هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

وحدت؛ زمینه‌ساز امنیت جوامع اسلامی

آیت‌الله رجبی عنوان کرد

وحدت؛ زمینه‌ساز امنیت جوامع اسلامی

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) با بیان اینکه دشمنان از هر زمینه‌ای برای ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: وحدت و امنیت دو نعمت الهی است که باید قدر آن دانسته شود.
آیت‌الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را راه‎‌گشا و الگویی برای وحدت اسلامی دانست و با بیان اینکه امنیت و وحدت در فرهنگ بشری و در فرهنگ دینی به‌ویژه در فرهنگ اسلامی، از جایگاه بلندی برخوردار است، اظهار کرد: همه انسان‌ها و حکومت‌ها برای امنیت، سرمایه‌گذاری بسیار بالایی کرده و آن را خط قرمز خود تعریف می‌کنند و حتی بودجه آن را سری در نظر می‌گیرند.
وی افزود: در قرآن کریم در توصیف حرم و خانه خدا، چهار بار بر امنیت به‌عنوان ویژگی برجسته آن تأکید شده است و امنیت را یکی از نعمت‌هایی که در سایه اسلام برای مردم جزیرة‌العرب فراهم شده، می‌دانند؛ همچنین در وصف حکومت جهانی حضرت بقیة‌الله می‌فرماید: [ولیبدلنهم من بعد خوفهم أمنًا یعبدوننی لایشرکون بی شیئًا]؛ یعنی خدا نعمت امنیت را زمینه‌ساز عبادت خالصانه خدا معرفی می‌کند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) با بیان اینکه در روایات هم دو تعبیر ویژه در مورد امنیت ذکر شده است، خاطرنشان کرد: یکی از آن روایات، روایت «نعمتان‏ مجهولتان‏ الصحة والأمان» است و روایت دیگر، روایت «نعمتان مکفورتان الصحة والامان» می‌باشد؛ یعنی هم قدر این نعمت شناخته نشده و هم شکر آن بجای آورده نمی‌شود و زمانی که قدر نعمتی دانسته نشود، در صیانت از آن تلاشی صورت نمی‌گیرد و وقتی شکر نعمت بجای آورده نشود، خطر از دست دادن و محروم شدن از آن جدی است.
آیت‌الله رجبی با اشاره به ضرورت وحدت و همبستگی در جامعه اسلامی؛ به‌خصوص در جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: قرآن کریم درباره وحدت به‌صورت مکرر نسبت به تفرقه هشدار داده و از وحدت به‌عنوان نعمت بزرگی که امت اسلامی در سایه اسلام به آن دست یافته است، یاد می‌کند.
وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید: «واذکروا نعمت الله علیکم إذ کنتم أعداءً فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخوانًا وکنتم على شفا حفرة من النار فأنقذکم منها»؛ یعنی قرآن تفرقه یک امت را لب پرتگاه سقوط بودن می‌داند و یکی از برکات وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) را وحدت‌بخشی ذکر کرده و می‌فرماید: «فبما رحمة من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک» یعنی به (برکت) رحمت الهی در برابر آنان (مردم‌) نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند.
آیت‌الله رجبی در پایان، با اشاره به تلاش بی‌وقفه دشمنان اسلام، امت و نظام جمهوری اسلامی علیه این دو نعمت در طول تاریخ، اظهار کرد: دشمنان تمام توان خود را در این راستا به‌کارگرفته‌اند تا جایی که مقابله با وحدت امت اسلامی به ضرب‌المثل تبدیل شده است که «تفرقه بینداز و حکومت کن»؛ چنانکه فرعون هم، از همین قانون برای تضعیف بنی‌اسرائیل و حاکمیت بر آنان استفاده کرد.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه