هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بدون روحیه انقلابی نمی‌توان کار دین را جلو برد

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد

بدون روحیه انقلابی نمی‌توان کار دین را جلو برد

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی گفت: مگر می‌شود، روحانی مجاهد نباشد و انقلابی نباشد؟! مگر می‌شود انقلابی نباشیم و کار دین را جلو ببریم؟!
به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در آیین افتتاحیه دومین دوره پودمانی تعالی ویژه اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در مدرسه علمیه مروی تهران برگزار شد، عنوان کرد: همه شما اساتید عزیز با مشکلاتی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد، به‌خوبی آشنا هستید؛ منتهی همه ما یک مأموریت الهی داریم که با همه ادارات و سازمان‌ها فرق می‌کند.
قائم‌مقام حوزه‌های علمیه کشور گفت: ما مخصوصاً اینجا آمده‌ایم که کارمند نشویم و قانع به زندگی عادی نباشیم. دوستان یک مسیر سخت را که ادامه مسیر انبیاست، برای دفاع از قرآن و اسلام انتخاب کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، با اشاره به لزوم تقویت روحیه قرآنی در طلاب، عنوان کرد: اگر این روحیه در افراد تقویت شود، بدون شک هیچ ماهواره و تبلیغاتی نمی‌تواند، ایمانشان را متزلزل کند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مواجهه با طلاب را اساتید دارند؛ نه معاونان و مدیران حوزوی، تصریح کرد: وقتی که قرآن انسان‌ها را تقسیم‌بندی می‌کند، بخشی از این تقسیم‌بندی‌ها مربوط به انسان‌هایی است که تربیت نشده‌اند.
قائم‌مقام حوزه‌های علمیه کشور، در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مگر می‌شود، روحانی مجاهد نباشد، مگر می‌شود روحانی انقلابی نباشد؟! مگر می‌شود انقلابی نباشیم و کار دین را جلو ببریم؟!

  نسل جدید جبهه تهذیبی باید دانشبنیان شود
مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه هم در این مراسم، با بیان اینکه حرکت‌های تحولی در حوزه علمیه و جامعه کنونی، به‌دلایلی بسیار سریع شده است، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم نبض این تغییر و تحول هویتی و فرهنگی را به دست بگیریم و در آینده‌نگری و ساخت آینده تهذیبی حوزه علمیه منفعل عمل نکنیم و روحیه مهاجم و برنامه‌ریز داشته باشیم، باید فضای فعلی و آینده را درست پیش‌بینی کنیم.
حجت‌الاسلام رهنما اظهار کرد: اینکه جریان معنوی پیش از انقلاب و دهه‌های شصت و هفتاد، طبق نظر کارشناسان امروز دچار تلاطماتی است، شاید به این برمی‌گردد که ما باید متناسب با شرایط روز یک صحنه‌آرایی جدیدی داشته باشیم تا بتوانیم، با تهدیدات و چالش‌های نوپدید تربیتی درست مواجه شویم.
وی ادامه داد: پس بینش طلبه نیازمند یک تغذیه درست است که این تغذیه، باید در یک اتاق فکری تهیه و تولید شود و به طلاب منتقل گردد و اقبال به معنویت هم، اگر شاخص‌های آن نوسان دارد، باید به‌درستی رصد و درمان شود.
حجت‌الاسلام رهنما با بیان اینکه باید نیروی انسانی تهذیبی‌مان را به‌سرعت قابل قبولی به‌روزرسانی کنیم، گفت: ما بناست که یک جریان دانش‌بنیان و معنویت‌گرا از عناصر و فعالان تربیتی و تهذیبی حوزه‌های علمیه شکل بدهیم و آن هویت جمعی و شبکه هم‌افزایی که بر هم اثر می‌گذارند، یک جبهه تهذیبی را شکل می‌دهد. این دو گام را باید برداریم و با این دو رویکرد، طرح تعالی را آغاز کردیم.
حجت‌الاسلام رهنما افزود: در طرح تعالی در دوره قبل، خدمت 45 نفر از اساتید بودیم و در این دوره، خدمت حدود 80 نفر هستیم که بتوانیم، یک حرکت دانش‌بنیان و معنویت‌گرا را باهم آغاز کنیم.
وی اضافه کرد: این حرکت گام اولش القای دانش است؛ اما در رابطه با احیای هویت جمعی، ما در حال تدوین آیین‌نامه از وظایف راهنمایان تهذیبی هستیم و به دنبال ایجاد محفلی هستیم که اساتید در آنجا حضور داشته باشند که برنامه‌ها و... را هماهنگ کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه