هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در اجتماع بزرگ حج مسائل و مشکلات جهان اسلام  مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد

آیات عظام نوری همدانی و جوادی آملی در دیدار نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت

در اجتماع بزرگ حج مسائل و مشکلات جهان اسلام  مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، ۸دی با سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیوت آیات عظام؛ نوری همدانی و جوادی آملی با آنان دیدار و گزارشی از وضعیت اعزام حجاج به سرزمین وحی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار، با تقدیر از زحمات و فعالیت‌های صورت‌گرفته، حج ابراهیمی را فرصت مناسبی برای ارتباط و پیوند میان مسلمانان دانسته و خاطرنشان کردند: اجتماع عظیم مسلمین از سراسر جهان در سرزمین وحی آن هم در زمان معین ویژگی مهم حج است که با ایجاد وحدت و همدلی در این اجتماع بزرگ، باید مسائل و مشکلات جهان اسلام مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.
این مرجع تقلید نقش علما و اندیشمندن مسلمان در رفع نابسامانی‌های امت اسلامی را بسیار برجسته خوانده و تصریح کردند: نقش علما و اندیشمندان اسلامی، در آگاه نمودن مسلمانان جهان نسبت به اوضاع کنونی، بسیار مهم است. باید در این ایام، مسلمانان را بیدار و از نقشه‌های دشمنان آگاه نمایند.
معظم‌له در پایان رضایت مردم در ایام حج را، نشانه مدیریت کارآمد سازمان حج و زیارت دانسته و خاطرنشان کردند: باید تمام سعی خود را در خدمات‌رسانی به‌کار ببرید تا شرایط مطلوبی در این سفر معنوی برای حجاج ایرانی مهیا شود و این فریضه به احسن وجه صورت گیرد.
قلم و بیان ما باید امن و امنیت‌ساز باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار، بیان کردند: اسلام در سه بخش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیام دارد؛ حج از عبادت‌های بین‌المللی است؛ لذا زائری که به حج می‌رود، پیامی جهانی باید ببرد و بیاورد.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر روابط بین‌الملل ما قوی نباشد و با دیگر مذاهب و فرق اسلامی، از مسیر هماهنگی فاصله بگیریم، نمی‌توانیم حرف خودمان را به جهان منتقل کنیم.
معظم‌له ابراز کردند: اینکه ائمه اطهار(ع) می‌فرمایند: «إن حديثنا صعب مستصعب»، احادیث ما صعب مستصعب است، همه آنها به‌خاطر براهین علمی نیست؛ بلکه بخشی به عمل کردن و تحمل ماست. ما باید بتوانیم، با توجه به این احادیث ائمه اطهار(ع)، ظرفیت خود را بالا برده و با روحیه‌ای بلند با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی افزودند: به وجود مبارک حضرت امیر(ع) عرض کردند: این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که [اگر] انسان بخواهد، از جایی به جایی برود، از این اسب‌‎ها استفاده می‌‎شود؛ اینکه اسب رزم نیست! یک اسب تندروی رزمی تهیه کنید، حضرت فرمود: «أنا لا أفر ممن كر علی و لا أكر علی من فر منی»؛ فرمود من اسب تندرو نیاز ندارم! من که در میدان جنگ فرار نمی‌‎کنم. کسی را هم که فرار کرد، من او را تعقیب نمی‌‎کنم. این فکر دومی ندارد! مکتب تشیع با وجود منابع غنی مانند نهج‌‌البلاغه و صحیفه سجادیه، این قدرت را دارد تا به‌گونه‌ای زندگی کند که هیچ بیگانه‌ای بر او مسلط نشود!
ایشان اظهار کردند: قرآن می‌فرماید که شما شناسنامه دارید؛ شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید؛ لذا راه پدر را بروید! ابراهیم خلیل گفت: لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند؛ اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه، یک شهر آباد نیز می‌خواهد و سپس گفت: با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد؛ مگر امنیت آن تأمین شود: «وإذ قال إبراهيم رب اجعل هذا بلدًا آمنًا». ما اگر قرآنی فکر کنیم، باید به فکر امنیت هم باشیم؛ لذا هم «قلم» ما و هم «بیان» ما، هم باید امن باشد و هم امنیت‌ساز! لذا همواره باید مواظب نوع گفتارمان باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه