هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

برگزاری ۱۳ مدرسه شبهه‌پژوهی توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

در نشست مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و مؤسسه امام خمینی(قد) عنوان شد

برگزاری ۱۳ مدرسه شبهه‌پژوهی توسط مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

نشست مشترک مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) با هدف ارتقای سطح همکاری‌های مشترک این دو نهاد علمی و آموزشی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست مقرر شد، تفاهم‌نامه‌ای جهت برنامه‌ریزی برای همکاری‌های هرچه بیشتر این دو نهاد علمی و آموزشی طراحی و تدوین گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سیدمصطفی دریاباری، معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در این نشست، به ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت و گفت: طراحی و تدوین برنامه پنج‌ساله مرکز، فعالیت در زمینه بین‌الملل و تنوع زبانی، از محورهای فعالیت‌های مرکز بوده است. راه‌اندازی پاسخکده‌های دینی، آینده‌پژوهی شبهه، نشست‌های علمی متعدد، دوره‌های روش پاسخگویی، آثار مکتوب، راه‌اندازی سامانه رصد و میزهای تخصصی، از جمله دیگر فعالیت‌های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات تاکنون است.
وی افزود: مدارس شبهه‌پژوهی که از حدود یک‌سال و نیم گذشته تاکنون در حال برگزاری هستند، با هدف گفتمان‌سازی و مشارکت نخبگانی در مسائل و شبهات جاری و آنی با محوریت یک موضوع همچنان نیز دنبال می‌شوند. آشنایی با مسائل و شبهات نوپدید و ابعاد و زوایای مختلف آن و همچنین توانمندسازی جامعه نخبگانی، در زمینه پاسخگویی به آن‌ها از جمله اهداف راهبردی این مدارس می‌باشد. تاکنون موفق به برگزاری ۱۳ مدرسه شبهه‌پژوهی با موضوعات مختلفی همچون حکومت دینی، کرونا، عاشورا تا اربعین، سلوک فاطمی، خرافات، عفاف و حجاب، غدیر، وهابیت معاصر و توسل بوده‌ایم و به‌زودی نیز، مدرسه شبهه‌پژوهی با موضوع جنگ ترکیبی برگزار خواهد شد.
معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سایت ویکی‌پاسخ با حدود ۱۸۰۰ مدخل، یکی دیگر از اقدامات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه است که با ۱۰ زبان زنده دنیا همچون فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیولی، اردو و مالایی در حال فعالیت می‌باشد.
وی تولید آثار مکتوب را یکی دیگر از فعالیت‌های محوری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه دانست و گفت: تاکنون کتاب‌های متعددی با موضوعات مختلف و همچنین نشریه پاسخ را به تولید و چاپ رسانده‌ایم.
حجت‌الاسلام دریاباری، برگزاری میزهای تخصصی مرکز را با هدف رصد و شناسایی مسائل و شبهات روز برشمرد و تصریح کرد: تاکنون ۱۴ موضوع همچون الهیات و هوش مصنوعی، آینده‌پژوهی شبهه، آینده وهابیت، نقد احمد بصری، جهاد تبیین، شعر پاسخ، جمعیت، استاد فکر، ادبیات داستانی، اربعین و الحاد معاصر، در قالب میزهای تخصصی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به راه‌اندازی پویش مطالعاتی ویژه دانشجویان و طلاب جوان از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، افزود: این پویش در قالب نشریه «شبهات» با محوریت شبهه‌شناسی، گفتمان‌سازی و پاسخگویی به شبهات در حال اجراست.
معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، برگزاری نشست‌های علمی تحت عنوان «تأملات» را یکی دیگر از برنامه‌های جاری این مرکز دانست و بیان کرد: تاکنون موضوعاتی همچون طالبان و داعش، سقط جنین، قمار آنلاین، پرسمان اربعین در دوران کرونا، بررسی شبهات رؤیت هلال ماه، بررسی شبهات فقهی نگهداری حیوانات خانگی، حجاب؛ ناموس و غیرت و جمعیت؛ بررسی اخلاقی سقط جنین، از جمله موضوعات مورد بررسی در این نشست‌ها بوده است.
وی گفت: تألیف و چاپ نشریه‌ای با عنوان «امواج آلوده» که به‌صورت ماهانه منتشر می‌گردد. یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز و حاصل تلاش‌های آن، در زمینه رصد شبهات روز است.
حجت‌الاسلام دریاباری اظهار کرد: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، آماده همکاری با مؤسسه امام خمینی(قد) در زمینه‌های متعددی همچون ویکی‌سازی، برگزاری نشست‌های تخصصی، پذیرش و انتشار پایان‌نامه، انتشار مجموعه مقالات، تولید مشترک چندرسانه‌ای، برگزاری دوره‌های نخبگانی، کشف و معرفی استعدادهای علمی، تشکیل میزهای تخصصی شبهه‌محور، کرسی‌های آزاداندیشی و پشتیبانی از فعالان عرصه پاسخگویی به شبهات می‌باشد.

 
  دریافت حدود ۱۷۰۰ اثر توسط دبیرخانه جشنواره پاسخ برترمدیر واحد سمعی و بصری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه نیز در این نشست، با بیان اینکه تاکنون برنامه‌های زیادی برای عرضه و پاسخگویی به شبهات در قالب‌های چندرسانه‌ای داشته‌ایم،
افزود: تلویزیون اینترنتی «پاسخ» از عید غدیر سال ۱۴۰۰ آغاز به‌کار کرده و با برگزاری برنامه‌های مختلفی به پاسخگویی به شبهات روز می‌پردازد.
حجت‌الاسلام سیدعباس سیدنژاد خاطرنشان کرد: این معاونت در فضای مجازی نیز ورود کرده و صفحه پاسخ ۳۱۳ را در اینستاگرام راه‌اندازی کردیم.
وی برگزاری جشنواره پاسخ برتر را یکی دیگر از فعالیت‌های مهم این مرکز دانست و گفت: این جشنواره با هدف ترغیب طلاب به پاسخگویی به شبهات راه‌اندازی شده است که در سال گذشته آیت‌الله مصباح یزدی(ره) به‌عنوان چهره نمونه در این عرصه انتخاب شدند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

 
  تلویزیون اینترنتی «پاسخ» زمینه خوبی برای همافزایی استحجت‌الاسلام جواد گلی دبیر گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه امام خمینی(قد) نیز در این نشست گفت: در شرایط امروز جامعه، پاسخگویی به شبهات امری مهم است. یکی از مشکلات مؤسسه امام خمینی(قد)، نداشتن تریبون و تلویزیون است که استفاده از ظرفیت‌های تلویزیون اینترنتی پاسخ، می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری این مؤسسه با این مرکز باشد.

 
  تقویت، گسترش و ساماندهی ظرفیتهای پاسخگویی به شبهاتمدیر ارتباطات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه هم گفت: راه‌اندازی پاسخ‌کده‌های دینی در استان‌های مختلف، با دعوت برخی فعالان این عرصه از ۱۰ استان کشور و از برخی مراکز تخصصی حوزوی و برگزاری کارگاه آموزشی برای آن‌ها تاکنون پیگیری شده است. در سال جدید نیز مقرر شده، ۱۰ استان دیگر به آن‌ها اضافه شوند.
علی درگاهی ایجاد، تقویت، گسترش و ساماندهی ظرفیت‌های پاسخگویی به شبهات را، از اهداف مهم راه‌اندازی پاسخ‌کده‌های دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این راستا دوره کارگاهی با حضور اساتید مطرح حوزه برای مدعوین از استان‌ها و مراکز تخصصی حوزوی برگزار شد.

 
  اعزام بیش از ۲۰ هزار مبلغ به دانشگاهها توسط کانون «طلوع»مدیر روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) هم در این نشست گفت: کانون طلوع، با اعزام بیش از ۲۰ هزار مبلغ به دانشگاه‌های مختلف کشور، یکی از واحدهای فعال مؤسسه امام خمینی(قد) می‌باشد که دارای ظرفیت‌های خوبی برای همکاری با مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه می‌باشد.
عرب افزود: امیدواریم تفاهم‌نامه جامعی برای همکاری مؤسسه امام خمینی(قد) با مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات طراحی و تدوین گردد تا از ظرفیت‌های این دو نهاد، به‌صورت هم‌افزا استفاده شود.

 
  لزوم همافزایی مراکز حوزوی و فرهنگی کشور در عرصه جنگ نرمحجت‌الاسلام دهشیری مدیر منشورات دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه امام خمینی(قد) نیز، خاطرنشان کرد: لازم است مراکز حوزوی و فرهنگی کشور، با هم‌افزایی به مقابله با شبهات و دروغ‌های مطرح‌شده از سوی رسانه‌های معاند بپردازند و با تولید محتوای چندرسانه‌ای، در جنگ نرم حضور فعال‌تری داشته باشند.

ارسال دیدگاه