هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

  رویکرد اسلامی به مراحل تحول دین‌داری

معرفی کتاب - شماره 689

رویکرد اسلامی به مراحل تحول دین‌داری

کتاب «رویکرد اسلامی به مراحل تحول دین‌داری» به‌قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نوذری، دانشیار و مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همت انتشارات این پژوهشگاه در 299 صفحه چاپ و روانه بازار شد.

روان‌شناسی رشد دینداری به‌عنوان یک حوزه مطالعاتیِ زیرمجموعه روان‌شناسی دین، به‌منظور پاسخ به این پرسش اصلی: «مسیر رشد دینداری  از کودکی تا بزرگسالی کدام است؟» شکل گرفته و گسترشی در حجم یک شاخه علمی مستقل پیدا کرده است. در ذیل پرسش اصلی فوق، پرسش‌های فرعی متعدد و متنوعی مطرح شده است؛ مانند اینکه: کودک و نوجوان چه تصویری از خدا در ذهن خود خلق می‌کنند و مشتمل بر چه مراحلی است؟ مراحل تفکر دینی کدام است؟ فهم انسان از مفاهیمی مانند ایمان، دعا، نبوت، انگیزه دینی، داوری دینی، احساس دینی، کلیسا و مسجد و کتاب مقدس در طول زندگی چگونه متحول می‌شود؟ رابطه باورهای دینی والدین - کودک چگونه است؟ عوامل اجتماعی، تاریخی و وقایع مهم زندگی در تعامل با عوامل شناختی و عاطفی و گرایشی چگونه  بر تغییرات در شناخت، احساس و رفتار دینی در فراخ‌نای زندگی اثرگذار است؟
نویسنده در این کتاب موضوع «تحول دینداری» را در قالب پنج بخش و سیزده فصل بررسی کرده است. بخش اول کتاب، به گزارش و نقد رویکرد شناختی ـ ساختاری تحول دینداری اختصاص یافته و نظریه‌های گلدمن، الکایند، فولر، اوسر و گماندر آورده شده است. بخش دوم، به گزارش و نقد رویکرد احساسی و انگیزشی تحول دینداری و بخش سوم، به گزارش و نقد مطالعات اجتماعی تحول دینداری می‌پردازد. در بخش چهارم، به بررسی تجارب عالمان و معتقدان مسیحی در مسیحی‌سازی نظریه‌های تحول دینداری و نقد آن‌ها پرداخته شده است. بخش پنجم، به بررسی وضعیت پژوهش و نظریه‌پردازی در ایران و نقد آن‌ها می‌پردازد.
اهداف
اثر پیش رو در راستای دستیابی به اهداف زیر تدوین شده است:
1. شناساندن چهار جریان اصلی پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه مطالعات رشد دینداری؛ این چهار جریان که دو جریان آنها مربوط به غرب و دو جریان آن مربوط به ایران است، عبارت است از:
الف) جریانی در غرب که پدیده رشد دینداری را از منظر روان‌شناسی و بدون در نظر گرفتن ابتنای آنها بر جهان‌بینی مسیحی مطالعه می‌کنند.
ب) جریانی در غرب که تلاش می‌کند، پدیده رشد دینداری را از منظر روان‌شناسی و مبتنی بر جهان‌بینی مسیحی مطالعه کند.
ج) جریان عرفانی که در تمدن اسلامی با الهام از آیات و روایات، مراحل رشد ایمان و دینداری را بررسی می‌کنند.
د) جریانی در ایران که رشد دینداری را از منظر روان‌شناسی بررسی می‌کنند.
2. شناساندن نقاط قوت و ضعف و ظرفیت‌ها و محدودیت‌های چهار جریان فوق؛
۳. راهکار پیشبرد تولید دانش بومی و اسلامی روان‌شناسانه رشد دینداری مبتنی بر نقاط قوت و ضعف؛
مخاطبان اصلی
اساتید و دانشجویان ارشد و دکترای رشته روان‌شناسی دین، مربیان تربیت دینی و عموم مبلغان هستند.
دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی و سایر علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به‌نشانی rihu.ac.ir و یا سازمان سمت به‌نشانی samt.ac.ir این کتاب را خریداری نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه