هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان‌نامه ارشد، دکتری و سطوح۳ و ۴ حوزه

در تشریح فعالیت‌های مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان عنوان شد

تدوین ۴۰۰ موضوع پایان‌نامه ارشد، دکتری و سطوح۳ و ۴ حوزه

حجت‌الاسلام بیگی مدیر «مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان» در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه، اظهار کرد: این مؤسسه در سال ۱۳۹۴ با پیام حضرت آیت‌الله مظاهری و با حضور آیت‌الله طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر به‌عنوان رئیس مؤسسه نهج‌البلاغه و مساعدت‌های خیران شروع به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، وی با اشاره به حوزه فعالیت‌های مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان، ادامه داد: حوزه فعالیت‌های این مؤسسه در پنج محور؛ از جمله حوزه‌های علمیه، مراکز دانشگاهی، اصناف و ادارات، ائمه جمعه و جماعات و فضای مجازی تعریف شده است.
مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان خاطرنشان کرد: طی شش سال اخیر، این مؤسسه با فراز و فرودهایی مواجه شده؛ اما طی سه سال اخیر فعالیت‌های مؤسسه رشد کرده است. با دستور آیت‌الله طباطبایی‌نژاد مکان مؤسسه تغییر کرد و به روبه‌روی امامزاده ‌هارونیه واقع در مدرسه میرزاحسن که اخیراً بازسازی شده، منتقل گشت؛ البته آماده‌‌سازی این مدرسه، هزینه حدود دو میلیاردی در برداشته است که کلاً توسط خیران پرداخت گردید و فعالیت‌های مؤسسه در آن متمرکز شد. وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، عمده فعالیت‌های مؤسسه در حوزه تحقیقات و آموزش بوده است، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی مختلفی برای طلاب، مبلغان و ائمه جماعات تعریف شده و مباحث مرتبط با حفظ قرآن کریم در حوزه‌های علمیه نیز، در این مؤسسه شکل گرفته که با موفقیت‌های خوبی نیز همراه بوده است.
حجت‌الاسلام بیگی اضافه کرد: در خصوص مباحث مربوط به دانشگاه، دو مقوله از جمله ایجاد مراکز تخصصی در دانشگاه‌ها را پیگیر هستیم که دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، در این زمینه پیشگام و پیشتاز بوده‌اند. نتیجه این اقدامات منجر به تشکیل انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران در شعبه اصفهان توسط محققان شده و محققان دانشگاه و حوزه علمیه در این عرصه مشغول فعالیت هستند.
مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان خاطرنشان کرد: این مؤسسه، اقدامات پژوهشی و تحقیقی فراوانی در دانشگاه‌ها انجام داده و می‌دهد که تدوین نظام‌نامه موضوعات نهج‌البلاغه، یکی از این موارد است.
وی با اشاره به اینکه آموزش کارکنان دولت با محوریت نهج‌البلاغه نیز، از جمله اقدامات مؤسسه است، افزود: در این خصوص دوره‌های حکمرانی علوی، شهروند مسئول از دیدگاه امام علی(ع) و مدیریت علوی برگزار شده است؛ در مجموعه اتاق بازرگانی نیز، دوره‌هایی شروع و خدمات شایسته‌ای انجام گرفته است.
حجت‌الاسلام بیگی در خصوص دوره‌هایی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش نیز، دو دوره آموزشی با محوریت نهج‌البلاغه برای حدود ۵۰ هزار معلم در نظر گرفته شده که به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. یک دوره ۳۶ ساعته نیز، ویژه مربیان و معاونان پرورشی در نظر گرفته شده که در حال انجام است. وی تأکید کرد: حدود ۴۰۰ موضوع برای پایان‌نامه‌های دانشجویی مقطع ارشد، دکترا و سطح ۳ و۴ حوزه علمیه با محوریت نهج‌البلاغه احصا شده است که به‌زودی منتشر می‌شود.
حجت‌الاسلام بیگی با ابراز امیدواری به ساخت اندیشکده بین‌المللی امام علی(ع) و پارک نهج‌البلاغه، از انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی و تحقیقاتی با مراکز مختلف؛ از جمله مدیریت سازمان بازرسی منطقه پنج کشوری خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌های دیگری با دفتر تبلیغات اسلامی، اتاق بازرگانی استان، آموزش وپرورش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیریت کتابخانه‌های استان منعقد شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه