هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پیشنهادات کاربردی حوزه علمیه اصفهان برای همکاری مشترک با مدیریت شهری

در نشست هم‌اندیشی مسئولان حوزه علمیه اصفهان و مدیریت شهری مطرح شد

پیشنهادات کاربردی حوزه علمیه اصفهان برای همکاری مشترک با مدیریت شهری

معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و برخی از مدیران نهادهای حوزوی، 12آبان در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان، بر تداوم جلسات مشترک تأکید کردند. در این نشست پیرامون مهمترین مطالبات و راهکارهای همکاری مشترک بین نهادهای حوزوی و مدیریت شهری اصفهان بحث و تبادل نظر شد.


 
  14پیشنهاد کاربردی برای همکاری مشترک با مدیریت شهری
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین باطنی در این جلسه اظهار کرد: در حوزه علمیه اصفهان، امروز قریب به ۹هزار نفر طلبه و فاضل حوزوی در سطوح تحصیلی دوره سطح و خارج مشغول به تحصیل هستند.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: طبق آمار شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، حوزه اصفهان طلبه‌خیز‌ترین استان کشور به‌لحاظ محل تولد طلاب است. همچنین حدود ۵ هزار طلبه اصفهانی در استان‌های دیگر کشور مشغول به خدمت هستند و قریب به‌همین تعداد میزبان طلاب دیگر استان‌ها هستیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین باطنی با اشاره به جلسه مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر با حوزه علمیه اصفهان، تأکید کرد: تداوم جلسات مشترک فی‌مابین حوزه علمیه اصفهان و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، یک ضرورت است تا به هدف اصلی یعنی ارتقای فرهنگ دینی در دارالمؤمنین برسیم.
وی با بیان اینکه چهارده پیشنهاد جهت همکاری مشترک فی‌مابین حوزه علمیه اصفهان و مدیریت شهری ارائه می‌شود، گفت: خدمات متقابل در پرتو دو سویه، جایگزینی تعاملات سازمانی با تعاملات بخشی و فردی و ایجاد دفتر همکاری حوزه علمیه در مدیریت شهری از اهدافی است که امید است، محقق شود.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: در حوزه علمیه ظرفیت‌های بالفعلی وجود دارد که این ظرفیت‌ها می‌تواند، در اختیار مدیران شهری برای تعمیق معارف دینی و بصیرت سیاسی قرار گیرد.
وی در تشریح این ظرفیت‌ها و پیشنهادات همکاری مشترک، گفت: نیروهای توانمند، تشکل‌های طلبه‌محور و مراکز حوزوی، غنابخشی به نشریات و مراکز فرهنگی شهری و محتوای دینی، فرهنگی، اجتماعی و علمی، عملیاتی کردن مسجدمحوری در مسایل اجتماعی- فرهنگی و به‌اشتراک گذاشتن مراکز ورزشی و فرهنگی، کتابخانه‌ای، رفاهی و تفریحی از آن جمله است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین باطنی اظهار کرد: همچنین موضوعات ترجیحی پایان‌نامه‌ها و تحقیق و پژوهش نوقلمان جشنواره علامه حلی، ‌تأیید محتوای فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغی شهرداری و سازمان‌های تابعه، تعاملات دینی و مذهبی و تاریخی، بازتعریف مفاخر گذشته حوزوی و خدمات ماندگار آنان، بزرگداشت و معرفی چهره‌های ماندگار حوزه علمیه در عرصه جهاد و شهادت، تدوین پیوست‌های فرهنگی طرح‌ها و پروژه‌های شهری، تصدی آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان شهرداری، به‌اشتراک گذاشتن مراکز حوزوی و در اختیار روحانیون جهت گرامی‌داشت مناسبت‌ها و مراسم‌های دینی و انقلابی، پروژه‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی اسلامی و آسیب‌های اجتماعی، مطالبه مشروع‌سازی مصوبات شورا و اقدامات اجرایی شهرداری و جهت‌گیری فعالیت‌ها به سمت عدالت‌محوری و ارتقای رضایت‌مندی، از دیگر پیشنهادات مطرح شده است.

 
  شهر باید با نظریات فرهنگی اداره شود
حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان نیز در این جلسه، بیان کرد: یکی از نکات مهم در بحث اداره شهر، توجه به نظریات فرهنگی است که امروزه در عرصه مدیریت شهری حائز اهمیت است.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در غرب، شهرها براساس نظریات فرهنگی بنیادی اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: امروزه هویت هر شخص، سبک زندگی افراد را تعریف می‌کند؛ لذا توجه به نظریات فرهنگی که هویت‌ساز است، لازم است.
حجت‌الاسلام مؤمنی ادامه داد: شورای شهر اصفهان نمی‌تواند نسبت به سلامت فکری شهروندان و یا نسبت به تغذیه و حمل و نقل شهروندان بی‌تفاوت باشد؛ چون همگی بر هویت شهروندان مؤثر است.
وی در ادامه، گزارشی از فعالیت‌های معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان که مرتبط با سطح شهر بوده، ارائه کرد و گفت: معتقدیم، با توجه به برکات خوب اجرای طرح هادیان شهر در کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات، این توسعه یابد.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به بحث مهم فرق و ادیان و توسعه این بحث در سطح شهر اصفهان و درگیری قشری از مردم با این بحث، کلینیک فرق و ادیان در حوزه علمیه راه‌اندازی شد؛ همچنین در بحث توریست بین‌المللی و سفیر فرهنگی، در مدرسه علمیه تخصصی تبلیغ ناصریه در مسجد امام(قد) اقدامت خوبی صورت گرفته است.

 
  در طرحهای فرهنگی، توقع زودبازده بودن را نداشته باشیم
حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط، معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان هم در این نشست با بیان اینکه در مسائل فرهنگی، توقع زودبازده بودن طرح‌ها، توقع بی‌جاست، ابراز کرد: باید در کنار توجه به نمادها به زیرساخت‌ها هم توجه کنیم. دوم اینکه باید در مصوبات طرح‌های فرهنگی، به‌نحوی اقدام کنیم که ماندگار باشد و با گذشت ۴ساله این دوره شهری، به اول مسیر باز نگردیم.
معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: فعالیت متمرکز بر بافت فرهنگی حاکم بر کارکنان شهرداری لازم است؛ به‌نحوی که بافت فکری مجموعه شهرداری، باید خدمت به شهروندان شود.
وی با بیان اینکه فضای شورای شهر و مدیریت شهری باید فرهنگی شود، اظهار کرد: در برخی از محلات باید با همکاری روحانیون سطح فرهنگی ارتقا یابد.

 
  توسعه همکاری مشترک در امور پژوهشی
حجت‌الاسلام محسن جلالی، معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان هم در این جلسه، تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان، دارای مرکز نخبگان و استعدادهای برتر است که استفاده از نخبگان توسط مدیریت شهری یک مطالبه اساسی هست.
وی متذکر شد: کانون نخبگان طلبگی و هم‌اندیشی با آنها، بهره‌مندی از محققان حوزوی در پروژه‌های شهرداری، نشست‌ها و همکاری مشترک حوزه با شهرداری و ایجاد مکان‌هایی چون خانه حکمت اسلامی که تا به امروز محقق شده، حضور مدیران شهری پاسخگو در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه و مدارس علمیه از جمله پیشنهادات است.

 
  ترسیم فرایند همکاری مشترک فیمابین حوزه علمیه و شهرداری اصفهان
حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان نیز در این جلسه مشترک با مسئولان شهری، ابراز کرد: آنچه که باید بیشتر روی آن متمرکز شویم، ترسیم فرایند همکاری مشترک فی‌مابین حوزه علمیه و شهرداری اصفهان است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه حضور شعبه دفتر تبلیغات اسلامی در اصفهان، به‌عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل است، گفت: در حال حاضر بیش از ۲هزار مبلغ سامان‌دهی و آموزش‌های تخصصی در دفتر برنامه‌ریزی شده است.
حجت‌الاسلام احمدیان عنوان کرد: تقویت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی از زیرمجموعه‌های دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، تربیت مبلغان متخصص خانواده و اعزام به مدارس و مجموعه‌ها از جمله فعالیت‌های دفترتبلیغات اسلامی اصفهان است. وی گفت: نگاه‌های سیاسی نباید، اصل هدف و مأموریت‌های ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 
 ایجاد همکاری مشترک در حوزه زنان و خانواده حجت‌الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان نیز ابراز کرد: در بخش فرهنگ عمومی و فرهنگ شهری و مسائلی چون زن و خانواده، حوزه علمیه خواهران می‌تواند بازویی مؤثر در کنار مدیریت شهری باشد. وی متذکر شد: اگر همکاری خوبی با حوزه‌های علمیه صورت نگیرد، در فرهنگ عمومی و مسایل خانواده و زنان دچار مشکل خواهیم شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه