هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشریح برنامه‌های دومین جشنواره پاسخ برتر

تشریح برنامه‌های دومین جشنواره پاسخ برتر

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات اسلامی در نشستی خبری، به تشریح جزئیات برگزاری دومین جشنواره پاسخ برتر پرداخت.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی دریاباری معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن اشاره به برگزاری دومین جشنواره پاسخ برتر، گزارشی از فعالیت‌های مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ارائه و اظهار کرد: ۷ گروه علمی «قرآن و حدیث»، «کلام و فلسفه»، «تاریخ اسلام»، «ادیان و مذاهب»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و فلسفه حقوق» و «سیاست و جامعه» با حضور مدیران و دبیران و حلقه‌ای از محققان و اساتید برتر حوزه و دانشگاه راه‌اندازی شده است.
وی گروه شبهه‌یابی و رصد شبهات مطرح در جامعه را، از دیگر فرایندهای این مرکز عنوان کرد و با بیان اینکه در میزهای تخصصی این مرکز، مسئله‌ها به‌صورت تخصصی بررسی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه، بیش از ۱۴ میز تخصصی اعم از فضای مجازی، حجاب و عفاف و... راه‌اندازی شده است.
معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات، پاسخ‌تی‌وی و راه‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه و نیز برپایی نشست‌ها و مدارس شبهه‌پژوهشی را، از دیگر رویکردهای این مجموعه توصیف و اذعان کرد: در کنار شبهه‌پژوهشی، مراکز استانی حوزه را فعال و مراکزی تحت عنوان پاسخکده‌های دینی تأسیس و همکاری‌های مشترکی را در این راستا رقم زده‌ایم.
دبیر دومین جشنواره پاسخ برتر در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشی مراکز حوزوی تأکید و فعالیت‌های بین‌المللی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: کرسی نقد کتاب‌های بین‌المللی و نشست‌های پاسخ‌گویی به شبهات عرصه بین‌المللی، از جمله رویکردهای بین‌المللی این مجموعه است.
حجت‌الاسلام دریاباری، با بیان اینکه در نخستین جشنواره پاسخ برتر از دو چهره شاخص گفتمان‌ساز در پاسخ‌گویی به شبهات، آیت‌الله‌العظمی سبحانی و مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی(ره) تقدیر شد، اظهار کرد: در دومین جشنواره پاسخ برتر، موضوعات پاسخ‌گویی به شبهات دینی، در ۶ کمیته تخصصی علمی(کتاب مقاله و پایان‌نامه)، ادبی(شعر داستان و داستانک و رمان)، چندرسانه‌ای (فیلم، فیلم کوتاه، مستند و پادکست و پویانمایی)، تجسمی (عکس، عکس‌نوشت، اینفوگرافی، کاریکاتور و نقاشی)، بین‌المللی و بخش ویژه تحت عنوان «پاسخ‌گویی به شبهات نسل نو» بررسی می‌شوند.
حجت‌الاسلام دریاباری تصریح کرد: در دومین جشنواره پاسخ برتر، ضمن راه‌اندازی بخش بین‌المللی، مخاطبان جشنواره توسعه‌یافته، عرصه حوزه و دانشگاه به‌طور هم‌زمان پوشش داده شده‌اند؛ لذا تمامی طلاب و دانشجویان می‌توانند، آثار خود را به دبیرخانه این کنگره ارسال نمایند.
مدیر پژوهش مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات نیز در این نشست، با بیان اینکه این مرکز، با ورود به عرصه‌های تخصصی، پاسخ‌گویی را مبتنی بر پژوهش‌های دقیق و منظم و سریع دنبال نموده است، تولید محصولات علمی در قالب‌های متنوع را از جمله رویکردهای این مجموعه دانست.
حجت‌الاسلام نصرالله درویشی، نشریه صبا و پاسخ و نیز نشریه شبهه‌پژوهشی را از جمله نشریات فعال مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: نشریه شبهات از جمله رویکردهایی است که در آن، روش پاسخ‌گویی به شبهات و پاسخ به برخی از شبهات موردی و خاص ناظر به نیازهای جامعه مخاطبانی طلاب جوان و دانشجویان تدوین و توزیع می‌گردد.
وی ضمن اشاره به تدوین بیش از ۹۰ عنوان کتاب تخصصی، حرکت به سمت پاسخ‌گویی در قالب ادبیات داستانی و شعر را رویکرد نوین این مرکز عنوان و اظهار کرد: در دوره دوساله اخیر، که ویکی‌پاسخ راه‌اندازی شده، شبهات و پاسخ‌های آن به‌صورت فنی در فضای وب منتشر گردیده است. ویکی‌پاسخ ۶ زبان زنده دنیا را پوشش داده، در درگاه‌های مختلف، ذیل عناوین موضوع سؤالات متناظر را پاسخ می‌دهد.
علی‌اصغر فروتن دبیر اجرایی دومین جشنواره پاسخ برتر نیز در این نشست، با اعلام اینکه علاقه‌مندان آثار خود را از طریق بستر ایتا، سایت مرکز مطالعات به نشانی pasokh.org و یا شماره‌های تماس ۰۲۵۳۲۴۰۱۳۲۱ ارسال نمایند، اظهار کرد: در ارسال آثار، محصولاتی که در سال ۱۴۰۰ چاپ یا نگاشته شده، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان تا پایان دی‌ماه می‌توانند، آثار خود را ارسال کنند و ارزیابی و داوری‌ها نیز اسفندماه برگزار خواهد شد، گفت: مراسم اختتامیه جشنواره پاسخ برتر در ابتدای سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و در این میان پاسخ‌گویی تخصصی و تحلیل محتوا، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین، ارائه الگوهای صحیح پاسخ‌گویی به شبهات، از جمله معیارهای انتخاب برترین آثار هستند.
گزارش: سیدامیر سجادی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه