هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

راهکار مهار همه تهدیدها احیای معارف اهل‌بیت(ع) است

در اختتامیه کنگره بین‌المللی امناءالرسل؛ ویژه تکریم احیاگر بصیر آیت‌الله الخرسان در قم مطرح شد

راهکار مهار همه تهدیدها احیای معارف اهل‌بیت(ع) است

آیین اختتامیه بخش دوم کنگره علمی امناءالرسل؛ ویژه تکریم از شخصیت علمی آیت‌الله موسوی الخرسان با هدف تقویت و تعامل علمی حوزه‌های علمیه و تکریم عالمان بصیر و پارسای حوزه‌های علمیه با سخنرانی آیت‌الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با حضور شخصیت‌های علمی و دانشگاهی عراق و ایران 3آذر در سالن همایش مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد. روز نخست این کنگره نیز با برگزاری کمیسیون‌ها و نشست‌های تخصصی، دوم آذر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد.

    دشمنان اصل مکتب اهلبیت(ع) را زیر سؤال میبرند و محتوا را جور دیگری بیان میکنند
به گزارش خبرگزاری ابنا، آیت‌الله استادی، ۳آذر در آیین اختتامیه این کنگره، با تصریح به اینکه، دشمنان تلاش می‌کنند، مکتب اهل‌بیت(ع) را منزوی کنند و یا اگر نتوانند، محتوا را دست‌کاری کنند و یا بین مردم و اهل‌بیت(ع) جدایی بیندازند، بیان کرد: بزرگترین خدمتی که حوزه علمیه نجف اشرف، حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌های علمیه در طول تاریخ انجام دادند، این بوده که جلوی هر سه تهدید را گرفتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: راهکاری که ائمه(ع) در مقابل این تهدید‌ها نشان دادند، هم منطقی و هم صحیح بوده و همه‌جا جواب داده است. راهکار ایشان احیای امر اهل‌بیت(ع) بوده است. امام رضا(ع) می‌فرماید که اگر مردم مطالب و واقعیات ما را بشنوند، مطیع می‌شوند.
آیت‌الله استادی با تأکید بر اینکه دشمنی با اهل‌بیت(ع) ادامه دارد و می‌خواهند اسم پیامبر و اهل‌بیت(ع) نباشد، اظهار کرد: اسلام‌هراسی در دنیا به این دلیل است که نمی‌خواهند، اسمی از اسلام باشد. امروز تهدیدات شدیدتر است و اصل مکتب اهل‌بیت(ع) را زیر سؤال می‌برند و محتوا را جور دیگری بیان می‌کنند. می‌خواهند مردم را از نماز و حسینیه‌ها جدا و به نظام اسلامی بدبین کنند.
وی با بیان اینکه مکتب اهل‌بیت(ع) باید دست نخورده باقی بماند، گفت: جدا نشدن مردم از مکتب اهل‌بیت(ع) فقط و فقط راهش عمل من و شماست. باید در عمل طوری رفتار کنیم تا مردم از ما جدا نشوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه سخنرانی و صحبت به‌تنهایی کاری انجام نمی‌دهد، اضافه کرد: وظیفه هر حوزوی است که به مردم نشان دهد که ما دلسوز دین شما هستیم و فقط می‌خواهیم، شما متدین باشید. حوزه‌های علمیه با همه عظمتی که دارند، وظایف خاصی دارند و آیت‌الله الخرسان عمری را این‌گونه زندگی کرده است.
آیت‌الله استادی در پایان ابراز امیدواری کرد، برگزاری این جلسات بتواند در دیانت و اهل‌بیتی بودن مردم و عامل بودن به حدیث ثقلین تأثیرگذار باشد.

   دفاع جانانه از «ابن عباس»، از شاهکارهای علامه خرسان است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجم‌الدین طبسی نیز در آیین اختتامیه این کنگره دفاع آیت‌الله خرسان از رجال دینی را ستود و گفت: علامه خرسان، کتابی به‌نام «موسوعه ابن‌عباس» دارد که از ثقه بودن‌ ابن‌عباس دفاع کرده است. آیت‌الله خوئی(ره) نیز، در معجم از‌ ابن‌عباس دفاع می‌کند و ایشان را معتبر می‌داند. ابن‌عباس سرمایه است؛ اما متأسفانه ایشان را مصادره کرده‌اند. ابن‌عباس ولایت‌مدار است و از 72 احتجاج او، 70 مورد در دفاع از امیرالمومنین(ع) است. آن دوران جو به‌گونه‌ای بود که روایات امیرالمومنین(ع) را نمی‌پذیرفتند؛ لذا حضرت علی(ع) برای اینکه روایات پیامبر(ص) از بین نرود، به‌ ابن‌عباس می‌داد و‌ ابن‌عباس با حذف سند «قال رسول‌الله(ص)» می‌گفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی از شاهکارهای علامه خرسان، دفاع جانانه از‌ ابن‌عباس است و ایشان‌ ابن‌عباس را ثقه معرفی کرده است.
استاد حوزه علمیه درباره اثر دیگر علامه خرسان، گفت: جریان تألیف کتاب «علی(ع) امام البرره» این است که آیت‌الله خویی(ره) بیمار شد و نذر کرد که اگر خوب شوم و کسالت برطرف شود، اشعاری در فضائل مولی‌الموحدین(ع) تنظیم خواهم کرد. بعد از اینکه ایشان خوب شد، 166 بیت شعر در فضائل مولا علی(ع) سرود. علامه خرسان می‌گفت که آیت‌الله خوئی(ره) این اشعار را به من داد و گفت که روی این‌ها کار کن تا چاپ شود. آیت‌الله خوئی(ره) مرتب پیگیر بود و سراغ اشعار را می‌گرفت و علامه خرسان می‌گفت که نیاز به کار دارد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین طبسی افزود: علامه خرسان، اشعار و مطالب را می‌دید و به دفتر آیت‌الله خوئی(ره) می‌داد تا به دست ایشان برسانند که نرسانده بودند! علامه خرسان گله‌مند شده و کار را کنار گذاشته بود تا اینکه آیت‌الله خوئی(ره) از دنیا رفت. بعد از ارتحال ایشان کتاب «علی(ع) إمام البررة» با شرح‌ و حاشیه‌ ایشان منتشر شد.
وی درباره معرفی اثر دیگر علامه خرسان گفت: علامه خرسان کتاب‌های تألیفی و تحقیقی زیادی دارد که 18 عنوان کتاب ایشان تحقیقی است. ایشان مقدمه خوبی برای کتاب «البیان فی اخبار صاحب‌الزمان(عج)» نوشته که بی‌نظیر است. نویسنده کتاب «البیان فی اخبار صاحب‌الزمان(عج)» شافعی است. این کتاب از معدود کتاب‌های اهل سنت است که مؤلف به ولادت امام زمان(عج) تصریح می‌کند؛ لذا نویسنده را ترور کردند! علامه خرسان همچنین کتاب مکارم‌الاخلاق را تجدید چاپ کرد؛ چون دست‌های ناپاکی روایات ائمه(ع) را از این کتاب تغییر یا حذف کرده بودند. علامه خرسان به‌دقت بررسی کرد که چه عباراتی از این کتاب حذف یا تحریف شده و همه را در چند جدول بیان کرده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نقل خاطره‌ای از علامه خرسان پرداخت و گفت: از علامه خرسان شنیدم که گفت: می‌خواستم کفنی برای خودم آماده کنم و روی آن جوشن کبیر بنویسم و نمی‌خواستم پول کفن از سهم امام(ع) باشد. خدمت آیت‌الله خوئی(ره) رفتم و جریان را گفتم. بالأخره هزینه آن از جایی تهیه شد و با شوق و علاقه جوشن ‌کبیر را در کفن نوشتم که سه سال طول کشید. روزی در خانه نشسته بودم که گفتند: آیت‌الله خوئی(ره) مرحوم شد. من آیت‌الله خوئی(ره) را غسل کردم، آماده تکفین که شدیم، گفتند: کفن نداریم و باید از بغداد بیاوریم؛ لذا من کفن خودم را برای تکفین آیت‌الله خوئی(ره) استفاده کردم.
وی در پایان گفت: از دیدگاه علامه خرسان کتابی که نوشته می‌شود باید استدلالی و علمی باشد.

   علامه خرسان شخصیتی سادهزیست، پرتلاش، زاهد و دارای سماحت علمی است
استاد رمضانی گیلانی نیز در این کنگره با اشاره به لزوم تعامل و همکاری میان حوزه علمیه قم و نجف اشرف، عنوان کرد: شناخت ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه قم و نجف و همکاری آنان می‌تواند، نقش‌آفرین باشد؛ البته عده‌ای می‌خواهند این تعامل و همکاری نباشد و توسعه پیدا نکند؛ اما مرجعیت شیعه، بزرگان و علما، این وحدت و همکاری را ضروری می‌دانند. حوزه‌های علمیه قم و نجف دو بازوی دینی و مرجعیت علمی و معنوی جهان تشیع در عرصه‌های دین و دین‌پژوهی هستند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) درباره ویژگی‌های علامه خرسان اظهار کرد: غیر از جنبه علمی و معرفتی و جامعیت در رجال، فقه، تاریخ و احیای تراث علمی و فرهنگی و کتاب‌هایی درباره‌ ابن‌عباس و‌ ابن‌ادریس و... از سوی علامه خرسان، آنچه که برای من برجسته بود، شخصیت اخلاقی و معنوی ایشان است که این برجستگی برای حوزه‌های علمیه بسیار مهم است. ایشان ساده‌زیست، پرتلاش، زاهد و دارای سماحت علمی است. توفیق شد در ایام اربعین ملاقاتی با ایشان داشتم که نیم‌ساعت طول کشید و شاید اگر ده‌ها کتاب می‌خواندم، اثر مجالست با ایشان را نداشت.
استاد رمضانی با بیان اینکه مطالبه متدینان از حوزه‌های علمیه، تقویت ابعاد اخلاقی و دینی است، ادامه داد: در بحث‌های علمی، دیگران هم فعالیت‌هایی دارند؛ اما مرجعیت، معنویت، تزکیه و خودسازی جامعه، وظیفه عالمان است و این نقش اساسی است که حوزه‌ها باید آن را ادامه دهند.
وی افزود: عالم ربانی باید مؤدب به آداب الهی باشد و این را در شخصیت علامه خرسان می‌بینیم؛ ادب مع‌النفس، مع‌الغیر و مع‌الله را در ایشان شاهدیم. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «إن الله عز و جل أدب نبيه فأحْسن أدبه فلما أكْمل له الْأدب قال: إنك لعلى‏ خلق عظيم؛‏ ثم فوض إليْه أمْر‌الدين»؛ خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش نمود و چون ادب و تربيت او را به كمال رساند، فرمود: «همانا تو داراى خويى والا هستى». آن‌گاه، كار دين و امت را به ایشان واگذار كرد تا بندگان او را تربيت و اداره كند؛ و اکنون این امانت، به‌عنوان واسطه به عالمان دینی سپرده شده است.
استاد حوزه علمیه با استناد به آیه «وكذلك جعلناكم أمةً وسطًا» به نقش واسطگری علمای دین در میان خالق و مخلوق اشاره کرد و افزود: مردم، عالمان دینی را به‌عنوان اسوه و الگو می‌بینند. امروزه برخی در تلاش هستند تا این جایگاه تعلیمی و تربیتی را که بعد از ائمه(ع) به علمای دین سپرده شده است، از حوزه‌های علمیه سلب کنند و اسلام منهای روحانیت را در جامعه القا کنند. این بزرگترین خطری است که دنیای اسلام را تهدید می‌کند؛ لذا ما باید علمای بزرگ خود مثل علامه خرسان را به جامعه معرفی کنیم. 
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان گفت: علامه خرسان و بزرگان دیگر باید به جامعه دینی شناسانده شوند و امیدوارم، خداوند به این کنگره توفیق دهد تا حوزه‌های قم و نجف، دین‌داری حکیمانه را در جامعه توسعه دهند.

   هدف کنگره بینالمللی امناءالرسل تکریم علما و بزرگان است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسکندری نیز در آیین اختتامیه این کنگره با اشاره به اینکه قریب به سه سال پیش موضوع کنگره بین‌المللی امناءالرسل در حوزه علمیه قم مطرح شد و مورد استقبال بزرگان حوزه عراق قرار گرفت، گفت: از اهداف کنگره این است که زمینه‌ای را برای تکریم علما و بزرگان فراهم کند تا آثار و دستاوردهای ایشان جمع‌آوری، تألیف و تکثیر شود.
وی با بیان اینکه تکریم این بزرگان یک واجب و تکلیف الهی است، ابراز کرد: یکی از اتفاقات ارزشمند در این کنگره، برگزاری نشست‌های علمی بود که مباحث علمی خوبی مطرح شد که قطعاً آثار خوبی به‌همراه خواهد داشت.
دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل با تصریح به اینکه برای تکریم از آیت‌الله خرسان، تمامی آثار ایشان با همکاری همه مراکز حوزوی و علمی در ایران و عراق جمع‌آوری شد، ادامه داد: بیش از ۵۰ جلد از آثار ایشان جمع‌آوری و بعد از سه سال، ۸ جلد از مقالات نیز امروز رونمایی می‌شود.
دبیر کنگره بین‌المللی امناءالرسل تصریح کرد: در این کنگره برنامه‌ریزی ‌شده است که بتوانیم، در ۱۰ محور (فقهی، اصولی، قرآنی و حدیثی و... ) علما را تکریم کنیم و در همین راستا؛ تاکنون بیش از ۱۰۰ عالم را شناسایی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله خرسان چند سال پیش، در حوزه علمیه قم تقریباً ناشناخته بود؛ اما با برگزاری جلسات مختلف ایشان به‌خوبی به علما و حوزویان شناسانده شد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسکندری همچنین در مراسم افتتاحیه این کنگره نیز که دوم آذر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه این کنگره با نگاه بین‌المللی تشکیل شده است، افزود: حوزه علمیه قم، حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی(ص)، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب، مؤسسه تحقیقات نور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه آل‌البیت(ع)، مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، عتبه علوی، عتبه حسینی و همچنین وزارت ارشاد، آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه(ع)، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات و... جزء همکاران کنگره هستند.
گفتنی است، کمیسیون «آثار علمی آیت‌الله خرسان و دفاع از مکتب اهل‌بیت(ع)» به ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمنذر حکیم و کمیسیون «ویژگی‌های علمی، اخلاقی، معرفتی و تقریبی آیت‌الله خرسان» به ریاست حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی، از کمیسیون‌های این کنگره بودند که دوم آذر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شدند.
 در این کمیسیون، حجج‌اسلام‌ والمسلمین رضا مختاری با ارائه مقاله «ویژگی‌ها و اولویت‌های آیت‌الله خرسان در پژوهش و فعالیت در عرصه خدمت به دین»، نجارزادگان با ارائه مقاله «اصطلاح‌شناسي اهل‌البيت(ع) با تقرير و تکميل ارجوزة آيت‌الله‌العظمي خويي(ره) و شرح آيت‌الله خرسان»، محمد فاکر میبدی با ارائه مقاله «البیان الصائب فی إیمان أبی‌طالب»، شیخ كريم شاتي السراجي با ارائه مقاله «آيات إثبات إمامة علي أمير‌المؤمنين(ع) في كتاب علي(ع) إمام البررة للسيد الخرسان»، شیخ وفقان خضير الكعبي با ارائه مقاله «قراءات في كتاب السجود على‌التربة الحسينية - السيد مهدي الخرسان أنموذجاً»، أسعد عبد‌الرزاق الأسدي با ارائه مقاله «منهج البحث الفقهي االستدلالي عند السيد محمدمهدي الخرسان، السجود على‌التربة الحسينية أنموذجاً»، دکتر عبدالوهاب فراتی با ارائه مقاله «تحلیلی بر مدرسه فکری سیاسی آیت‌الله خویی(ره) با تأکید بر مکانت آیت‌الله خرسان در این مدرسه»، به بیان نکات خود پرداختند.
همچنین در کمیسیون «ویژگی‌های علمی، اخلاقی، معرفتی و تقریبی آیت‌الله خرسان»، شیخ وليد عبد‌الحميد فرج‌الله با ارائه مقاله «قراءة في منهجية البحث العقدي عند‌السيد محمدمهدي الخرسان»، علي عبدالحسين المظفر با ارائه مقاله «الرؤية المنهجية عند‌السيد الخرسان في دراسة الرواية - قراءة في مصنفاته العلمية»،‌ عبدالكريم الدباغ با ارائه مقاله «صلات السيد محمدمهدي الخرسان بأعالم كاظميين»، سید محمدعلی بن سید عادل العلوی با ارائه مقاله «نفحات الرحمان من أخلاق العلامه الخرسان»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صلواتی گلستانی با ارائه مقاله «انتفاضه شعبانیه شیعیان عراق با مرجعیت آیت‌‌الله خویی(ره) و نقش آیت‌الله محمدرضا خرسان و حوزه نجف در مبارزه با صدام» به بیان مطالب و نکات خود پرداختند.
انتظارات فرامنطقه‌ای از حوزه‌های قم و نجف، نقش‌آفرینی و اثرگذاری جامعة المصطفی در تعاملات علمی حوزه‌های علمیه، واکاوی سیر تحول تاریخی در حوزه‌های علمیه، نقش حوزه نجف معاصر در پاسداری از مرزهای فکری و جغرافیایی جهان اسلام، نقش حوزه‌های علمیه در دوران غیبت، نقش حوزه‌های علمیه در صیانت از دین و جلوگیری از انحرافات در جوامع اسلامی؛ التعامل العلمی بین‌المنهجین الحوزة علمیه و‌الدراسات آکادمیه؛ نقش حوزه‌های علمیه در رد شبهات و برون‌رفت از حوادث و فتنه‌ها و دور الحوزات العلمیه و مراکز الدراسات حول احیاء‌التراث القرآنی، از دیگر موضوعات مقاله‌های ارائه‌شده در کمیسیون‌های علمی این کنگره بودند.
یادآوری می‌‍شود، در راستای تقویت و تعامل علمی حوزه‌های علمیه و تکریم عالمان بصیر و پارسای حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه نجف اشرف و قم مقدس، بخش نخست کنگره علمی «أمناء‌الرسل»، ۲۶مهر سال جاری در کشور عراق برگزار شد.
گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه