هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

پروژه اصلی استکبار در جهان اسلام، تجزیه و کشورسازی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

پروژه اصلی استکبار در جهان اسلام، تجزیه و کشورسازی است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری تأکید کرد: باید موانع و تهدیدهای اتحاد اسلامی و صلح در جهان را بشناسیم و بتوانیم، در چارچوب‌های آن، راه‌‌حل‌هایی را برایشان پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری ابنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری، در اولین وبینار از سی‌و‌ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به موضوع کنفرانس«اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام»، تصریح کرد: ما باید موانع و تهدیدهای اتحاد اسلامی و صلح در جهان را بشناسیم و بتوانیم، در چارچوب‌های آن، راه‌حل‌هایی را برایشان پیدا کنیم.
دبیرکل مجمع تقریب خاطرنشان کرد: پروژه اصلی استکبار جهانی در جهان اسلام، تجزیه و کشورسازی است و این کار را به‌صورت جدی امروز در ایران، عراق، ترکیه و سوریه دنبال می‌کند. در سودان این کار را کردند و آن را به دو بخش تقسیم کردند. در سوریه بخش کُردنشین را جدا کردند. در عراق هم تصمیم داشتند، به کردستان و شیعه تقسیم کنند و تا حدودی هم این راهبرد را در اقلیم کردستان اجرایی کردند؛ همین پروژه را نیز قصد دارند، در ایران اجرایی کنند.
وی گفت: آرمانی که دنیای غرب دنبال می‌کند، در مقابل آرمان اسلامی قرار دارد. امروز ما یک جهان اسلام داریم که ادعای نوعی تمدن اسلامی دارد و معتقد است که از ارزش‌های منابع انسانی خوب، پیشینه و منابع متنی بسیار متقن و شگفت‌انگیزی برخوردار است و سنت نبوی و وحی قرآنی، پشتیبان اصلی این سنت اسلامی بوده و توانسته است، طی چهارده قرن خودش را به ثبات و ثبوت برساند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری گفت: از این جهت یک تمایز جدی بین آرمان غربی و آرمان اسلامی وجود دارد و این دو مکتب در آینده در تعارض جدی با یکدیگر هستند. این آرمان لیبرالیست فردگرایانه، نقاب دروغینی بیش نیست. آن چیزی که اساساً و منطقاً غرب دنبال می‌کند، ظاهرش آزادی‌خواهی است؛ ولی پشت این آزادی‌خواهی در حقیقت یک مکتب دیگر قرار دارد. ارزش‌های اصلی دنیای غرب، سودانگاری و توتالیتاریزم و منفعت‌طلبی است.
وی تصریح کرد: استکبار جهانی برای اینکه حضور خودش را در منطقه موجه کند و بتواند، دارایی‌ها اعم از منابع انسانی تا معادن سرزمینی را به یغما ببرد، به این نیاز دارد که تنش‌ها و بحران‌هایی را در منطقه ایجاد کند تا بتواند، سرسپردگان و امرای خودش را در این کشورها بنشاند. این نزاع‌ها، قتل‌ها و غارت‌ها و این واگرایی‌ها در جهان اسلام، درگیری‌های قومی، مذهبی و ملی که بین کشورهای اسلامی و در داخل کشورهای اسلامی شکل می‌گیرد، تماماً به‌دلیل این رویه سودانگاری است که استکبار جهانی طی قرون گذشته داشته است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری ابراز کرد: راه حلی که در مقابل این مانع می‌توانیم پیگیری کنیم، این است که کشورها و ملت‌های اسلامی و مسلمانان قوی بشوند؛ طوری نباشد که با یک تلنگر یک دولت سرنگون شود و یک دولت دیگر بیاید؛ اگر دولت قوی، پایدار و باقی باشد، استعمار انگلیس و استکبار آمریکا نمی‌توانند این کارها را با آن دولت بکنند؛ همچنین باید یک نیروی نظامی قوی وجود داشته باشد تا نگذارد، با اندک حضور نظامی، یک دفعه کل سرنوشت یک کشور متحول شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه قوت نظامی یکی از اموری است که کشورهای اسلامی باید دنبال کنند تا مانع از حضور نظامی استکبار جهانی بشوند، عنوان کرد: امروز بعد از جنگ هشت‌ساله علیه ایران، دیگر هیچ کشوری حتی آمریکا جرأت اینکه فکر حمله نظامی به کشورمان را در سرش بپروراند، ندارد. هر چند که در ظاهر تبلیغاتی می‌کند؛ ولی خودشان می‌دانند که هرگونه حمله نظامی به جمهوری اسلامی در نهایت چیزی جز شکست و سرافکندگی برایشان نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهریاری اضافه کرد: سومین حوزه قدرتی که ما باید حفظ کنیم، حوزه امنیتی است؛ ما باید امنیت‌ کف خیابان و مرزهای خودمان را برای مردم و مرزنشینان تأمین بکنیم و این نیازمند قدرت امنیتی است. همچنین ما باید قوت اقتصادی داشته باشیم. باید بتوانیم مشکلات اقتصادی و کمبودها را برطرف کنیم. اگر یک کشور از نظر اقتصادی ضعیف باشد، استکبار می‌تواند با هزینه کردن مبالغی، آن کشور را از پای در بیاورد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت ما نیازمند قدرت و قوت و ابزارها و خدمات فرهنگی هستیم و آنچه که در حوزه فرهنگ تولید می‌کنیم، باید جذاب و چشم‌گیر و دلنواز باشد تا بتوانیم فرهنگ اسلامی خودمان را با ابزارهای نوین، فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و تولیدات سینمایی و تولیدات هنری، در سراسر جهان در کنار فرهنگ‌های دیگر عرضه کنیم و آن را در برابر هژمونی استکبار جهانی و آمریکای جهان‌خوار معرفی کنیم.
وی افزود: البته مشکلاتی که ما در راستای جهان اسلام داریم، منحصر به استکبار جهانی نمی‌شود. سرسپردگی برخی دولت‌مردان و علمای وابسته، اختلافات دامنه‌دار تاریخی در حوزه متنی، کلامی، عقیدتی، جهالت و خیانت پیروان برخی از گروه‌های افراطی، تعصبات کور قومیتی و طایفه‌ای و ملی‌گرایانه، گروه‌ها و احزاب معارض درون یک کشور اسلامی و وجود رقابت ناسالم در بین برخی از کشورهای اسلامی و یارگیری و استفاده از دشمنان اسلام، از دیگر موانعی است که بر سر راه وحدت وجود دارد که امیدوارم بتوانیم، راهکار مناسبی را در حوزه مسئولیت خودمان تعریف کنیم و گام‌هایی را به سمت وحدت اسلامی و تأسیس امت واحده اسلامی برداریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه