هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 734

اخبار کوتاه ایران

روزانه به اندازه تمام جمعیت عراق، در آرد صرفه‌جویی کردیم: معاون رئیس‌جمهور: با اصلاح یارانه آرد، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به اندازه جمعیت عراق در آرد صرفه‌جویی شد. چند هزار نانوایی در کشور پیدا کردیم که وجود خارجی ندارند ولی سهمیه آرد دریافت می‌کردند.

  ما آبراه آمریکا را تعیین می‌کنیم: سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه: شناور شهید روحی هنگامی که دو ناو آمریکایی قصد ورود به خلیج فارس را داشتند، مانع از ورود آن‌ها شده و دستور معرفی را داد. شناورهای آمریکایی برای ورود به خلیج فارس از مسیری که ما تعیین می‌کنیم عبور می‌کنند.

  رشد ۲۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران‌: طبق آمار سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مجموع ارزش مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده در اوج برجام در سال ۹۵، ۱۰.۲ میلیارد دلار بود که از این میزان ۸.۷ میلیارد دلار آن به‌دلیل عدم کارایی برجام در پوشش ریسک سرمایه‌گذار، توسط شرکت‌های خارجی باطل شد و تنها ۱.۵ میلیارد دلار آن به ثمر نشست. اما در سال اول دولت سیزدهم مجموع مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادرشده ۸.۹ میلیارد دلار بود که از این میزان ۴.۸ میلیارد دلارش به ثمر نشست یعنی بیش از سه برابر دوره اجرای برجام.

  ثبت ۵۳۷ هزار تولد در نیمه اول امسال: ثبت احوال: در شش ماهه نخست امسال ۵۳۷ هزار و ۱۲۷ تولد و نیز ۲۰۸‌هزار و ۱۷۷ فوتی به ثبت رسیده است.

  مهر محرمانه از روی نامه‌های سازمان بازرسی برداشته شد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور: سازمان بازرسی پس از دستور رئیس دستگاه قضا ناظر بر برداشتن مُهر محرمانه از روی نامه‌ها، اصل را بر عادی بودن نامه‌ها قرار داد. تاکنون حدود ۹۵ درصد نامه‌های سازمان بازرسی مُهر محرمانه داشتند و سامانه به صورت پیش‎‌فرض اصل را بر محرمانه بودن نامه‌ها قرار داده بود.

  موشک‌هایی داریم که آمریکا فکرش را هم نمی‌کند: فرمانده نیروی دریایی سپاه: چیزهایی که در رزمایش‌ها نشان می‌دهیم چیزهایی نیست که در زمان جنگ به میدان می‌آوریم. هیچ کشوری نتوانسته روی قایق‌های ۶ و ۸ متری موشک نصب کند؛ اما ما توانستیم.

  یک شرکت دانش‌‌بنیان دستگاه انفجار پلاسمایی را بومی‌سازی کرد: این دستگاه جایگزین انفجار با دینامیت است و در انفجار برای استخراج معادن کاربرد دارد.

  نمایشگر بالگردی MFD رونمایی شد: نمایشگر چندمنظوره بالگردی با دارا بودن نمایش نقشه‌های ماهواره‌ای و اطلاعات هوانوردی با زوم و دقت بسیار بالا این امکان را به خلبان می‌دهد تا با حذف نقشه‌های کاغذی و در محیطی کاملا هوشمند از حداکثر قدرت مسیریابی در شب برخوردار گردد. پیش‌بینی و هشدار برخورد با عوارض زمین به روش جغرافیایی، گزارش‌گیری از اطلاعات پروازی، دریافت و نمایش تصاویر دوربین‌های مرئی و حرارتی، خوانا بودن در نور آفتاب و سازگاری با سامانه‌های دید در شب از دیگر قابلیت‌هایش به‌شمار می‌رود.

  16 هزار فوتی در سال به‌دلیل تصادفات رانندگی: جانشین رئیس پلیس راهور فراجا: در طول سال ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند. اگر ۱۰ درصد این ۳۰۰ هزار نفر دچار معلولیت‌های جسمی شوند یعنی در طول سال بالغ بر ۳۰ هزار نفر معلول جسمی و حرکتی روی دست کشور و خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌شود.

  رونمایی از ۳ دستاورد جدید هسته‌ای: رادیو داروی جدید برای تشخیص تومورهای سرطانی، شتاب‌دهنده الکترونی با کاربرد در تصفیه پساب‌های صنعتی و یک محصول جدید برای عقیم‌سازی آفات کشاورزی دستاوردهایی هستند که توسط متخصصان هسته‌ای بومی‌سازی شده است.

  نقره‌داغ بانک‌ها با جریمه ۶۰ هزار میلیارد تومانی: مدیر عامل صندوق ملی مسکن: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید در سال جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن بپردازند. این در حالیست که تاکنون کمتر از پنجاه هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت شده است. اگر بانک‌ها تا پایان سال به تکلیف خود عمل نکنند، بیست درصد جریمه مالیاتی می‌شوند و این جریمه‌ها به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.

  یک محصول مهم فضایی گواهی ثبت اختراع گرفت: حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی: یکی از اجزای مهم محرکه‌بخش کنترل وضعیت ماهواره‌های کوچک و میکرو (عملگر تبادل مومنتوم زاویه‌ای) گواهی ثبت اختراع گرفت. طراحی و ساخت این محصول کاملا بومی بوده و حتی ویژگی‌های بهتری از مشابه خارجی هم دارد. ایران به قابلیت حمل تا ۲۰۰ کیلو محموله و قرار دادن در مدار ۵۰۰ کیلومتری دست یافته است.

  آزمایش موفق سامانه سیار موتور هوایی برای اولین‌بار: گروه مپنا برای نخستین بار در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی کیش از سامانه سیار آزمایش موتور هواپیمای تجاری ساخته شده توسط متخصصان خود رونمایی کرد. نکته ‌حائز اهمیت در ساخت این سامانه، نیاز به در ‌اختیار داشتن جزئیات سیستم کنترل و ضرورت دسترسی به اطلاعات ecu و پروتکل‌های ارتباطی موتور بود که مرکز هوایی مپنا با تکیه بر دانش بومی‌سازی شده در حوزه طراحی موتور و تسلط متخصصان بر سامانه‌های کنترل موتور محقق کرد.

  کاهش ۱۰ ساله خدمت پزشکان تعهدی در مناطق محروم: پاک‌مهر عضو کمیسیون بهداشت مجلس: مدت زمان حضور پزشکان عمومی را از ۳ برابر زمان تحصیل به ۱.۵ برابر (از ۲۱ سال به ۱۰.۵ سال) و پزشکان متخصص را از ۱۲ سال به حدود ۷ سال کاهش دادیم.

  ایران موفق به ساخت «فلرهای بارورسازی ابرها» شد: یک شرکت دانش‌بنیان،«فلرهای بارورسازی ابرها» را ساخته که برپایه «یودیت نقره» است. این فلرها بر روی هواپیما یا پهپاد نصب شده که دود غلیظی را ایجاد کرده و حاوی هسته‌های باران‌زا بوده و باعث باروری ابرها می‌شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه