هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رشد روحی و معنوی جامعه مهمترین رسالت روحانیت و آموزش و پرورش

تاکید آیت الله اعرافی در پانزدهمین اجلاسیه سالانه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش

رشد روحی و معنوی جامعه مهمترین رسالت روحانیت و آموزش و پرورش

پانزدهمین اجلاسیه سالانه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با حضور و سخنرانی آیات؛ اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در اصفهان، حجج‌اسلام والمسلمین؛ سیدمحمدمهدی میرباقری عضو خبرگان رهبری، مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا(ع) و حجت‌الاسلام نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، 22دی در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در این اجلاسیه، با اشاره به اینکه عناوین و فصول مهمی در عرصه تعلیم و تربیت تنظیم شده است، مطرح کرد: عناوین بسیار مهم و احکام راهبردی در برنامه هفتم در عرصه تعلیم و تربیت اندیشیده شده است.
وی با بیان اینکه دولت باید تلاش کند، این احکام برای آموزش و پرورش محقق شود، عنوان کرد: امیدواریم با رویکردی که در دولت شاهد هستیم و همتی که در آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم، شاهد انسجام و خیز جدید برای تعالی و رشد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور  با اشاره به اینکه بسیاری از الزامات و بسترها امروز فراهم شده است، خاطرنشان کرد: میدان‌داران و پرچم‌داران اصلی، مدیران کل آموزش و پرورش در استان‌ها هستند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه اسلام نخستین رسالت را متوجه تمام جامعه کرده است، یادآور شد: پس از این تکلیف عام، علما و جامعه دانشمندان، رسالت ویژه‌ای در عرصه تربیت و ساختن و معماری شخصیت نسل نو و جوان دارند.
وی با بیان اینکه پس از این لایه، حکومت قرار دارد، ابراز کرد: از مهم‌ترین رسالت‌های نظام و حکومت اسلامی مسئولیت و رسالت در قبال رشد روحی و معنوی جامعه است.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش و نهاد حوزه و روحانیت، متصدیان اصلی این تکلیف هستند، بیان کرد: اگر همکاری و مشارکت نباشد، این هدف تربیتی محقق نخواهد شد.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه سطح پنجم نیز خانواده‌ها هستند که از اهمیت بسیاری برخوردارند، اضافه کرد: در این منظومه ما رسالت‌مداران تعلیم و تربیت در جامعه، به‌عنوان نهادهای علمی، فرهنگی و حوزوی رسالتی داریم که بدون هم‌افزایی، همکاری و هم‌گرایی نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.
وی با اشاره به اینکه توجه به نسل جوان و نوجوان اهمیت بسیاری دارد، مطرح کرد: تشکیل چنین جمعی، از مهم‌ترین اقداماتی است که در نظام اسلامی رقم خورده است که باید تقویت شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه تلاش ما باید مبتنی بر اسناد راهبردی باشد، عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مهم‌ترین سند در اسناد راهبردی است که مهر تأیید مقام معظم رهبری بر آن نقش بسته است.
وی با اشاره به اینکه حرکت ما باید با محوریت سند تحول باشد، خاطرنشان کرد: مطالعه دائم برای تجدید و بازسازی این سند باید وجود داشته باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه تشکیلات ستاد همکاری‌ها، دارای برنامه ۵ ساله بوده، تصریح کرد: این برنامه ۵ ساله به پایان رسیده و برنامه دوم نیز، درحال تدوین است.
وی با اشاره به اینکه مجموع برنامه‌ها و رویکردها در این برنامه مشترک تدوین شده است، یادآور شد: جریان همسو و هماهنگ در عرصه تعلیم و تربیت، اهمیت بسیاری دارد که خوشبختانه در دوره جدید تقویت شده است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه به تقسیم کار و کار تخصصی اعتقاد دارد، ابراز کرد: تمام اقداماتی که در حوزه کودک، نوجوان و جوان انجام می‌پذیرد، باید بر مبنای تخصص، آمادگی‌های علمی، رعایت مرزها و هماهنگی باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه تمام نهادهای حوزوی و آموزشی به‌عنوان ید واحده در یک میدان بزرگ هستند، اظهار کرد: برای راهبری تربیت دینی در درون استان، شهر و مدارس نیازمند انسجام و هماهنگی ویژه میدانی هستیم.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه تکرار و تزاحم شایسته نیست، مطرح کرد: تشکیل شبکه از ستاد تا استان و شهر ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه نظارت و ارزیابی اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: تمام این موارد باید بر اساس نگاه هدفمند و خروجی باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ارزیابی مستمر و تحلیل عملکرد و بازسازی باید به‌صورت مستمر انجام شود.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه جهان‌شناسی، زبان‌شناسی و غرب‌شناسی منتقدانه درست برای اثرگذاری در جامعه لازم است، یادآور شد: طلبه‌ای که در مدرسه حضور پیدا می‌کند، باید آگاهی‌های حداقلی فلسفی و کلامی داشته باشد. این آگاهی موجب می‌شود، فرد بتواند به‌خوبی شبهات را پاسخ دهد.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ارتباط با دانش‌آموز نیازمند اطلاعات گسترده است، بیان کرد: اقدامات تخصصی بدون توجه به اطلاعات گسترده نمی‌تواند اثرگذار باشد.

  حضور حوزه در کنار آموزش و پرورش برای آموزش علم دینی
​​​​​​​
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در این اجلاسیه با اشاره به اینکه ارتباط حوزه و آموزش و پرورش به‌معنی حضور حوزویان در کنار دانش‌آموزان و فرهنگیان است، مطرح کرد: انسان تا علم پیدا نکند، در عرصه عمل ورود پیدا نخواهد کرد و ورود حوزه کنار آموزش و پرورش نیز، در راستای آموزش علم دینی است.
مدیر حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به اینکه در روایات آمده است که علما مانند ستاره‌های درخشان در بیابان هستند، خاطرنشان کرد: حضور روحانیون در مدارس تداوم یابد و روشنگری و هدایت باید دائماً ادامه داشته باشد و متوقف نشود.
وی با بیان اینکه نباید در این مرحله نیز متوقف شویم، ابراز کرد: باید معلمین، توسط اساتید حوزوی توانمند تعلیم داده شوند تا در عرصه تربیتی دانش‌آموزان درخشان ظاهر شوند.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، با اشاره به اینکه در طول تاریخ، هرچه از دین داریم، به واسطه حوزه‌ها است، بیان کرد: باید تمام تلاش خودمان را برای دین‌داری مردم انجام دهیم؛ ولی نباید اقداماتی انجام دهیم که حوزه علمیه که منبع دین است، دچار اختلال شود.

  مأموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین اسلامی است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد مهدی میـرباقری هم در این اجلاسیه با اشاره به اینکه برای اینکه در مدار پیشرفت قرار بگیریم، نیازمند ورود جدی به آموزش و پرورش هستیم، مطرح کرد: در دورانی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که قدرت دست مادی‌گرایان بود و شعار اصلی آن‌ها نیز، عبور از انبیاء(ع) بوده است و طبق تعریف شهید مطهری، سرمایه‌داری و مارکسیسم دو لبه یک قیچی هستند که می‌خواهند، ریشه دین را از بین ببرند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از اسناد ۱۷گانه غرب در توسعه ۲۰۳۰، سند آموزش و پرورش بوده است، تصریح کرد: با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم و یکی از راه‌های مقابله با این پدیده، دستیابی به پیشرفت در مسیر توسعه است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحی‌های ما متناسب با آن باشد، ابراز کرد: اگر بخواهیم، طرحی برای تحول آموزش و پرورش اعمال کنیم، حتماً باید در آن به فضای تحولی جهان توجه شود.
وی با اشاره به اینکه طرح‌های ما باید پیش‌دستانه و در مسیر مدیریت این تحولات باشد، بیان کرد: مدارس و دانشگاه‌های رسمی، خروجی طرح تمدن غربی بودند و در راستای تربیت انسان عصر روشن‌گری هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، با بیان اینکه آموزش رسمی، انسان در تراز دنیای مدرن و توسعه را تربیت می‌کند، اظهار کرد: اگر به دنبال پیشرفت در مقابل توسعه هستیم، باید آموزش و پرورش در این مسیر طراحی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مأموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین اسلامی است، عنوان کرد: محتوای تولید‌شده و الگوی تربیتی ما، باید متناسب با این رویکرد باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نیازمند بازنگری و رشد هستیم، مطرح کرد: رابطه اعتقاد و عمل اجتماعی باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد، خروجی نظم فکری، باید بتواند درگیری‌های نظام جهانی را بر اساس ایمان و اعتقاد خود تحلیل کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، با بیان اینکه ایجاد تمدن اسلامی به‌معنای ایجاد ساختار جدید برای ظرفیت‌های مؤمنانه است، تصریح کرد: اگر نظام فکری جامعه‌گرا باشد، دانشجو و دانش‌آموز ما می‌توانند، با ایمان خود در جامعه حضور داشته باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای دینی شدن آموزش و پرورش، باید تعامل کارشناسی، برنامه‌ریزی و محتوایی وجود داشته باشد، اظهار کرد: ظرفیت‌های کنونی بسیار خوب هستند و نیازمند هم‌افزایی هستیم.
وی با اشاره به اینکه تعامل حوزه و آموزش و پرورش باید بر مبنای نرم‌افزاری باشد، مطرح کرد: این تعامل و همکاری نیازمند ساختار پیچیده و برنامه‌ریزی شده است.

  قاعده نفی سبیل در عرصه تعلیم و تربیت هم مهم است
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل نیز در این اجلاسیه، اظهار کرد: در عرصه نهاد تعلیم و تربیت باید در بالاترین رتبه و درجه خود بایستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر عملکرد ما موفق باشد، دولت‌های غیراسلامی توانایی مقابله با نهاد تعلیم و تربیت اسلامی را نخواهند داشت، بر تجمیع تمام سرمایه‌ها و امکانات تأکید و عنوان کرد: قاعده نفی سبیل نباید تنها در سیاست خارجی باشد؛ بلکه باید در تعلیم و تربیت نیز به این قاعده توجه شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل با بیان اینکه باید تمام موانع و کاستی‌ها شناسایی شود، تصریح کرد: در این مسیر باید از ظرفیت‌‎های حوزه‌های علمیه استفاده شود. حوزه علمیه خواهران با ۵۰۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور و جامعه الزهرا(ع) ظرفیت ویژه‌ای هستند.
حضور خواهران طلبه در طرح امین پررنگ است و اظهارات مسئولین آموزش و پرورش هم، این مسئله را تأیید می‌کند.

  تحول بنیـادین آموزش و پرورش بهنوعی جهاد تبیین است
خانم سیده‌زهره برقعی نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه آموزش و پرورش موفق، باید تمام نیازها و مشاغل جامعه را تأمین کند، تصریح کرد: استخراج نیازمند تلاش و کوشش است و پرورش انسان‌ها بدون صبر و بردباری ممکن نیست.
مدیر جامعةالزهرا(ع) با اشاره به اینکه امروز نیازمند تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستیم، بیان کرد: این تحول بنیادین به‌نوعی جهاد تبیین است و باید تمام ارکان آموزش و پرورش نسبت به این تحول آگاه شوند.
وی با اشاره به اینکه همکاری با آموزش و پرورش موجب اصلاح نگرش و ساخت هویت اسلامی و انقلابی می‌شود، مطرح کرد: این همکاری موجب استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها خواهد شد.
برقعی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش درخشان و ارزشمند است، خاطرنشان کرد: شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر(ره) نمونه‌های درخشان این همکاری هستند.

  اجرای طرح امین با مشارکت حوزه خواهران در سراسر کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری نیز در این اجلاسیه، اظهار کرد: کلیه امور محتوایی طرح امین در شورای علمی تربیتی امین مدیریت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سه نفر از معاونین وزیر آموزش و پرورش و ۵ نفر از اساتید علمی و تربیتی حوزه، در این شورا حضور دارند، مطرح کرد: امور اجرایی امین نیز، در کمیته اجرایی دیگری مدیریت می‌شود.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر در مدارس فعال شدند، عنوان کرد: برای تعمیق امین، امسال ۴ شرط برای مربیان امین گذاشته شد و به‌همین منظور، عمق فعالیت افزایش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: داشتن سطح دو حوزه، نمره بالا در ارزیابی فعالیت‌های طرح امین، حضور فعال و مؤثر در مدرسه و گذراندن آموزش‌های طرح امین، ۴ شرط برای طلاب است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به اینکه مربیان امین امتیازات مادی چندانی ندارند، خاطرنشان کرد: به‌همین منظور، نیازمند حمایت مربیان و مدیران مدارس از مربیان طرح امین هستیم.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده، فعالیت طلاب طرح امین، آسیب‌های اجتماعی را کاهش داده است، یادآور شد: چنین طرحی با این آثار و برکات نیازمند حمایت بیش‌تر است.

  تشکیل دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه در کنار نظام تولید، نظام توزیع مناسبی نداریم و
باید برای نظام توزیع فکری داشته باشیم، مطرح کرد: در عرصه تولید، کتاب‌های خوبی تاکنون منتشر شده است ولی نتوانستیم این کتاب‌ها را به درستی توزیع کنیم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام تشکیل شده است، عنوان کرد: در این دبیرخانه نیازهای جامعه احصا و به پژوهشگاه‌های حوزوی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، خاطرنشان کرد: نیازهای آموزش و پرورش می‌تواند در این دبیرخانه ثبت و به پژوهشگاه‌ها ابلاغ شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه در حال تهیه دفترچه نیازسنجی استان‌ها هستیم، تصریح کرد: نیازهای آموزش و پرورش هر استان می‌تواند در دفترچه نیازسنجی استان وارد شود.
وی با بیان اینکه جغرافیای دینی فرهنگی هر استان طرح دیگری است، یادآور شد: در این طرح نیز ظرفیت‌های مختلف هر استان دسته‌بندی می‌شود که می‌توانیم از همکاری آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم.

  همکاری حوزه و آموزش و پرورش مورد تأکید مقام معظم رهبری است
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه آموزش عمومی در جامعه از بدو تأسیس حوزه‌های علمیه بوده است، خاطرنشان کرد: در برهه‌هایی از تاریخ تنها سیستم آموزش عمومی توسط حوزه‌های علمیه بوده است.
حجت‌الاسلام نیکزاد با بیان اینکه آموزش و پرورش و حوزه هردو به همکاری با هم نیاز دارند، یادآور شد: حوزه علمیه باتوجه به عقبه فاخری که دارد می‌تواند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره‌های پیش همکاری‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ها بوده است، عنوان کرد: مدیر محترم حوزه‌های علمیه سبک جدیدی را ایجاد کردند و فرمودند دیگر تفاهم‌نامه بس است و باید برنامه‌ای و عملیاتی اقدام کرد.
حجت‌الاسلام نیکزاد با اشاره به اینکه در هر استان متناسب با ظرفیت‌ها، این همکاری متفاوت بوده است، مطرح کرد: برنامه پیوند مسجد، مدرسه و خانواده یکی از برنامه‌هایی است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این طرح باید دانش‌آموز به گونه‌ای به مسجد متصل شود که بتواند در ساعت غیر از مدرسه نیز در مسجد حضور پیدا کند.

  فعالیت ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی در سطح کشور
معاون مشارکت‌های مردمی و مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در این اجلاسیه عنوان کرد: در سطح کشور ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی، ۲. ۵ میلیون دانش آموز مدارس غیر دولتی و ۲۱۰ هزار معلم مدارس غیر دولتی داریم.
احمد محمودزاده با بیان اینکه طرحی را در مدارس غیر دولتی با دو پیش زمینه اجرا کردیم، عنوان کرد: یکی از این زمینه‌ها گزینش معلمان مدارس غیر دولتی است و خوشبختانه توانستیم دوره نخست این طرح را اتمام کنیم.

  برخی کتب درسی دانشآموزان نیازمند تحول صد درصدی هستند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در این اجلاسیه اظهار کرد: رویکرد جدید ما توجه به ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی با بیان اینکه تقویت مسئله هویت اسلامی و دینی نیازمند طراحی‌های پیچیده است، عنوان کرد: سامانه دریافت نظرات عمومی دانش‌آموزان، والدین و معلمان از سال گذشته راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه تغییر کتب درسی نیازمند مراحل خاصی است، تصریح کرد: مسئله اصلی عناوین دروس و ساعت تدریس آن است که باید برنامه‌ریزی لازم برای آن صورت بگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی از کتب درسی نیازمند تحول صد درصدی هستند، یادآور شد: از ظرفیت‌ها و تجربیات موفق مرکز تدوین متون حوزه‌های علمیه استفاده خواهیم کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه