه‌ای، آیات عظام و علما از چند دهه مجاهدت دینی و فرهنگی آیت‌الله صادقی(ره)

عالم ربانی آیت‌الله عباسعلی صادقی‌قهاره، استاد حوزه علمیه لرستان و از شاگردان حضرت امام خمینی(قد) و از مبارزان دوران انقلاب، پس از چند دهه مجاهدت و تلاش دینی و فرهنگی و تربیت شاگردان، ۱۲‌آذر به‌علت کهولت در سن ۹۶‌سالگی در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد دعوت حق را لبیک گفت. در پی درگذشت این عالم فرزانه، سه روز عزای عمومی در استان لرستان اعلام شد. پیکر این عالم پارسا، 13‌آذر پس از تشییع در خرم‌آباد به شهر مقدس قم منتقل و در بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.


امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات‌عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، آیات حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و سران قوا، با صدور پیام‌هایی، درگذشت این عالم پارسا را تسلیت گفتند.
 
   امام خامنهای
بسم‌الله ‌الرحمن‌ الرحیم
درگذشت عالم خدمت‌گزار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عباسعلی صادقی(ره) را به عموم مردم مؤمن و انقلابی خرم‌آباد و حوزه علمیه و جامعه علمای منطقه و به‌ویژه به خاندان مکرم و ارادتمندان آن‌مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
 
   آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
خبر رحلت عالم بزرگوار حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباسعلی صادقی(قد) موجب نهایت تأسف گردید. این عالم فرزانه سالیان دراز در خرم‌آباد، به تربیت طلاب دینی و سرپرستی حوزه علمیه مشغول بود و شاگردان زیادی را در این راه پرورش داد. این ضایعه مؤلمه را به حوزه علمیه خرم‌آباد و تمام اهالی آن منطقه و همه دوستان و بستگان ایشان، صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات ایشان و صبر و اجر بازماندگان را از خداوند منان خواستارم.
 
   آیتاللهالعظمی نوری همدانی
این عالم خدمت‌گزار سالیان متمادی عمر بابرکت خود را در ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) گذراند و در استان لرستان مایه برکات فراوانی بوده است.
اینحانب رحلت این روحانی خدوم را به حوزه‌های علمیه و اهالی محترم و متدین لرستان و به همه وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسألت می‌نمایم.
 
   حضرت آیتالله علوی گرگانی
رحلت عالم وارسته و پارسا حضرت آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی صادقی که عمر شریف خود را در راه هدایت و ارشاد مردم و تدریس علوم فقه و اصول و تأسیس و اداره حوزه علمیه خرم‌آباد سپری نمودند، به محضر امام عصر(عج)، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و شاگردان و ارداتمندان و علاقه‌مندان آن عالم بزرگوار مخصوصاً بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
سال‌ها تدریس فقه و اصول و تلاش برای ترویج معارف اهل‌بیت(ع) ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.
 
   آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ارتحال عالم عامل، خدمت‌گزار دین و معلم اخلاق مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس‌علی صادقی(ره) موجب تأثر و تألم گردید.
این چهره برجسته که محضر علما و بزرگانی را در حوزه علمیه قم درک کرده بود، پس از هجرت به استان لرستان، در حوزه علمیه خرم‌آباد، با تربیت شاگردان منشأ خیرات و برکات فراوانی گردید.
اینجانب این مصیبت جانکاه را به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج)، علمای اعلام، حوزه علمیه خرم‌آباد، شاگردان، مردم غیور و ولایت‌مدار استان لرستان به‌ویژه بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند جلّ و علا رحمت و مغفرت الهی برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت دارم.
 
   آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
آن دانشمند فرزانه، افزون بر مبارزه مجاهدانه در دوره انقلاب و هشت‌سال دفاع مقدس، خدمات ماندگار و ارزشمندی از جمله تعلیم و تربیت نفوس مستعده، تولیت حوزه علمیه و ترویج و تبلیغ معارف اسلامی را در سابقه زندگی نورانی خویش دارد.
 
   مروری بر فعالیتهای عالم مجاهد
آیت‌الله عباسعلی صادقی‌قهاره تولیت حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد، متولد سال ۱۳۰۴ هجری شمسی از روستای «کی‌سار» اردستان استان اصفهان بود.
او چند سالی را در حوزه علمیه اصفهان و بعد در قم به تحصیل دروس طلبگی پرداخت و از محضر بزرگانی چون حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی (به‌مدت ۱۵ سال)، امام خمینی(قد)، شهید صدوقی و آیت‌الله محقق داماد(ره)  و... بهره‌مند شد و بعدها خود به‌عنوان استاد و مدرس در حوزه علمیه قم مشغول به فعالیت شد.
بعد از تأسیس حوزه علمیه خرم‌آباد، از سوی مرحوم آیت‌الله کمالوند، به‌عنوان مدرس به استان لرستان دعوت شد. آیت‌الله صادقی از چهره‌های برجسته حوزه بود که با فعالیت خود در حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد، توانست شاگردان بسیاری تربیت کند و منشأ خیرات و برکات فراوانی در لرستان باشد.
آیت‌الله عباسعلی صادقی‌قهاره اهل لرستان نبود؛ اما سال‌ها زندگی با مردم شهر، حضور در کسوت امام‌جمعه موقت خرم‌آباد و حاکم شرع، همراهی با مردم در سختی‌ها و مشکلات و حضور همیشگی او در بین کسبه و مردم، باعث شده بود تا همه اهالی شهر ایشان را بشناسند و همشهری خود بدانند؛ در روزهای انقلاب به‌همراه آیت‌الله کمالوند در صف اول تظاهرات بود و در راه پیروزی انقلاب بارها به زندان رفت و شکنجه ‌شد. با علما و روحانیون بزرگ در ارتباط بود و پس از پیروزی انقلاب هم، به‌عنوان حاکم شرع، امور قضائی مردم را حل‌وفصل می‌کرد.
پشتیبانی از نهضت امام خمینی(قد)، زندانی شدن در کمیته ضد خراب‌کاری رژیم پهلوی، ریاست دادگاه انقلاب، تولیت حوزه علمیه کمالیه و تربیت طلاب، حضور در جبهه‌های جنگ و همراهی و حمایت معنوی رزمندگان، سفرهای تبلیغی به اقصی‌نقاط کشور، فعالیت‌های ماندگار در استان و... از جمله عواملی بودند که موجب شد، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، نسبت به گردآوری و انتشار تاریخ شفاهی آیت‌الله صادقی‌قهاره اقدام کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه