هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 724

اخبار کوتاه جهان

   عراق
جریان صدر عراق فعالیت مسلحانه خود را تعلیق کرد: جریان صدر عراق در بیانیه‌ای از تعلیق فعالیت تمامی گروه‌های مسلح این جریان از جمله سرایا السلام در تمامی استان‌های عراق به‌جز استان صلاح‌الدین (سامرا و اطراف آن) خبر داد. در بیانیه این جریان آمده که ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و جنگ داخلی حرام و ممنوع است.

  تایلند
۳۴ کشته در حمله به یک مهدکودک در تایلند: رسانه‌های تایلند می‌گویند درپی حمله فردی با سلاح گرم و سرد به یک مهد کودک در شمال‌شرق این کشور، ۳۴ نفر کشته شدند که ۲۲ نفر آن‌ها کودک هستند. فرد مهاجم، یک مأمور سابق پلیس بوده است.

  روسیه
مدیر تلگرام: از واتساَپ دوری کنید! پاول دوروف در کانالش نوشت: اگر واتس‌اپ را روی موبایل خود نصب کرده‌اید، همان‌طور که جف بزوس (مالک شرکت آمازون) در سال ۲۰۲۰ متوجه شد، تمام اطلاعات شما قابل دسترسی است. من اینجا به مردم فشار نمی‌آورم که به تلگرام بروند؛ اما از واتس‌اپ دوری کنید. این پیا‌م‌رسان ۱۳ سال است که یک ابزار جاسوسی شده است.
پل کریمه منفجر شد: ۳ روز بعد از اظهارنظر مقام ارشد پنتاگون درباره توانایی اوکراین برای حمله به اهداف روسیه در کریمه، بخشی از پل کریمه که این شبه‌جزیره را به خاک روسیه متصل می‌کند، منفجر شد و بخشی از سازه آن فروریخت.

  انگلیس
نخستوزیر انگلیس: شدیداً صهیونیستم: من به‌شدت حامی اسرائیل هستم و می‌دانم که ما می‌توانیم روابط انگلیس-اسراییل را دائما قدرتمندتر کنیم.
بزرگترین حرکت اعتراضی کارکنان راهآهن انگلیس در 100 سال گذشته: همزمان با تشدید فشارهای اقتصادی به مردم اروپا و افزایش تورم در این قاره از انگلیس نیز خبر می‌رسد که ده‌ها هزار تن از کارکنان شبکه ریلی این کشور در اعتراض به شرایط کاری و دستمزد خود در آنچه بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی یک قرن گذشته خوانده می‌شود دست از کار کشیدند.

  آمریکا
بدهی آمریکا از مرز ۳۱ تریلیون دلار گذشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا اذعان کرد که بدهی ملی این کشور برای اولین بار در تاریخ رسماً از ۳۱ تریلیون دلار فراتر رفته است.
ترامپ: آمریکا به مضحکه جهان تبدیل شده است: رئیسجمهور پیشین آمریکا: جهان به ما می‌خندد و با تمسخر به ما نگاه می‌کند، ما به ونزوئلا التماس می‌کنیم، از عربستان سعودی گدایی می‌کنیم؛ به همه برای نفت التماس می‌کنیم در حالی که بیشتر از دیگران زیر پای خود نفت داریم.

  یمن
هشدار یمن به شرکتهای نفتی در امارات و عربستان: ‌پس از اتمام آتش‌بس و تمدید نشدن آن، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: یمن به شرکت‌های نفتی که در امارات و عربستان فعالیت می‌کنند فرصت می‌دهد که وضعیت خود را تنظیم کرده و این کشورها را ترک کنند.

   کره شمالی
کُره شمالی موشک بالستیک خود را از آسمان ژاپن عبور داد: کره شمالی برای اولین‌بار در پنج سال گذشته یک موشک بالستیک را بر فراز ژاپن شلیک کرد. شلیک این موشک بالستیک بر فراز آسمان ژاپن باعث صدور هشدار برای ساکنان این کشور جهت رفتن به پناهگاه شد.

  ترکیه
تورم در ترکیه در آستانه شکست رکورد ۸۵ درصد: سیاست کاهش نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه باعث پایین آمدن ارزش لیر شده و تورم در این کشور در آستانه شکستن رکورد ۲۴ ساله پیش یعنی ۸۵ درصد است. هزینه حمل‌ونقل ۱۱۸ درصد در ماه سپتامبر نسبت‌به سال قبل افزایش‌یافته و قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی ۹۳.۰۵ درصد بالا رفته‌است.

  لبنان
رژیم صهیونیستی در ترسیم مرزها تسلیم قدرت حزبالله شد: رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان: اسرائیل تحت فشارهای حزب‌الله مجبور به توافق در پرونده ترسیم مرزهای دریایی شد. پهپادهای حزب‌الله و همچنین نیاز اروپا به گاز مدیترانه نیز تاثیر زیادی در انجام این توافق داشت. حزب‌الله در پرونده مرزبندی ثابت کرد که در دیپلماسی نیز مهارت بالایی دارد.

   ارمنستان
ارمنستان قرهباغ را به عنوان خاک آذربایجان پذیرفت: رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که هیئت ارمنستان در پراگ اعلام کرد که قره‌باغ را به عنوان خاک جمهوری آذربایجان پذیرفته است.

  اروپا
اروپا با یک شوک کامل اقتصادی روبرو است: بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که کشورهای اروپایی با یک شوک کامل اقتصادی روبرو  هستند. یک مسئول در بانک مرکزی اروپا درباره کاهش شدید رشد اقتصادی در اروپا در سال آینده میلادی هشدار داد. این مسئول هشدار داده است که اروپا با شوک کامل اقتصادی روبرو است که این مسئله مستلزم احتیاط شدید است.
تظاهرات و اعتصاب علیه بحران اقتصادی و انرژی در آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند: تشدید بحران انرژی زیر سایه جنگ اوکراین موجب شده هزاران شرکت در کشورهای اروپایی ورشکسته شده یا در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند. مردم و کارگران به ستوه آمده از تورم نیز در کشورهایی که بیشترین وابستگی را به انرژی روسیه دارند دست به اعتصاب و تظاهرات زده‌اند.

  عربستان
اعدام سه شهروند عربستانی به جرم مخالفت با طرح «نئوم» بن سلمان! دادگاه سعودی در ادامه صدور احکام وحشیانه، برای 3 تن از مخالفان با پروژه «نئوم» ولیعهد سوداییِ سعودی حکم اعدام صادر کرده است. این 3 تن قبلاً اعلام کرده بودند، نمی‌خواهند برای اجرای پروژه شهر نیوم خانه‌های خود را ترک کنند. حکم اعدام این 3 تن یک ماه پس از صدور حکم حبس صادر می‌شود، حکم برخی از آنها به ۵۰ سال حبس نیز می‌رسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه