هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

برخی در جامعه به دنبال تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست هستند

آیت‌الله خاتمی

برخی در جامعه به دنبال تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دین و سیاست را عجین هم دانست و گفت: برخی خواسته یا ناخواسته درصدد بازسازی تز رضاخانی؛ یعنی جدایی دین از سیاست هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو خبرگان رهبری، ۲۵شهریور در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) که در دفتر مقام معظم رهبری در شهر قم برگزار شد، با بیان اینکه امام بزرگوار(قد)، انقلاب بی‌نظیر قرن را در این کشور تولید کرد، افزود: آغاز این انقلاب با مبارزه با یک تز رضاخانی همراه بود و اگر امام خمینی(قد) در این مبارزه موفق نمی‌شد، قطعاً نمی‌توانست، این انقلاب بزرگ را سامان بدهد.
امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه امام راحل(قد) با تز جدایی دین از سیاست به مبارزه برخاست، تصریح کرد: گذشتگان ما می‌گویند: زمانی در این حوزه گذشت که روزنامه خواندن جرم بود و می‌گفتند: این آخوند سیاسی هست و به درد نمی‌خورد؛ روزی در این حوزه، سیاسی بودن جرم بود؛ اما امام(قد) با تمام وجودش به مبارزه با این تفکر و تز برخاست و موفق هم شد تز رضا خانی را بشکند.
آیت‌الله خاتمی افزود: باید مواظب باشیم، بار دیگر این تز را بازسازی نکنند؛ شواهد و قراینی هست که بعضی‌ها خواسته یا ناخواسته درصدد بازسازی تز رضاخانی هستند و یک روز می‌گویند: مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری(قد) از سیاست کناره گرفت که توانست، به حوزه جان بدهد؛ غافل از آنکه سیاست مرحوم حاج شیخ، حوزه را نجات داد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه عده‌ای، روحانی خوب را جدای از سیاست می‌دانند، اذعان کرد: حوزوی جدای از سیاست؛ یعنی کسی که کار به نظام ولایت فقیه نداشته باشد؛ در این چهاردهه جان کندند که ولایت فقیه را مطرح کنند و یک آخوند خوب چنین آخوندی است.
این استاد حوزه علمیه، سیاست را متن زندگی روحانیت برشمرد و خاطرنشان کرد: حضرت امام(قد) در صحیفه نور جلد20 صفحه114 فرموده است: کسی که دین را از سیاست جدا بداند، پیغمبر و امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان هدف مأمون از دعوت امام رضا(ع) به مرو، گفت: چنین طراحی نه در بین خلفای بنی‌امیه و نه در بین عباسیان سابقه نداشت. در مقابل امام رضا(ع) هم با برنامه‌ریزی‌هایی از جمله وداع با قبر پیامبر(ص)، درخواست گریه پشت سرش و خطابه‌های بین راه، نقشه‌های مأمون را خنثی کردند.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه قصه مشروطیت عبرت است، اظهار کرد: بنیان مشروطیت را آخوندخراسانی‌ها، نائینی‌ها، شیخ عبدالله مازندرانی‌ها و شیخ فضل‌الله نوری‌ها ریختند؛ ولی نفوذی‌ها آمدند و حاصل مشروطیت شد، رضاخان قلدر آدم‌کش و 57 سال حکومت سیاه پهلوی.
وی ادامه داد: وجود راهبر و رهبری همچون مقام معظم رهبری آن جریان را ناکام گذاشته و به‌صراحت می‌گویم، اگر دقت‌های امام و مقام معظم رهبری نبود، برخی جریان‌ها، چوبه‌های دار را برپا می‌کردند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ملت ما از بحران‌ها به‌نفع خود استفاده می‌کند و بحران‌ها را تبدیل به فرصت می‌کند.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه منافقان و دشمنان این نظام، دم به دم فراخوان براندازی می‌دهند، تصریح کرد: به‌فضل الهی، ما مثل کوه در مقابل اینها ایستادیم؛ آن‌چنان که در اغتشاشات سال قبل، این ملت آنها را زمین‌گیر کرد، هر اغتشاش دیگری را زمین‌گیر خواهند کرد.
وی در پایان با اشاره به حضور گسترده مردم در اربعین حسینی، گفت: امروز خیمه سالار شهیدان(ع) در اینجا یعنی نظام اسلامی ایران برافراشته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه