هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آموزش مجازی از محورهای مهم توسعه المصطفی‌ است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی

آموزش مجازی از محورهای مهم توسعه المصطفی‌ است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: حوزه‌های دانشی المصطفی شامل سه قلمروی کلان علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس و معاونان جامعةالمصطفی‌العالمیه، به معرفی این نهاد حوزوی و فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و بین‌المللی آن پرداخت و افزود: جامعةالمصطفی(ص) در سال ۸۶ از تلفیق دو مجموعه دست‌اندرکار آموزش معارف اسلامی و طلاب غیرایرانی شکل گرفت و امروز در اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان عضویت دارد.
وی با اشاره به فعالیت مراکز جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور، ابراز کرد: در بسیاری از واحدهای آموزشی المصطفی، برادران اهل‌سنت در کنار پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) به تحصیل اشتغال دارند و یکی از مراکز بزرگ جامعةالمصطفی که در استان گرگان واقع شده است، به برادران اهل تسنن اختصاص دارد. این موضوع در میان مراکز آموزشی علوم اسلامی در جهان اسلام کم‌نظیر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تحصیل ده‌ها هزار دانش‌پژوه غیرایرانی از ۱۳۰ ملیت مختلف جهان در جامعةالمصطفی، یادآور شد: حوزه‌های دانشی المصطفی شامل سه قلمروی کلان علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی است. نزدیک به ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف در جامعةالمصطفی در حال اجراست که براساس طرح تحول آموزشی، به بیش از چهارصد رشته و گرایش افزایش خواهد یافت.
رئیس جامعةالمصطفی افزود: المصطفی در کنار نظام سطوح حوزوی، از نظام دانشگاهی با مدارک رسمی وزارت علوم بهره می‌برد و مدارک دانش‌پژوهان خود را براساس نیازهای منطقه‌ای آنان ارائه می‌کند.
وی آموزش مجازی را از محورهای مهم توسعه المصطفی معرفی کرد و گفت: المصطفی در قالب دانشگاه مجازی، از تجربیات خوبی در بخش آموزش غیرحضوری بهره‌مند است و تلاش داریم، این بخش در آینده توسعه بیشتری یابد. مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی نیز، یکی دیگر از مراکز مهم جامعةالمصطفی به‌شمار می‌آید که سالانه میزبان هزاران استاد و دانش‌پژوه از سراسر جهان است.
رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان را، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جامعةالمصطفی دانست و افزود: بنا به اذعان مسئولان آموزش زبان فارسی کشور، جامعةالمصطفی در سالیان گذشته، بیشترین دستاورد را در آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان داشته است. دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در سراسر جهان با تسلط بر زبان فارسی، از بهترین سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند.
وی ادامه داد: دانش‌آموختگان المصطفی بهترین عقبه و مهم‌ترین سرمایه فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آیند و این سرمایه، امروز در اختیار همه بخش‌های کشور قرار دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با ابراز امیدواری نسبت به افزایش ارتباطات دوجانبه میان جامعةالمصطفی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، مدیریت مراکز قرآنی، حوزه چاپ و نشر، حج و زیارت، فعالیت‌های فرهنگی و بین‌المللی و... را از زمینه‌های مساعد برای توسعه همکاری‌های مشترک عنوان کرد.

 
  توجه به رایزنیهای فرهنگی در دولت جدید قوت میگیرددکتر محمدمهدی اسماعیلی هم در این دیدار با تأکید بر اینکه دستاوردهای علمی و بین‌المللی المصطفی شایسته تقدیر است، گفت: جامعةالمصطفی از مؤثرترین مجموعه‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل و فرصتی بزرگ برای انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید. جامعةالمصطفی امروز با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و با عنوانی تأثیرگذار و فراگیر در میان مسلمانان، به‌عنوان منشأ وحدت و همبستگی جهان اسلام مطرح است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های جامعةالمصطفی را از وظایف این وزارتخانه برشمرد و افزود: در دولت جدید، نگاه ما به رایزنی‌های فرهنگی، به‌عنوان ستاد حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی است.
اسماعیلی با اشاره به مأموریت اصلی نهادهای فرهنگی کشور، گفت: در عرصه بین‌‌الملل، رساندن پیام اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی به ملت‌ها مهم است و می‌کوشیم، در این زمینه پشتیبانی و حمایت لازم از مراکز فعال در این زمینه صورت پذیرد.
وی فرهنگ و هنر را گویاترین زبان در سراسر جهان دانست و تصریح کرد: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همه بخش‌ها، خود را ملزم می‌داند که از مجموعه فعالیت‌های جامعةالمصطفی پشتیبانی و حمایت کند. این نهاد از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برخوردار است و می‌کوشیم، ضمن عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک، زمینه بهره‌مندی بیشتر از این ظرفیت‌ها فراهم گردد.
گفتنی است، در ادامه این جلسه، پیشنهادهایی درباره زمینه‌های همکاری دوجانبه ارائه گردید و مقرر شد، کارگروهی مشترک به‌منظور تدوین سند همکاری میان جامعةالمصطفی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل گردد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه