هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشکیل دولت فراگیر و مجازات عاملان

امام خامنه‌ای، مراجع عظام تقلید، مسئولان کشور و حوزه‌های علمیه در پی حادثه مصیبت‌بار استان قندوز افغانستان خواستار شدند

تشکیل دولت فراگیر و مجازات عاملان

در پی حادثه مصیبت‌بار انفجار انتحاری در مسجدی در استان قندوز افغانستان توسط داعش و به شهادت رسیدن و مجروح شدن بیش‌از 250 نفر از شیعیان نمازگزار، امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات عظام سیستانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی،  سبحانی، جوادی‌آملی، مظاهری، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سران قوا، حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و شورای علمای شیعه افغانستان در پیام‌های جداگانه‌ای، ضمن تسلیت به بازماندگان این فاجعه دردناک، بر لزوم حفظ اتحاد و همبستگی ملی، مجازات عاملان این جنایت بزرگ و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی تأکید کردند.

​​​​​​​
 
  امام خامنهای حادثه تلخ و مصیبت‌بار انفجار در مسجد منطقه خان‌آباد استان قندوز که به جان‌باختن جمع زیادی از مؤمنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد. از مسئولان کشور همسایه و برادر افغانستان، جداً انتظار می‌رود که عاملان خون‌خوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم، از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند. از خداوند متعال رحمت و علو درجه برای شهیدان این حادثه و شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان و صبر و سکینه برای کسان و بازماندگان آنها مسألت می‌کنم.

 
  آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی جنایات وحشیانه روز جمعه در مسجد قندوز افغانستان را که منجر به شهادت تعداد زیادی از نمازگزاران و مردم بی‌گناه شد، به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر(عج) و خانواده‌های داغدار و مصیبت‌زده تسلیت می‌گویم.
آیا دولت‌ها، ندای مظلومیت آوارگان و برادران و خواهران بی‌خانمان افغانستانی را نمی‌شنوند که در این فصل سرما در بیابان‌ها و کوه‌ها با بدترین وضعیت زندگی نموده و از امکانات اولیه محروم هستند؟!
آیا مجامع بین‌المللی که خود را حامی محرومان و مظلومان می‌دانند، غارتگری تروریست‌ها و آتش‌زدن خانه و کاشانه مردم بی‌دفاع را نمی‌بینند؟!
آیا مشاهده نمی‌کنند که هر روز و هر شب تعداد زیادی از انسان‌ها، به دست گروهی از خدا بی‌خبر و دور از انسانیت شهید می‌شوند و خانواده‌هایی را داغدار می‌نمایند؟!
چرا سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی به وظیفه خطیر خود عمل نمی‌کنند؟!
اگر نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند اعمال ننگین و ضدبشری آنها را محکوم کنند و از حربه سکوت به‌نفع آدم‌کشان استفاده می‌کنند، لااقل از آنان حمایت ننمایند!
اینجانب از دولت‌های مستقل و مردم آزادی‌خواه جهان می‌خواهم که نگذارند، این گروه ضد انسانی، بیش از این، به جنایات هولناک خود ادامه دهد و از تمام کسانی که وجدان انسانی آنها بیدار است؛ به‌ویژه از برادران و خواهران ایمانی درخواست دارم که در این برهه از زمان، هر اندازه توان دارند، به مردم مظلوم و غارت‌زده افغانستان کمک نمایند و به‌یاری آوارگان و بی‌پناهان بشتابند و به وظیفه انسانی و دینی خود عمل نمایند.

 
  آیتاللهالعظمی سیستانی مردم شریف و مظلوم افغانستان!
با دلی آکنده از درد و اندوه، ضمن محکوم نمودن جنایت دیروز مسجد مؤمنین قندوز، شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از نمازگزاران بی‌گناه این مسجد را به شما عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای خانواده‌های داغدار صبر و اجر و برای مصدومان شفای عاجل را مسألت داریم.
با کمال تأسف و ناباوری مشاهده می‌شود که کشورهای مسلمان و جامعه جهانی، ملت بی‌پناه افغانستان را تنها گذاشته و عملاً اجازه داده‌اند، شمار بیشتری از مؤمنین بی‌گناه این کشور، هدف حملات جنایت‌کارانه گروه‌های افراطی و بی‌رحم قرار گیرند.
در این شرایط دشوار از شما عزیزان دعوت می‌کنیم، اتحاد و همبستگی ملی را بیش از پیش رعایت نموده و در جهت حمایت از غیرنظامیان در مقابل ظلم و جنایت گروه‌های تروریستی، چاره‌ای بیندیشید و برای جلوگیری از تکرار این‌چنین فاجعه‌ای در مساجد و اجتماعات عمومی، اقدامات مناسبی را در نظر بگیرید.
دوام عزت و سربلندی ملت بزرگ افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم.

 
  آیتاللهالعظمی شبیری زنجانیبار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان، هدف توحش کورکورانه، غیرانسانی و ضد اسلامی گروهی جنایت‌کار قرار گرفتند و ده‌ها نمازگزار بی‌گناه و بی‌دفاع قندوز به شهادت رسیدند. این‌جانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر(عج)، خانواده‌های عزادار و همه مردم مصیبت‌زده افغانستان تسلیت می‌گویم.
مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سال‌هاست که قربانی باندبازی جنگ‌طلبانه و اختلافات فرقه‌ای و قبیله‌ای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیده‌اند. گروه‌های مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایت‌ها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و می‌زنند و خصوصاً زنان و کودکان، مصائب بسیاری متحمل شده‌اند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند.
بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشه‌ای؛ خصوصا بر عالمان و دولت‌مردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروه‌های مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسان‌ساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحش‌ها نشود.
بر همه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستم‌ها و جنایت‌ها به‌کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانه‌ای فقط به‌سود قدرت‌هایی است که سعی دارند، حضور مداخله‌گرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بی‌پناه بیفزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.

 
  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازیاخبار هولناک و تکان‌دهنده انفجار مسجد قندوز در شمال افغانستان را دریافت کردم که مایه تأسف و تألم بسیار گردید. بی‌شک این حادثه خو‌ن‌بار جنایتی ضد بشری است که باید مسلمین جهان و مجامع بین‌المللی در برابر آن موضع قاطع و عملی اتخاذ کنند؛ تا کی باید شاهد فاجعه نسل‌کشی مردم افغانستان از سوی تکفیری‌هاى از خدا بی‌خبر باشیم؟!
امروز ابتدایی‌ترین حق مردم افغانستان به‌آسانی پایمال می‌شود که قویاً سؤال‌برانگیز است!!! حاکمیت موجود باید توجه کند، برای حیثیت و اعتبار خود هم که شده، گروه‌های تکفیری و مسلح لجام‌گسیخته را مهار کند و در راه امنیت شهروندان بی‌پناه آن سرزمین مظلوم، بکوشد و اگرنه آینده سیاهی ـ خدای ناکرده ـ در انتظار مردم مسلمان و عزیز آن سامان خواهد بود.
اینجانب این فاجعه غم‌بار را به مردم مصیبت‌زده افغانستان خاصه خانواده‌های داغدیده و بستگان داغدار قربانیان تسلیت می‌گویم و امیدوارم با توافقی ملی و تشکیل حاکمیت فراگیر در افغانستان دست فتنه‌جویان قطع گردیده و پایانی برای این مصیبت‌های جانکاه رقم بخورد؛ به‌یقین جنایتکاران این حادثه پاسخ کار خود را خواهند دید. فصبر جمیل والله المستعان على ما تصفون.

 
  آیتاللهالعظمی نوری همدانیبا کمال تأسف شاهد کشتار جمع کثیری از نمازگزاران مظلوم و بی‌گناه مسجد سیدآباد استان قندوز هستیم.
این اقدام کینه‌توزانه، باعث غم و اندوه نه‌تنها مسلمانان؛ بلکه هر انسان آزاده‌ای گردید؛ از این‌رو بر همه انسان‌ها و بر همه مسلمانان لازم است، آن را محکوم کنند و این جنایت‌کاران؛ چه کسانی که در کشتار و زخمی کردن دخالت داشتند و چه کسانی که به‌عنوان پشتیبانی و چه کسانی که نقشه این جنایت‌ها را می‌کشند، مجازات شوند.
اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک و با عرض تسلیت و تعزیت و ابراز همدردی با ملت مسلمان افغانستان و خانواده این قربانیان مظلوم، از خداوند سبحان برای آن شهدای عزیز علو درجات و برای بازماندگان صبر عظیم را مسئلت می‌نمایم.

 
  آیتاللهالعظمی سبحانی فاجعه هولناک و شهادت صدها نفر و زخمی شدن عده‌ای در مسجد قندوز افغانستان، دل‌های انسان‌های وارسته را متألم نمود.
شگفت اینجاست که سازمان‌های مختلف که مدعی حفظ حقوق بشر هستند و دولت‌های اسلامی که داعیه حفظ جان مسلمانان را دارند، در این مورد و امثال آن، کوچکترین عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند.
دولت طالبان که مدعی حفاظت از جان شهروندان خود است، نسبت به این مسئله باید بیش از همه احساس مسئولیت کند و عاملان را مجازات کند و از تکرار این نوع فجایع جلوگیری کند.
وسیعلم الذین ای منقلب ینقلبون

 
  آیتاللهالعظمی جوادی آملیجنایت إهلاک حرث و نسل مردم بی‌گناه افغانستان آن‌چنان سهمگین است که با اظهار تأسف و عرض تسلیت جبران نمی‌شود.
سکوت داعیه‌داران حقوق بشر و بی‌تفاوتی مدعیان تمدن و امنیت ملت‌ها و توانمندان دفع این‌گونه از توحش قبل از وقوع، و رفع آثار زیانبار آن بعداز وقوع، مسئولیت الهی را به همراه دارد، زیرا امام صادق‌(ع) فرمود: «إن التارک شفاء المجروح من جرحه شریک لجارحه».

 
  آیتاللهالعظمی مظاهریفاجعه دردناک تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان که روز گذشته و به‌هنگام برپایی نماز جمعه رخ داد و طی آن، صدها انسان بی‌دفاع در خاک و خون کشیده شدند، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.
ملت مظلوم افغانستان به‌ویژه شیعیان ستم‌دیده این کشور قریب نیم‌قرن است که در محاصره ظلم آشکاری که محصول همدستی گروه‌های افراطی و تکفیری خصوصاً فرقه‌ ضد انسانی داعش و ائتلاف آنان با بیگانگان مستکبر و ستمکار است، گرفتار مصائب و ابتلائات اسفناک شده‌اند و بی‌شک، تنها راه نجات این ملت مظلوم و مقاوم، شکل‌گیری یک دولت فراگیر با مشارکت واقعی همه اقوام و مذاهب و مبتنی بر خواست و رأی حقیقی مردم برای دستیابی به استقلال و امنیت و به‌دور از هرگونه تبعیض، تعصب و فرقه‌گرایی است.
مجامع بین‌المللی مدعی حقوق بشر و دولت‌ها و ملت‌های مسلمان نباید در قبال این جنایات بزرگ ضد بشری ساکت بمانند؛ بلکه باید برای پایان دادن به این‌گونه فجایع ضد انسانی چاره‌اندیشی نمایند.
از خداوند تعالی نجات مردم ستمدیده افغانستان و شیعیان بی‌پناه آن کشور را از شر اشرار و بیگانگان مسألت کرده و برای شهدای فاجعه مولمه اخیر، علو درجات و برای داغدیدگان و مصیبت‌زدگان، صبر و تسلی و اجر و رهایی خواستارم.

 
  حضرت آیت‌‌الله علوی گرگانیجنایت ددمنشانه گروهک‌های تکفیری و معاند که منجر به خاک و خون کشیده شدن تعداد زیادی از نمازگزاران مظلوم و بی‌گناه افغانستان و شیعیان آن دیار گردید، قلب هر انسان آزادی‌خواهی را به‌درد می‌آورد.
قطعاً تا زمانی که جامعه بین‌الملل درصدد مبارزه جدی با گروه‌های تکفیری نباشد و در مقابل این جنایات سکوت کرده و نظاره‌گر باشند و یا در برخی موارد به تقویت این‌گونه افکار پرداخته شود، این جنایات نیز دور از انتظار نخواهد بود.
اینجانب ضمن همدردی با بازماندگان جنایت مذکور در قندوز افغانستان و تسلیت به آنان و آرزوی اجر وافر برای شهدای این عملیات تروریستی، از کشورهای اسلامی و جامعه بین‌الملل می‌خواهم که زمینه این جنایات را به‌صورت ریشه‌ای برطرف کنند.
همچنین ضروری است که در کشور مظلوم افغانستان، دولتی فراگیر که نماینده همه اقشار باشد و با رأی مستقیم آنان انتخاب شود، قدرت را در دست گرفته و با همکاری همه طوائف و مردم در جهت امنیت و آرامش و پیشرفت این کشور قدم بردارد.

 
  جامعه مدرسین حوزه علمیه قمدر اولین روز از ماه ربیع‌الاول ماه میلاد رحمة‌للعالمین حضرت محمد مصطفی(ص) انفجار انتحاری در مسجد شیعیان قندوز که منجر به شهادت نمازگزاران و مجروحیت جمع کثیری از مردم شریف افغانستان شد، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد. کسانی که مردم بی‌پناه و بی‌دفاع را این‌گونه مورد حمله قرار می‌دهند، هیچ مرزی در وحشی‌گری قائل نبوده و بویی از انسانیت نبرده‌اند.
گروه‌های تکفیری منتقل‌شده به آسیای میانه با حمایت سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی استکبار، ویروس‌وار در افغانستان رشد کرده‌اند و در خدمت به آمریکا و اسرائیل خون‌ریزی می‌کنند.
امروز هر جنایتی که در بلاد اسلامی واقع می‌شود، ریشه در طرح‌ها و نقشه‌های صهیونیستی داشته و ترویج بی‌ثباتی و ناامنی و در خدمت به مصالح آمریکا می‌باشد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن محکوم کردن این حادثه فجیع و همدردی با ملت مظلوم افغانستان، این مصیبت دردناک را به عموم مردم مقاوم و مظلوم افغانستان به‌ویژه علمای مجاهد و شریف تسلیت گفته و اعلام می‌دارد، این مصیبت هولناک برای هر انسانی غم‌انگیز و حزن‌آور است و باید با محکومیت گسترده جهانی همراه شده و بانیان آن، به اشد مجازات برسند.
استقرار ثبات و امنیت در افغانستان دغدغه جدی و حیاتی است که باید به دست همه مردم افغانستان و با حضور فراگیر همه طوایف و گرو‌ه‌ها محقق شود. دشمنان افغانستان فرقی بین شیعه و سنی قائل نیستند و در مسیر نیل به اهدافشان، هیچ ابایی از قربانی کردن مردم مسلمان منطقه ندارند.
حضور امروز داعش در افغانستان، خطری جدی برای ثبات و امنیت افغانستان است و حرکت علمای مبارز در گسترش وحدت و اتحاد اسلامی و مبارزه با تفکر تکفیری، می‌تواند نقش بسزایی در امنیت افغانستان داشته باشد.
خداوند شهدای این حادثه خون‌بار را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد و مجروحان این مصیبت را شفای عاجل عنایت فرماید ان‌شاءالله.

 
  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه فاجعه غمبار و جانسوز شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم شریف افغانستان در مسجد جامع شیعیان در ولایت قندوز، مایه خشم حوزه‌های علمیه و مسلمانان و آزادگان ایران و جهان شد. این مصیبت جانکاه را به مردم شریف، نجیب، شجاع و مظلوم افغانستان و علما، بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور سرافراز و مقاوم و بازماندگان محترم شهدای حادثه تسلیت گفته و مصرانه از مسئولان آن کشور و مجامع بین‌المللی خواهان تحقیق پیرامون آن و شناسایی و مجازات عاملان و مسببان آن هستیم.
بی‌تردید در همه ویرانی‌های این کشور و دیگر کشورهای اسلامی، مستکبران عالم و گروه‌های افراطی سهیم‌اند و حاکمان افغانستان باید پاسخگو و پیگیر باشند.
همه این مصائب و چالش‌های این کشور، نشان‌دهنده ضرورت شکل‌گیری دولت فراگیر و با مشارکت همه مردم و اقوام و مذاهب و جریان‌های اصیل سیاسی و مبتنی بر آراء مردم و بازسازی جامع افغانستان بر اساس اسلام، عدالت، آزادی و پیشرفت است.
به روان پاک همه شهدای امت اسلام و محور مقاومت و شهدای این حادثه و رویدادهای تروریستی درود می‌فرستیم و سلامت آسیب‌دیدگان و عزت و سربلندی امت اسلامی و کشور افغانستان را از خداوند متعال خواستاریم.

 
  حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور مدیر حوزههای علمیه خواهران
خبر شهادت جمع زیادی از شیعیان نمازگزار در مسجد جامع ولایت قندوز افغانستان، موجب تألم شدید و خشم آزادگان در سرتاسر جهان گردید. مردم افغانستان که سال‌هاست، از ناامنی و دخالت بیگانگان رنج می‌برند، قربانی مطامع سران مستکبر غربی و دول مرتجع عربی بوده‌اند. این بار نیز ایادی نیابتی کوردل آنها مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیده‌اند تا سهم خود را در هرج و مرج و ویرانی این کشور بیشتر به نمایش گذارند.
اکنون این حادثه دردناک در کنار سایر تحولات آن کشور، ضرورت تشکیل دولتی فراگیر را در سراسر افغانستان به نمایش می‌گذارد تا با پشتوانه مردمی بتواند، ظرفیت‌های درونی آن مرز و بوم را شکوفا سازد و امنیت و آزادی از یوغ زورمداران کینه‌توز را برای مردم رنج‌کشیده افغان به ارمغان آورد.
مقصر اصلی چنین حوادثی صرف نظر از گروه‌های افراطی، کسی نیست جز تجاوزگران جهانی که ۲۰ سال افغانستان را به اشغال درآوردند و در نهایت مفتضحانه آن را ترک کردند و سران سازشکار کشورهای عربی که به مسلمانان کشورهای مختلف پشت کرده‌اند و با دلارهای نفتی، زمینه شعله‌ور شدن آتش ناامنی در امت اسلامی را فراهم می‌کنند.
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ضمن عرض تسلیت شهادت این فاجعه جانسوز به مردم شریف و نجیب افغانستان؛ به‌ویژه بازماندگان این حادثه، بهبودی و سلامت مجروحان آن را از خداوند منان مسئلت می‌نماید و امید دارد، با بازگشت امنیت و عزت به سرزمین افغانستان، روزگار مصیبت و رنج آن به پایان برسد.

 
  شورای علمای شیعه افغانستان مردم مظلوم و نجیب افغانستان بیش از چهل سال است که در آتش جنگ، ترور، انفجار و انتحار می‌سوزد. در این میان در سال‌های گذشته پیروان یک مذهب و اعضای یک قوم خاص، به‌صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند، مورد حملات انتحاری و تروریستی قرار گرفته، به‌نحوی که برخی از منابع پژوهشگر اجتماعی عنوان «نسل‌کشی» به آن داده‌اند. در راستای همین کشتارهای هدفمند، روز گذشته حادثه هولناک تروریستی هنگام ادای نماز جمعه در ولایت قندوز انجام داده شد که در اثر آن، بیش از پنجاه نفر نمازگزار شهید و حدود ۱۵۰نفر دیگر مجروح شدند.
شورای علمای شیعه افغانستان، ضمن‌ محکوم کردن شدید این حادثه و نثار نفرین ابدی بر عاملان ددمنش و سنگ‌دل این فاجعه عظیم، برای شهدای حادثه علو مقام و برای مجروحان، شفای عاجل و کامل از درگاه خداوند متعال استدعا می‌نماید.
و برای تمام ملت داغدار افغانستان عزیز، مخصوصاً خانوادهای معظم شهدا تسلیت عرض نموده، برای صاحبان مصیبت مقام صابران را طلب می‌نماید و طبیعی است که هر جریانی بر کشور و جغرافیایی حاکمیت داشته باشد، اولین و ساده‌ترین توقع ساکنان آن سرزمین، تأمین امنیت جانی آنهاست و لذا با توجه به این حادثه عظیم و هولناک و حادثه تروریستی مسجد عیدگاه کابل، از نهاد‌های امنیتی جداً می‌خواهد که امنیت مردم را تأمین نماید و همان‌طورکه وعده داده‌اند، عاملین جنایت را هرچه سریع‌تر پیدا کرده و به‌صورت عادلانه محاکمه و مجازات نمایند.
و بار دیگر تأکید می‌نماییم که عاملان حیوان‌صفت این نوع جنایات، ربطی به هیچ‌یک از مذاهب اسلامی ندارد و لذا نمی‌توانند که اخوت اسلامی و وحدت ملی ما را صدمه بزنند.
شورای علمای شیعه افغانستان با استفاده از این فرصت، یک‌بار دیگر، بر اجرا شدن خواست‌ها و مطالبات اصولی خود، تأکید می‌ورزد و معتقد است که برآورده شدن این خواسته‌ها، ضمن تأمین دیگر اهداف ملی و اسلامی، امنیت سراسری در کشور را نیز تأمین خواهد کرد؛ زیراکه تأمین آن خواست و مطالبات، سبب اعتماد میان مردم و حکومت می‌گردد و همکاری مردم، رکن اصلی در تأمین است.
در پایان از مردم متدین و فهیم خود می‌خواهیم که به هر طریق که می‌توانند، به دل‌جویی و یاری خانواده‌های شهدا و مجروحین بشتابند؛ مخصوصاً افراد سالم برای اهدای خون به بیمارستان‌های قندوز مراجعه کنند تا مجروحان این حادثه بیش از این به‌دلیل کمبود خون از بین نروند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه