آیات عظام نوری همدانی و جوادی آملی در دیدار نماینده ولیفقیه در سازمان حج و زیارت
در اجتماع بزرگ حج مسائل و مشکلات جهان اسلام مورد بحث و گفتوگو قرار گیرد
حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت، ۸دی با سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیوت آیات عظام؛ نوری همدانی و جوادی آملی با آنان دیدار و گزارشی از وضعیت اعزام حجاج به سرزمین وحی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیتالله نوری همدانی در این دیدار، با تقدیر از زحمات و فعالیتهای صورتگرفته، حج ابراهیمی را فرصت مناسبی برای ارتباط و پیوند میان مسلمانان دانسته و خاطرنشان کردند: اجتماع عظیم مسلمین از سراسر جهان در سرزمین وحی آن هم در زمان معین ویژگی مهم حج است که با ایجاد وحدت و همدلی در این اجتماع بزرگ، باید مسائل و مشکلات جهان اسلام مورد بحث و گفتوگو قرار گیرد.
این مرجع تقلید نقش علما و اندیشمندن مسلمان در رفع نابسامانیهای امت اسلامی را بسیار برجسته خوانده و تصریح کردند: نقش علما و اندیشمندان اسلامی، در آگاه نمودن مسلمانان جهان نسبت به اوضاع کنونی، بسیار مهم است. باید در این ایام، مسلمانان را بیدار و از نقشههای دشمنان آگاه نمایند.
معظمله در پایان رضایت مردم در ایام حج را، نشانه مدیریت کارآمد سازمان حج و زیارت دانسته و خاطرنشان کردند: باید تمام سعی خود را در خدماترسانی بهکار ببرید تا شرایط مطلوبی در این سفر معنوی برای حجاج ایرانی مهیا شود و این فریضه به احسن وجه صورت گیرد.
قلم و بیان ما باید امن و امنیتساز باشد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیتالله جوادی آملی نیز در این دیدار، بیان کردند: اسلام در سه بخش ملی، منطقهای و بینالمللی پیام دارد؛ حج از عبادتهای بینالمللی است؛ لذا زائری که به حج میرود، پیامی جهانی باید ببرد و بیاورد.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر روابط بینالملل ما قوی نباشد و با دیگر مذاهب و فرق اسلامی، از مسیر هماهنگی فاصله بگیریم، نمیتوانیم حرف خودمان را به جهان منتقل کنیم.
معظمله ابراز کردند: اینکه ائمه اطهار(ع) میفرمایند: «إن حديثنا صعب مستصعب»، احادیث ما صعب مستصعب است، همه آنها بهخاطر براهین علمی نیست؛ بلکه بخشی به عمل کردن و تحمل ماست. ما باید بتوانیم، با توجه به این احادیث ائمه اطهار(ع)، ظرفیت خود را بالا برده و با روحیهای بلند با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
حضرت آیتالله جوادی آملی افزودند: به وجود مبارک حضرت امیر(ع) عرض کردند: این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که [اگر] انسان بخواهد، از جایی به جایی برود، از این اسبها استفاده میشود؛ اینکه اسب رزم نیست! یک اسب تندروی رزمی تهیه کنید، حضرت فرمود: «أنا لا أفر ممن كر علی و لا أكر علی من فر منی»؛ فرمود من اسب تندرو نیاز ندارم! من که در میدان جنگ فرار نمیکنم. کسی را هم که فرار کرد، من او را تعقیب نمیکنم. این فکر دومی ندارد! مکتب تشیع با وجود منابع غنی مانند نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه، این قدرت را دارد تا بهگونهای زندگی کند که هیچ بیگانهای بر او مسلط نشود!
ایشان اظهار کردند: قرآن میفرماید که شما شناسنامه دارید؛ شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید؛ لذا راه پدر را بروید! ابراهیم خلیل گفت: لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند؛ اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه، یک شهر آباد نیز میخواهد و سپس گفت: با شهر آباد نیز مشکل حل نخواهد شد؛ مگر امنیت آن تأمین شود: «وإذ قال إبراهيم رب اجعل هذا بلدًا آمنًا». ما اگر قرآنی فکر کنیم، باید به فکر امنیت هم باشیم؛ لذا هم «قلم» ما و هم «بیان» ما، هم باید امن باشد و هم امنیتساز! لذا همواره باید مواظب نوع گفتارمان باشیم.