هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جامعة المصطفی العالمیه از عناصر مهم جهانی شدن قم است

رئیس جامعةالمصطفی

جامعة المصطفی العالمیه از عناصر مهم جهانی شدن قم است

جامعةالمصطفی که بعد بین‌المللی حوزه علمیه را نمایندگی می‌کند، یکی از عناصر مهم جهانی شدن شهر قم است. حضور طلاب غیرایرانی در شهر مقدس قم، آورده‌های فراوانی دارد که بعضاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هر میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، می‌تواند ظرفیت‌های فراوانی برای استان و کشور پدید آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار آقای شاهچراغی استاندار قم، به معرفی برخی فعالیت‌های جامعةالمصطفی و پیشینه شکل‌گیری آن پرداخت و گفت: به‌برکت انقلاب اسلامی، علاقه زایدالوصفی برای حضور طلاب غیرایرانی در حوزه علمیه قم از سراسر جهان شکل گرفت تا جایی که امروز، از نزدیک به ۱۳۰ ملیت، در جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند که این تنوع ملیتی، در تاریخ حوزه‌های علمیه بی‌سابقه است.
وی ادامه داد: جامعةالمصطفی مرکز علمی بین‌المللی اسلامی شناخته‌شده‌ای است و به‌عنوان یک عضو فعال در اتحادیه‌های دانشگاهی جهان فعالیت می‌نماید و حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ را در دستور کار خود قرار داده است. هم‌اکنون، نزدیک به ۱۶۰ رشته، مقطع و گرایش در جامعةالمصطفی ارائه می‌شود که راه‌اندازی برخی از آنها، از ابتکارات جامعةالمصطفی به‌شمار می‌آید. براساس طرح تحول آموزشی جامعةالمصطفی، رشته‌ها و گرایش‌های این مجموعه علمی، به بیش از چهارصد مورد ارتقا خواهد یافت.
رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به واقع شدن نمایندگی‌های جامعةالمصطفی در شهرهای مختلف کشور و نقاط مختلف جهان به مرکزیت قم، اظهار کرد: اکنون، جامعةالمصطفی در قالب ۳۳ نمایندگی منطقه‌ای، در بیش از ۶۰ نقطه جهان حضور دارد و تحصیل پیروان دیگر مذاهب اسلامی براساس معارف مذهب خود در جامعةالمصطفی، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مرکز به‌شمار می‌آید.
وی یکی از خدمات ویژه فرهنگی جامعةالمصطفی را آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان دانست و تأکید کرد: به اذعان مسئولان کشور، خدمات جامعةالمصطفی در زمینه گسترش زبان و ادب فارسی در جهان، بی‌نظیر بوده است و امروزه چند صد هزار نفر از غیرایرانیان علاقه‌مند به ایران و گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر جهان، به‌همت جامعةالمصطفی با زبان و ادبیات فارسی آشنا شده‌اند که ظرفیت بسیار بزرگی، برای بخش‌های مختلف کشور به‌شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پایان، با اشاره به ابعاد بین‌المللی شهر مقدس قم، ابراز کرد: در کنار وجود با برکت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که قم را به مقصد بسیاری از زائران از سراسر جهان تبدیل کرده است، جامعةالمصطفی هم که بعد بین‌المللی حوزه علمیه را نمایندگی می‌کند، یکی از عناصر مهم جهانی شدن شهر قم بوده است. حضور طلاب غیرایرانی در شهر مقدس قم، آورده‌های فراوانی دارد که بعضاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هر میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، می‌تواند ظرفیت‌های فراوانی برای استان و کشور پدید آورد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه