هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عوامل دین‌گریزی، دین‌ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی

آیت‌الله کعبی تبیین کرد

عوامل دین‌گریزی، دین‌ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه ایمان، عمقِ معرفت دینی لازم دارد، عوامل دین‌گریزی، دین‌ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در سخنانی که در مدرسه امام حسین(ع) قم ایراد کرد، با اشاره به اهمیت زیارت اربعین و لزوم اهتمام مؤمنان و مسلمانان برای برگزاری شکوهمند آن، اظهار کرد: زیارت اربعین رسانه جهانی عاشورا، ایمان و جهاد و حضور در میدان زیر پرچم امام حسین(ع) است.
زیارت اربعین هویت‌ساز ملی و بین‌المللی است
وی افزود: اربعین نقطه کانونی تجمع دل‌های حسینیان در جای جای جهان، زیر لوای امام حسین(ع) توأم با اشک، اندوه، اعلان بیعت و تجدید میثاق دوباره با اباعبدالله الحسین‌(ع) است که اگر ما بتوانیم، به محتوای پیام این نقطه کانونی زیارت عاشورا توجه کنیم، تحول در زندگی فردی و اجتماعی قطعاً اتفاق خواهد افتاد و لذا زیارت اربعین در جهت خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر پایه بسیج ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی نقش‌آفرین است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: زیارت اربعین زیارت مقدسی است که طهارت و پالایش آن، اتحاد و همبستگی دل‌ها و حرکت به سمت پیشرفت و ایجاد تحولات اجتماعی را هموار می‌کند و امروزه همه دل‌های مشتاقان، متوجه زیارت اربعین بوده و همه موکب‌ها در این راستا دایر شده است.
این استاد حوزه علمیه قم زیارت اربعین را دارای شکل و محتوا دانست و خاطرنشان کرد: محتوای زیارت اربعین باید با اتحاد، همبستگی آگاهی، تحول، مقاومت، ایثار و فداکاری در راه خدا باشد؛ هویت حسینی هویت بر پایه ایمان، عشق، جهاد و فداکاری در راه خداوند است؛ چنانکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در جمله معروف خود می‌گوید: «ملت ما ملت حسینی است»؛ زیرا زیارت اربعین هویت‌ساز ملی و بین‌المللی است.
حداقل پیام زیارت اربعین نجات از غفلت است
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه امام حسین(ع) جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از جهل و گمراهی و بی‌هویتی نجات دهد تصریح کرد: کسانی که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند، یا در اثر هوای نفس و حب دنیا تحت تأثیر وسوسه‌های شیاطین قرار گرفته و جویای جایگاه اجتماعی و سیاسی بودند که بر روی حق، عدل، توحید و کرامت انسانی پای گذاشتند و یا بر اثر جهل و غفلت در مقابل ولیّ خدا، حجت و خلیفه خداوند و رهبر الهی ایستادند که حداقل پیام زیارت اربعین نجات از غفلت است.
وی با اشاره به ضرورت گسترش ایمان و معرفت دینی بیان کرد: باید تلاش همه ما این باشد که در جهت تقویت ایمان و معرفت دینی کوشش کنیم و به نظر من، دین‌گریزی، دین‌ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی، ریشه در عوامل مختلفی دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: یکی از عوامل دین‌گریزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی، سطحی‌انگاری نسبت به مقوله‌های دینی است؛ درحالی‌که ایمان، عمقِ معرفت دینی لازم دارد و باید ما بتوانیم، در استان‌‌ها و شهرستان‌های خود، حلقه‌های معرفت دینی با محوریت انسان‌های آگاه و بیدار تشکیل داده و به مطالبات دینی و مذهبی افراد جامعه، عمق بخشیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، دومین علل فاصله گرفتن از مکتب حسینی و منجر شدن به دین‌ستیزی و دین‌گریزی را «عقلانیت تجربی منهای وحی» دانست و عنوان کرد: برخی از افراد از نگاه معاملاتی و حساب‌گری شخصی، از عقل خود استفاده کرده و عقل معاش خود را به‌کار می‌گیرند؛ اما به عقل معاد خود توجهی ندارند.
وی افزود: سومین علل فاصله گرفتن از مکتب حسینی، علم منهای ایمان است که سبب تباهی نظام روابط انسانی در گستره فردی، اجتماعی، سیاسی، ملی و بین‌المللی می‌شود و این امری بسیار خطرناک است که باید این دو در کنار هم و با هم باشند؛ نه به‌صورت تنهایی و مستقل.
آیت‌الله کعبی چهارمین عامل دین‌گریزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی را فردگرایی و به فکر منفعت شخصی بودن دانست و اظهار کرد: اینکه انسان‌ها به فکر منافع شخصی خود بوده و احساس مسئولیت اجتماعی نداشته باشند نیز، امری خطرناک بوده و سبب تباهی انسان و فاصله گرفتن از مکتب حسینی خواهد شد.
 نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: پنجمین علت، تلاش برای به حاشیه بردن دین از ساحت‌های پیشرفت و زندگی است؛ به این‌صورت که بر دین به‌مثابه چیزی مقدس نگاه کرده و هیچ نقشی برای آن در پیشرفت زندگی انسان‌ها قائل نباشیم و الگوهای پیشرفت زندگی را از نظامات مادی بگیریم.
آیت‌الله کعبی ششمین عامل دین‌گریزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی را انسان‌گرایی منهای دین عنوان و خاطرنشان کرد: انسان‌گرایی منهای دین؛ یعنی اینکه عده‌ای بگویند: شما انسان باشید و هر دینی خواستید، داشته باشید؛ ولو اینکه دین هم نداشته باشید که این تفکر، انحراف می‌باشد؛ درحالی‌که بودن انسانیت، خود به خود افراد را به سوی آخرت می‌کشاند و ما نمی‌توانیم، بین انسانیت و دینداری تفکیک قائل شویم.
وی افزود: هفتمین عامل ارزش‌سازی‌های ضد اخلاقی یا اخلاق سکولار است؛ اینکه ما اخلاق را از دین جدا کرده و بگوییم: مهم اخلاق داشتن است؛ ولو اینکه فرد، دیندار نباشد که این هم تفکر غلطی است؛ چراکه اگر کسی از دین جدا شود، سیمای باطن اخلاقی نورانی خود را از دست می‌دهد؛ حتی اگر تظاهر به اخلاق کند. اگر تضاد منافع پیدا شود، فرد بی‌دین، اخلاق را زیر پا خواهد گذاشت؛ چنانکه امروزه در سطح جهان و روابط بین‌المللی این را شاهد هستیم که به‌خاطر منافع خود، دست به ارتکاب هر بی اخلاقی می‌زنند.
دولت سیزدهم تلاشگر، پرکار، زحمتکش، انقلابی و مردمی است
عضو خبرگان رهبری، هشتمین عامل را مناسبات ظالمانه حاکم بر مدیریت جهانی دانست و در بیان نهمین عامل دین‌گریزی اظهار کرد: تلاش دشمنان این است که از طریق قول رسانه‌ای خود، اظهار یأس و ناامیدی را در کشور ما پررنگ کرده و ناکارآمدی نظام را بر مردم القا کنند؛ درحالی‌که دولت سیزدهم علی‌رغم بحث‌هایی که می‌توان مطرح کرد، دولت تلاشگر، پرکار و زحمت‌کش، انقلابی و مردمی است و این دولت با صبر و حوصله و مردم‌داری، هم در سفرهای استانی و هم بین‌المللی، بدون تسلیم و وابستگی، آورده‌های ملی و بین‌المللی نظام را بالا برده است.
آیت‌الله کعبی دهمین علل دین‌گریزی و دین‌ستیزی را بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و فضای مجازی در جهت تغییر ذائقه فرهنگی نسل جوان بر پایه افسارگسیختگی فرهنگی، جنسیتی و بهره‌مندی منفی از موسیقی و فیلم دانست که حتی در ورزش نیز، به‌جای استفاده از ورزش قهرمانی و ورزش همگانی، رویکردهای نامناسب دارند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، یازدهمین علل دین‌گریزی و دین‌ستیزی را طراحی سیاسی دشمنان عنوان کرد و گفت: دشمنان انقلاب اسلامی همواره در اتاق‌های مکر و فریب خود، برای تضعیف ملت ایران برنامه‌ریزی می‌کنند تا ملت ایران را از نظام اسلامی جدا کرده و آنان را تضعیف کنند و محوریت فعالیت آنان، جنگ و ستیز با دین است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه