هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آموزش و پرورش از دوره ابتدایی تا متوسطه در فضای گفتمانی غرب رشد می‌کند

در چهاردهمین هم‌اندیشی همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس عنوان شد

آموزش و پرورش از دوره ابتدایی تا متوسطه در فضای گفتمانی غرب رشد می‌کند

چهاردهمین هم‌اندیشی همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، با سخنرانی آیات‌ طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در اصفهان، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، نوری وزیر آموزش و پرورش و با حضور مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، معاونان پرورشی، مدیران استانی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، معاونان تبلیغ حوزه‌های استانی و دیگر اعضای کمیته‌های استانی، 25 و 26آبان در مجتمع فرهنگی اقامتی نماز مشهد مقدس برگزار شد.

  روحانیونی را به مدارس اعزام کنیم که بتوانند، معیار و هدف نظام و انقلاب را به دانشآموزان تعلیم دهند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد همکاری‌ها، آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: اگر معلم خوبی وارد بدنه آموزش و پرورش نشود، تربیت هزاران نفر به خطر خواهد افتاد.
نماینده ولی‌فقیه در اصفهان ادامه داد: اینکه روحانیون در آموزش و پرورش نقش داشته باشند، خوب است؛ اما اینکه چه نقشی را ایفا کنند، خیلی مهم است.
امام جمعه اصفهان بیان کرد: تعداد زیاد روحانیون مهم نیست؛ نکته باارزش این است که روحانیونی را برای آموزش به مدارس اعزام کنیم که بتوانند، آنچه را معیار و هدف نظام و انقلاب است، به‌درستی به دانش‌آموزان تعلیم دهند.
رئیس کمیته همکاری‌های اصفهان با بیان اینکه ما به‌اندازه تمام مدارس، روحانی جهت تعلیم دانش‌آموزان نداریم، گفت: هر کس لباس روحانیت بر تن کرد، استحقاق تعلیم و تربیت ندارد. ما در روحانیت هم نیاز به تعلیم و تربیت دینی داریم. بهتر است به‌جای اینکه روحانی به مدارس ابتدایی اعزام شود، روحانیون برتر را به دانشگاه‌های فرهنگیان اعزام کنیم تا این‌گونه با تعلیم معلمان برای هر مدرسه یک روحانی تربیت کرده باشیم. در واقع اگر معلمان ما تعلیم نبینند، نمی‌توانیم در حوزه آموزش و پرورش موفق باشیم. معلمان باید خودشان الگوی درستی باشند تا دانش‌آموزان از آنها یاد بگیرند.
مدیر اجرایی حوزه‌های علمیه اصفهان تصریح کرد: ساختن معلمان بهتر از این است که روحانیون وارد مدارس شوند. این عمل یک رقابت است. دلیل اینکه مربیان پرورشی از مدارس جمع شدند، همین بود که ساختار آموزشی درستی نداشتیم. باید در ساختارهای آموزشی اهداف مهمتری مدنظر باشد.
وی در پایان تأکید کرد: مساجد و پایگاه‌های دینی را باید تقویت کنیم. تنها روحانی بودن و حوزوی بودن ملاک آموزش دین نیست. باید ویژگی‌های دینی و شرایط آموزش مسائل دینی را داشته باشند.

  آموزش و پرورش از دوره ابتدایی تا متوسطه در فضای گفتمانی غرب رشد میکند
آیت‌الله اعرافی نیز در این همایش، با اشاره به ویژگی‌ها و الزامات نظام آموزش و پرورش در ایران، اظهار کرد: در نظام آموزش و پرورش باید مدیر مدرسه فردی ارزشی باشد و روی معلم نیز سرمایه‌گذاری شود. با همکاری حوزه علمیه باید روی تولید محتوا و توسعه بنیان‌های علمی کار و نیازهای دانش‌آموزان شناسایی و روی آن کار شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: با کمال تأسف آموزش و پرورش از دوره ابتدایی تا متوسطه به‌صورت غیرمستقیم در فضای گفتمانی غرب رشد می‌کند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه ضامن استقلال این کشور و هویت‌بخش به آن بوده و هست. هر زمان علما به میدان استقلال کشور پا گذاشتند، از ازهم‌گسیختگی کشور جلوگیری شد؛ هر جایی هم که علما را کنار گذاشتند، بیگانگان توانستند جلو بیایند.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعامل حوزه علمیه و آموزش و پرورش حس یگانگی و تعاون است و باید کار فکری و معرفتی انجام داد، افزود: آموزش و پرورش در کشور باید جایگاه محوری داشته باشد و همه خود را متعهد به کمک و حمایت از این نهاد بدانند. حوزه علمیه نیز بر اساس نیاز آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف از جمله تبیین مباحث اسلامی در خدمت این نهاد است.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم کلید هدایت باشیم، نباید سلوک معنوی را فراموش کنیم‌. همه در یک سنگر هستیم و هدف متعالی ساختن نسل و جامعه الهی و پیشگام در آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

  تحول بنیادین از طریق تغییر باور دانشآموزان ایجاد میشود
وزیر آموزش و پرورش نیز در اختتامیه این همایش، با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی اجرای سند ۲۰۳۰ را پذیرفته بودند و ما هم پذیرفته بودیم، عنوان کرد: جامعه آموزش‌ و پرورش، اقتصاد بسیار بزرگی دارد؛ اما هنگامی که بر آن مستولی شوند، اقتصاد آن کشور نیز در اختیارشان است. این اتفاق خیلی دقیق افتاد. آثار آن اول خانواده را از هم پاشاند و آن را به‌عنوان یک مؤسسه زیان‌ده به‌شمار آورد. ازدواج سفید در ایران دیده شد. این را هم گفتند که اگر ازدواجی رخ داد، فرزند عامل شکست آن است و از همین رو بود که ما این وضعیت رشد جمعیتی در ایران را مشاهده کردیم. اما برخی کشورها از این الگوها استفاده نکردند و نظام تعلیم‌ و تربیت خود را براساس داشته‌های فرهنگی و تمدنی خود پایه‌گذاری کردند.
دکتر نوری اضافه کرد: ما را به روش‌هایی مشغول کردند که دانش‌آموزان ما بروند، بخوانند و امتحان دهند و دیدند بچه‌های سرآمد داریم؛ بنابراین نخبه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران را به سمت خودشان بردند. تلاش کردند که جامعه ما از نظر نظام تعلیم و تربیت، به‌طور عمومی در اختیار آن‌ها باشد که این اتفاق تقریباً افتاد؛ اما در کنار این، متدین‌هایی بودند که از این انحراف جلوگیری کردند. سندهای بدیل آن هم می‌آمد؛ زیرا زمینه وجود داشت. در حال حاضر هر کاری می‌کنیم، گفتمان سند شکل نمی‌گیرد. این موضوع نیازمند کار جهادی است تا بتوان این تحول را ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی پذیرفتیم خانواده که در قرآن نماد مودت و رحمت بوده، از بین برود و به بنگاه و مؤسسه تبدیل شود، نظام تعلیم‌ و تربیت نیز که از درون خانواده می‌جوشد، آسیب می‌بیند. تمام تربیت را در دانشگاه دیدیم و دوره پیش از دبستان را فراموش کردیم که مهم‌ترین دوره است. پیش از دبستان را به بهزیستی داده بودیم، آیا بهزیستی نهاد تربیتی است؟ آموزش‌ و پرورش ضعیف‌تر شد تا جایی که امروز می‌گوییم: مربی پرورشی نداریم و باز آموزش و پروش ضعیف‌تر شد. ما راه را باز کردیم تا بی‌حساب و کتاب به آموزش‌ و پرورش بیایند؛ گزینش‌ها در عرض ۲ روز انجام می‌شود؛ درحالی‌که دوره گزینش کارمند مالیاتی یک سال طول می‌کشد و در قانون سه تا پنج ماه است.
نوری با اشاره به اینکه آموزش‌ و پرورش تنها مانده؛ زیرا دیگر نهادها در آن کار نمی‌کنند، تصریح کرد: باید همه نهادهای فرهنگی، هنری و نهادهای اصیل مانند ستاد نانو به آموزش‌ و پرورش بیایند. اگر این کار را انجام می‌دادند، نتیجه می‌گرفتیم. درون آموزش و پرورش این فقر بیشتر دیده می‌شود. ما تنها نهادی هستیم که ارتباط قانونی با خانواده داریم؛ اما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم. نهاد آموزش‌ و پرورش هم با داشته‌هایش ارتباطی ندارد؛ خصوصاً مدرسه که یاد گرفته، خودش باشد و اگر پول نداشت، با استفاده از کمک مردمی خود را اداره کند. باید ارتباط خود را با نهادهای دیگر از جمله حوزه تحکیم کنیم. این قضایای جدید ثابت کرد، هرچه هست، در درون کلاس درس اتفاق افتاده است؛ اما همه چیز پیش‌تر در خانواده شکل می‌گیرد.
وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: ما فعلاً درد توحید داریم. تحول بنیادین این است که بتوانیم، لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن، ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند. باید این لایه عمیق را جدی بگیریم که این درخواست ما از حوزه‌های علمیه است.

  شاهد ساختارمند شدن ارتباط دو نهاد بزرگ حوزه علمیه و آموزش و پرورش هستیم
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد هم در این مراسم، با تقدیر از حضور مسئولان ستادی و استانی حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پروش در این هم‌اندیشی گفت: بیش از هفتصد کمیته همکاری در سراسر کشور با محوریت نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، ائمه جمعه شهرستان‌ها و مدیران ارشد آموزش و پرورش و از طرفی عضویت مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه، سازمان‌های تبلیغات اسلامی، ادارات اوقاف و امور خیریه، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و... در هر دیار، تشکیل قرارگاه فرهنگی دونهاد عظیم حوزه و آموزش و پرورش را در سراسر کشور رقم زده است.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش افزود: بحمدالله از سوی مراکز آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش، ابتکارات و خلاقیت‌های ارزشمندی را شاهد هستیم که امید داریم، این شیوه‌‌ها و تکنیک‌های تعلیم و تربیتی در دولت قوی و مردمی فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.
وی با اشاره به اهتمام وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه در برنامه‌محور بودن همکاری‌ها، تصریح کرد: با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت هرچه بیشتر ارتباط حوزه و آموزش و پرورش، امروز، شاهد ساختارمند شدن ارتباط این دو نهاد با برنامه همکاری ۵ ساله به‌منظور اجرای بیش از ۴۰ طرح در مباحث گوناگون تعلیم و تربیتی هستیم و در تدوین این برنامه، سعی شده است، ابعاد مختلف استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه و نیز نیازهای آموزش و پرورش لحاظ شود.
مشاور وزیر آموزش و پرروش افزود: حوزه علمیه با برخورداری از ظرفیت بزرگ و کاملاً مؤثر و توانمند در بخش‌های پژوهشی و تبلیغی، می‌تواند بازوی توانمند آموزش و پرورش در تربیت دینی و اعتقادی دانش‌آموزان باشد.
حجت‌الاسلام نیکزاد اظهار کرد: آنچه امروز برای ما اولویت دارد، چینش این ظرفیت‌ها در کنار هم، به‌منظور تهیه یک نقشه راه در آموزش و پرورش است که ضمن حفظ استقلال نهاد آموزش و پرورش، پاسخگوی نیازهای آن در ابعاد تربیتی و دینی باشد. محور همه فعالیت‌های آموزش و پرورش، تربیت دینی دانش‌آموزان است و تحقق کامل این موضوع، مستلزم حضور روحانیت معزز به‌عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در مدرسه می‌باشد.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: تبادل فکر با صاحب‌نظران حوزوی، تولید محتوا و تعامل روحانیون با منابع آموزشی، ساماندهی و حضور بیشتر طلاب جوان در جمع دانش‌آموزان، تربیت نیروی انسانی و راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی، برخی از عرصه‌های برنامه ۵ ساله ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش است.
وی افزود: ظرفیت دیگر ارتباط با دانشگاه فرهنگیان است که در دور جدید همکاری‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین دفتر نهاد مقام معظم رهبری باید در دانشگاه فعال شود.
وی با اشاره به برنامه حبل‌المتین به‌عنوان یکی از برنامه‌ها، آن را برنامه‌ای که فرهنگیان راغب به علوم حوزوی را دعوت به آموزش و همکاری می‌کند، خواند و افزود: طرح‌نامه نوشته شده است تا با در نظر گرفتن مشوق‌ها و بر اساس نیازهای آموزش و پرورش به اجرا برسد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین نیکزاد، برنامه دوم را پنج‌شنبه‌های بدون کتاب عنوان کرد و گفت: پنج‌شنبه‌های بدون کتاب اختیاری بوده و با همکاری مدیر مدرسه می‌تواند، روزی برای حضور روحانیون و طلاب در مدارس باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های طرح امین، تأسیس مدارس وابسته به حوزه علمیه، ساماندهی طلاب در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: کنشگری نظام‌مند حوزه علمیه و آموزش و پرورش، نیاز به قانون‌گذاری دارد و لازمه آن هم‌فکری و وحدت است.
گفتنی است، تشکیل نشست شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌ها، میزگرد تخصصی با حضور معاونان ستادی حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش و تقدیر از برترین‌ها، از دیگر برنامه‌های چهاردهمین هم‌اندیشی همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه