هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

انقلاب اسلامی به شکل صحیحی در جهان تبیین شود تا مخاطبان جهانی جذب کند

آیت‌الله اعرافی در نشست با سفیر، دیپلمات‌ها و نهادهای ایرانی در مسکو

انقلاب اسلامی به شکل صحیحی در جهان تبیین شود تا مخاطبان جهانی جذب کند

آیت‌الله اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه که با هدف شرکت در کنفرانس بین‌المللی «راه ابریشم معنوی» به روسیه سفر کرده بود، 31 تیرماه در نشستی با سفیر، دیپلمات‌ها و رؤسای نهادهای ایرانی در اقامتگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، با اشاره به حضور خود در حدود یکصد کشور جهان و نشست با نخبگان و صاحب‌نظران این کشورها طی چهار دهه گذشته، گفت: اگر گفتمان انقلاب اسلامی ایران که سهامدار اصلی آن مردم ایران هستند، به‌شکل صحیحی در جهان ترویج و تبیین شود، مخاطبان بسیاری در مناطق مختلف جهان خواهد داشت.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  با اشاره به مباحث طرح‌شده در این نشست از سوی سفیر، دیپلمات‌ها و دیگر رؤسای نهادهای ایرانی فعال در روسیه، گفت: انسجام، تعامل و هماهنگی در سفارت ایران در مسکو، امر مغتنمی است.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تلاش‌های منجر به توسعه مناسبات ایران و روسیه در این نمایندگی دیپلماتیک، افزود: ضروری است که یک نقشه راه ۵۰ یا یکصد ساله برای مناسبات دو کشور ترسیم کنیم و مناسبات را در این چارچوب دنبال کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در تعاملات بین ملت‌ها، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که انتظار است، دستگاه‌های فرهنگی در خارج کشور مصالح و رویکردهای کلان نظام را در مناسبات رعایت کنند، دستگاه‌های دیگر نیز، از پیشرفت و ارتقای مسائل علمی و معرفتی در روابط دوجانبه حمایت کنند که این همان موضوعی است که در دیدارها با وزیران امور خارجه در دولت‌های مختلف، همواره مورد مطالبه بوده است.
عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، با اشاره به وجود طیف گسترده‌ای از نظرات درباره مناسبات تهران - مسکو، خاطرنشان کرد: اگر نگاه کلان و راهبردی به شرق جهان به‌ویژه روسیه داشته باشیم، می‌توان بسیاری از گره‌ها را در مناسبات دوجانبه گشود و در این میان، نباید از نقش و اهمیت بخش خصوصی برای ارتقای مناسبات غافل شد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور  در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت راه‌اندازی شبکه تلویزیونی برون‌مرزی ایران به زبان روسی از سوی سفیر و برخی حاضران در این نشست، بر پیگیری و تحقق این پیشنهاد تأکید کرد.
آیت‌الله اعرافی در بخش آغازین سخنان خود نیز، به برخی ابعاد قیام حضرت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و نامه امام حسین(ع) به محمد حنفیه را پیام عرفانی عاشورا خواند و گفت: در این پیام، امام حسین(ع) کوچکی دنیا و بزرگی جهان آخرت و عالم قدسی را یادآور شده است.
وی همچنین سخنان حضرت سیدالشهدا(ع) قبل از شهادت خطاب به یاران مبنی بر اختیار آنها بر همراهی قیام را به‌مثابه پیام اجتماعی و سیاسی عاشورا دانست و گفت: بنا بر تجربه تاریخ، اگر پرچمی به‌نام دین و ارزش‌های الهی بلند شد، هرکسی که از آن روی بگرداند، روی خوشبختی و سعادت را نمی‌بیند، همچنانکه افرادی که در عاشورا به فیض شهادت نرسیدند و از همراهی قیام بازماندند، سرنوشتی جز خفت و خواری نداشتند.

ارسال دیدگاه