هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) نسخه رهایی بشر از مصائب امروز

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به مسابقات سراسری قرآن کریم عنوان کردند

قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) نسخه رهایی بشر از مصائب امروز

آیین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قـرآن کریم در بخش‌های معارف نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسملین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، 19دی در سالن همایش‌های حرم مطهر امامزاده سیدعلی(ع)در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، متن پیام این مرجع تقلید به مراسم مذکور به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
قال رسول‌الله(ص): «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ
کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ».
(اصول کافی، ج 2، ص459)
در ابتدا لازم است از همه دست‌اندرکاران و مسئولان این مسابقات بابرکت تقدیر و تشکر نمایم و امیدوارم، این برنامه گام مفیدی در جهت معرفی و انتشار معارف ناب قرآنی و روایی باشد.
حقیقت این است که قرآن کریم در جایگاه نخست و پس از آن، کلام نورانی اهل‌بیت(ع)، دریایی زلال و بی‌پایان از معارف الهی است که انسان برای تکامل و تعالی به آن نیازمند است.
قرآن کریم که معجزۀ جاویدان برای همه نسل‌هاست و همچون خورشید، راه را نشان می‌دهد و نهج‌البلاغه که آن را در بلاغت و فصاحت و بیان معارف، برتر از کلام بشر دانسته‌اند و صحیفه سجادیه که زیباترین تعابیرِ خضوع و خشوع بندگان را در مقابل ذات پروردگار متعال در قالب مناجات‌های دل‌نشین آورده است، همگی درصدد نشان دادن راه سعادت و بندگی به انسان و تخلق او به اخلاق الهی و زندگی در فضایی بالنده و عاری از ظلم و ستم و تشویش و اضطراب و آراسته به آرامش و نشاط، حق‌طلبی، خیرخواهی و نوع‌دوستی است. همان برنامه‌ای که نیاز همیشه انسان‌ها خصوصاً در دنیای امروز بوده و نسخه رهایی بشر از مصائب و دردهایی است که امروزه دچار آن است.
البته دست یافتن به این معارف و بهره بردن از آن، نیازمند آشنایی، فراگیری، انس و همراهی و سپس عمل و به‌کارگیری آن است. امیدوارم همه ما و خصوصاً جوانان عزیز، بیش از پیش با این معارف آشنا شده و زندگی خود را بر اساس آن سامان دهند.
بار دیگر ضمن تشکر از همه مسئولین برگزاری و شرکت‌کنندگان در این مراسم، توفیقات الهی را برای همگان از خداوند متعال مسئلت دارم.
قم - ناصر مکارم شیرازی/ 18 دی‌ماه 1402

  مواجهه تمدنی در نبرد غزه تجلی یافته است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسملین عباسی در این مراسم اظهار کرد: قرآن کریم دارای ویژگی‌های فراوانی است که خداوند به آنها در آیات مختلف اشاره کرده است؛ از جمله این صفات آن است که قرآن نور مبین است؛ یعنی روشنگر بوده و راه را به انسان‌ها می‌نمایاند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه، با بیان اینکه قرآن راه و هدف را به بشریت نشان می‌دهد، گفت: بر این اساس، یکی از مهمترین صفاتی که این کتاب الهی به خود نسبت می‌دهد، هدایت‌گری است و ظلمت‌ها را برطرف می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی به دیگر صفت قرآن اشاره و ابراز کرد: این کتاب الهی، هم هدایت و هم بشارت برای مؤمنان است؛ آنجا که می‌فرماید: [هُدی وَبُشرَی لِلمُؤمِنِینَ؛ ٱلَّذِینَ یُقِیمُونَ ٱلصَّلَوةَ وَیُؤتُونَ ٱلزَّکَوةَ وَهُم بالأخِرَةِ هُم یُوقِنُونَ] همچنین قرآن خود را تبیین‌کننده و بیان‌گر حقیقت معرفی می‌کند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه با عنوان اینکه حقایق هستی و عالم وجود، به‌واسطه قرآن برای انسان‌ها تبیین شده است و همه در این دریافت مشترک هستند، دیگر صفت قرآن را موعظه‌ای برای متقین برشمرد و گفت: این کتاب چشم حق‌بین آدمیان را باز می‌کند و رحمتی است برای مؤمنان که از جانب خداوند به آنها می‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه قرآن سخنی است که تردیدی در آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هر سخنی و هر کلامی، می‌تواند احتمال خطا داشته باشد؛ جز آنچه از طریق وحی نازل شده و از منبع علم بی‌پایان و مطلق، ریشه گرفته است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: بر این اساس است که خداوند قرآن را حجت بر بندگان دانسته که شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد؛ آنجا که می‌فرماید: «یـأیها ٱلناس قد جاءکم برهان من ربکم وأنزلنا إلیکم نوراً مبیناً»
وی با بیان اینکه شاهدیم که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مسابقات قرآنی با جدیت دنبال شده است، گفت: این مسئله سبب اقبال اقشار مختلف به‌خصوص جوانان به کلام وحی شده که جای تبریک به دست‌اندرکاران، داوران، متسابقین و همه عوامل برگزاری و اجرایی این مسابقات دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: ما انسان‌های این روزگار، شاید کمتر از روزگاران گذشته، درگیر ظلمت‌ها نیستیم و ظلمت تنها متخص عصر جاهلیت نبوده، قرآن هم برای زدودن این تاریکی‌ها آمده که امروز با دو عرصه مختلف از آنها روبه‌رو هستیم.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: ظلمت نخستی که بشر به آن مبتلا بوده و هست، تاریکی در جهان‌بینی است؛ اینکه چه تصویری از مبدأ و مقصد عالم داریم و در این میانه، چه می‌کنیم و چه وظیفه‌ای بر عهده‌ ماست و اگر کسی نتواند، این‌ها را به‌درستی بشناسد و وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، گرفتار ظلمت و التقاط خواهد شد که در روزگار ما هم، به‌وفور دیده می‌شود، همین گم‌گشتگی بشریت است که مسیر درست را نمی‌شناسد و معنای زندگی را در نمی‌یابد.
وی با بیان اینکه در مقابل، جهان‌بینی نورانی و قرآنی وجود دارد، گفت: در این روشنایی، راز هستی گشوده شده و زندگی معنا می‌یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: جهان‌بینی‌ الهی موجب معنا یافتن هستی برای انسان می‌شود؛ چه هدایتی بالاتر از این و چه گم‌گشتگی بالاتر از اینکه آدمی نتواند، تفسیری درست از عالم و هستی داشته باشد.
رئیس المصطفی، به ویژگی‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و اهمیت آنها در بخش معارفی مسابقات قرآن اشاره و ابراز کرد: معارفی که در قرآن و این دو کتاب وجود دارد، مورد نیاز زندگی امروز ماست؛ چون هدف و مسیر زندگی باید متکی به حقیقت باشد و نمی‌توان به مبدأ و مقصد حقیقی ایمان داشت؛ ولی جهان‌بینی الهی نداشت.
وی گفت: فجایعی که امروز در غزه می‌بینیم، ناشی از جهان‌بینی غیرالهی است؛ مقامات غربی بارها و به‌صراحت گفته‌اند که در این جنگ، از تمدن مادی در مقابل تمدن دینی و الهی دفاع می‌کنند؛ مواجهه‌ای کاملاً تمدنی که در این نبرد تجلی یافته است.

  فعالیت برنامههای تفسیری در همه استانها
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف هم در این مراسم، اظهار کرد: این مسابقات شامل معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و امیدواریم بتوانیم، از سفره معارف وحیانی و روایی بهره‌مند شویم.
وی ادامه داد: بخش معارفی قرآن به‌صورت ویژه دیده شده و هرچند بخش‌های آوایی اهمیت خاص خود را دارند؛ ولی معارف کلام وحی هم، دارای اهمیت زیادی است که با برگزاری مستقل مسابقات مربوط به آن، توجه به این مهم محقق شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، با تأکید بر اینکه مسابقات معارفی در سال‌های آینده با قوت بیشتری ادامه یابد، عنوان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن سازمان اوقاف، با هزاران دانشجو در رشته‌های مختلف در ۲۰ استان فعال است. همچنین برنامه‌های تفسیری هم در همه استان‌ها فعال شده و کارگروه تخصصی تفسیر در اداره‌کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف شکل گرفته است.

  اهلبیت(ع) حقیقت قرآن هستند
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری هم در این مراسم، با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جریانی عظیم با محوریت قرآن به راه افتاده است، گفت: این جریان در قالب مسابقات سراسری قرآن کریم و در رشته‌های گوناگون، به منصه ظهور رسیده و موجب افتخار نظام و ملت و مکتب ما شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: قرآن مفسر اهل‌بیت(ع) است؛ همان‌گونه که اهل‌بیت(ع) مفسر قرآن هستند؛ خداوند در سوره مبارکه «زخرف» می‌فرماید: [إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ] و وظیفه و رسالت پیامبر اسلام(ص) این بود که کلام خدا را تبیین کند و این کتاب، برای همه بشریت قابل استفاده است؛ ولی این حقیقت ظاهری است و حقیقت باطنی هم وجود دارد؛ اینکه حقیقت حقیقی قرآن نزد اهل‌بیت(ع) است و همه قادر به درک آن نیستند.
وی با اشاره به سوره مبارکه «واقعه» عنوان کرد: خداوند می‌فرماید: [إنَّه لقرآن کریم. فِی کِتَابٍ مَکْنُون. لا یَمَسُّهُ إلَّا المُطَهَّرُون]؛ کسی به این حقیقت دست پیدا نمی‌کند؛ مگر کسانی که از طهارت نفس برخوردار باشند و قرآن خود در سوره احزاب فرموده است: [إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا] و بهتر از این، نمی‌شد اهل‌بیت(ع) را در قرآن معرفی کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، با بیان اینکه رابطه خداوند با انسان‌ها به‌وسیله عترت و اهل‌بیت(ع) تنظیم می‌شود، گفت: رابطه انسان با انسان هم، بر اساس نهج‌البلاغه قابل تنظیم است؛ در این بین صحیفه سجادیه هم، رابطه انسان با خداوند را تنظیم می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه