هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توسعه و اقتدار حوزه‌های علمیه اهل‌سنت و تشیع در گرو تعامل و هم‌گرایی است

مدیر حوزه‌های علمیه در گردهمایی علما و فضلای کردستان

توسعه و اقتدار حوزه‌های علمیه اهل‌سنت و تشیع در گرو تعامل و هم‌گرایی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: تعامل و هم‌گرایی بین حوزه‌های علمیه اهل‌سنت و تشیع باعث توسعه و اقتدار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری حوزه در کردستان، آیت‌الله اعرافی و هیئت همراه، در سفری دو روزه به استان کردستان، به بررسی وضعیت مدارس علمیه این استان پرداخت.
 مدیر حوزه‌های علمیه، در این سفر، در گردهمایی علما و فضلای شیعه و سنی استان کردستان که با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در کردستان، مدیر حوزه علمیه استان، روحانیون و طلاب در سالن جلسات اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امروز برای جلوگیری از نفوذ دشمن، باید در منطقه و حتی سطح بین‌المللی قطب علم و فناوری باشیم، به ضرورت تعامل و همگرایی بین علمای دینی در عصر کنونی اشاره و خاطرنشان کرد: نباید برخی اختلاف‌نظرها که بی‌شک ساخته و پرداخته دشمنان اسلام است، زمینه نزاع و درگیری بین علمای دین را فراهم آورد.
عضو فقهای شورای نگهبان بر ضرورت توسعه مرزهای علوم انسانی اسلامی توسط علمای دین تأکید کرد و گفت: کارهای بسیار خوبی، هم در بحث کمی و هم بحث کیفی، در حوزه‌های علمیه تشیع و اهل‌سنت انجام شده است؛ ولی با این وجود، باز هم باید این مراکز به‌روزتر شوند و پاسخ‌گو باشند.
آیت‌الله اعرافی به برخی از برنامه‌ها برای توسعه و پیشرفت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: تجربه نشان داده که تعامل و همگرایی بین حوزه‌های علمیه اهل‌سنت و تشیع باعث توسعه و اقتدار می‌شود و بالعکس هر زمان بین این دو، رقابت به وجود آمده است، ناکامی‌هایی به دنبال داشته‌اند.

 فعالیت ۳۷۰۰ طلبه اهلسنت در کردستان
حجت‌الاسلام والمسلیمن پورذهبی هم در این گردهمایی، گفت: طبق آخرین آمار، هم‌اکنون ۳۷۰۰ طلبه و روحانی اهل‌سنت در استان کردستان مشغول انجام امور دینی و تبلیغی هستند.
نماینده ولی‌فقیه در کردستان، با بیان اینکه روحانیون و طلاب اهل‌سنت و تشیع در امور تبلیغی همواره طلایه‌دار بوده‌اند، گفت: سه شاخص برای طلاب این استان در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که طلبه باید عالم، برخوردار از تقوا و انقلابی باشد و این شاخصه‌‌ها، در میان علمای استان وجود دارد. ضمن اینکه کردستان می‌تواند قطب برادران شافعی‌ هم باشد.

  تصویب احداث ۱۰هزار مترمربع ساختمان برای استقرار مراکز دینی بیجار
حجت‌الاسلام سیدموسی محمودی نماینده طلاب سنندج و بیجار هم، در جلسه مدیران حوزوی استان کردستان با آیت‌الله اعرافی، به مشکلات مدارس علمیه شهرستان بیجار از قبیل فضای آموزشی و اداری پرداخت، که مدیر حوزه‌های علمیه کشور و نماینده ولی‌فقیه در کردستان با تأیید این وضعیت، ساخت ساختمانی با مساحت ۱۰ هزار مترمربع برای استقرار این مراکز دینی در شهرستان بیجار موافقت کردند و طرح مذکور مورد تصویب قرار گرفت.

  تعاملات مذهبی و انسجام درست پشتوانه ایران اسلامی
 آیت‌الله اعرافی، در جلسه استانداری کردستان هم که با موضوع «نشست مدیران و نهادهای فرهنگی کردستان» برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، انقلاب تمدنی و فرابخشی و جهانی است و در ذات آن، یک اندیشه متعالی است و در جهان هم اگر به‌درستی عرضه شود، خریداران زیادی دارد.
عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم این است که ایران به‌عنوان پایگاه معنوی و نورانی و الهی در جهان می‌باشد؛ لذا باید یک ایران توسعه‌یافته، پیشرفته و... داشته باشیم؛ بنابراین استان‌هایی همانند کردستان واقعاً می‌توانند به‌عنوان الگویی از همزیستی مسالمت‌آمیز در سطح کشور مطرح شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه ما در مباحث بین‌المللی و داخلی، این هم‌گرایی و هم‌افزایی را در عمل نشان داده‌ایم، اظهار کرد: برخی از مشکلات تنها مختص به کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیست. در برخی از مناطق کشور، مشکلاتی وجود دارد که به هیچ‌وجه شایسته نظام اسلامی نیست؛ لذا باید همه مسئولان تلاش کنند که زیرساخت‌ها رشد کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه