هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

انسان ابدی است و باید برای ابدیت خودش فکر کنداگر این فکر جهانی شود، دیگر جنگی در کار نخواهد بود

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در دیدار مفتی اعظم مرکزی روسیه

انسان ابدی است و باید برای ابدیت خودش فکر کنداگر این فکر جهانی شود، دیگر جنگی در کار نخواهد بود

«آنار رمضان‌اف» مفتی اعظم مرکزی روسیه، با سفر شهر مقدس قم، با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های کشور به صورت جداگانه دیدار کرد و از رهنمود‌های ایشان در راستای ایجاد صلح و ثبات در عرصه بین‌الملل بهره‌مند شد. تفکر روی ماهیت ابدی بودن انسان برای جلوگیری از وقوع جنگ‌ها و نیز ایجاد رسانه‌های مشترک و تبادلات فرهنگی برای تحقق روابط دیپلماتیک، از تأکیدات ایشان به آنار رمضان‌اف بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، «آنار رمضان‌اف» مفتی اعظم مرکزی روسیه با حضور در بیت حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی، با معظم‌له دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی در دیدار مفتی اعظم مرکزی روسیه که در بیت معظم‌له انجام شد، بیان کردند: آنچه امام راحل(قد) در نامه به گورباچف مرقوم فرمودند، بخشی به این مطلب مهم برمی‌گردد که «روح انسان ثابت است و نه ساکن»! «ما خدایی ازلی و ابدی داریم» و «انسان با مرگ نمی‌پوسد؛ بلکه از پوست به در می‌آید» و لذا باید برای بعد از مرگ خود حساب و کتابی داشته باشد.
ایشان بیان کردند: انبیای الهی عموماً و پیامبر اسلام(ص) خصوصا آمدند تا به ما این نکته را بفهمانند که انسان با مرگ نمی‌پوسد؛ بلکه از پوست به در می‌آید و اگر انسان این فکر و ‌اندیشه را داشته باشد، نه بیراهه می‌رود و نه، راه کسی را می‌بندد.
معظم‌له با بیان اینکه کشت و کشتار جهان را آرام نمی‌کند، اظهار کرد: اگر این فکر و ‌اندیشه که «انسان ابدی است و باید برای ابدیت خودش فکر کند»، جهانی شود، دیگر جنگی در کار نخواهد بود.
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی بیان کردند: مطلبی که مورد اصرار رهبران الهی نیز هست، این است که انسان و جهان را خدا آفرید و تنظیم روابط انسان و جهان را نیز خدا منظم کرد و باید بدانیم همان‌طور که سازنده‌های وسایلی از قبیل یخچال و تلویزیون و غیره جهت بهره‌برداری از آن صنعت، دفترچه راهنما همراه آن می‌فرستند، خداوند نیز برای ما دفترچه راهنما فرستاده است. این «قرآن» دفترچه راهنمای ماست که «با خود چه کنیم»، «با جهان و دیگران چه کنیم» و «روابط‌مان را چگونه تنظیم کنیم»!
این مرجع تقلید ادامه دادند: به برادران اسلامی بگویید که شبانه‌روز بخش مهمی از وقت خود را به علم و تفسیر و تلاوت و دراست و تشریح قرآن بپردازند و وقتی خوب با معارف قرآنی آشنا شدند، با دیگر اهالی محترم روسیه و همسایگان از راه تعلیمات قرآن سخن بگویند، بحث علمی و گفت‌و‌گو نمایند و به آنها نیز، این نکته را یادآور شوند که این قدرت، هوش، فکر و‌ اندیشه‌ای که خدا به انسان داده، برای پوسیدن نیست!
معظم‌له به ذکر حدیثی از امام صادق(ع) پرداختند و اظهار کردند: امام صادق(ع) فرمودند: اگر سوار یک مرکوبی شدید مثل حمار، این حمار چندین حق بر آن راکب دارد؛ اول اینکه به آب رسیدید، به‌عجله نگذرید، شاید تشنه‌اش باشد؛ دوم اینکه اگر به مکان سبز و علف‌زار رسیدید، به‌سرعت نگذرید، شاید گرسنه باشد و اگر این حمار کندروی کرد، درست راه نرفت و راکبش خواست شلاق بزند، آن تازیانه را به پهلوی حمار بزند، نه به‌صورت حمار؛ این دینی که اجازه نمی‌دهد، حمار تشنه و گرسنه باشد، این دینی که برای حمار و حیوان هم، آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟ این ابرقدرت‌ها که جمعیت‌ها و کشورهای فقیر را در تشنگی و گرسنگی نگه می‌دارند، جواب خدا را چه خواهند داد؟!
ایشان در پایان، با بیان اینکه سلام ما را به مردم مسکو و خصوصاً برادران اسلامی روسیه برسانید، دعا کردند تا ان‌شاء‌الله همگان به هدف والای انسانیت برسند و روزی را شاهد باشیم که عقل و عدل در جهان حاکم شود و جنگ و خون‌ریزی وجود نداشته باشد.
 
  رسانههای مشترک و تبادلات فرهنگی، لازمه تحقق روابط دیپلماتیک است
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی نیز در دیدار آنار رمضان‌اف، با اشاره به ظرفیت‌های عظیم شهر قم و حوزه علمیه و برخاستن انقلاب اسلامی از آن، یادآور شد: از دوره رنسانس که روابط شرق و غرب و جهان اسلام با غرب جدید به میان آمد، جریان‌های متعددی در جوامع برای بازگشت به اسلام پایه‌ریزی شد، جهان اسلام و به‌طور کلی شرق، در برابر هجوم غرب دچار آشفتگی فکری شد و متفکران زیادی برای بازگشت به هویت اسلامی تلاش کردند؛ چه در عالم اهل‌سنت چه در عالم شیعیان که توفیقات نسبی نیز در این زمینه داشتند؛ اما عمده این نهضت‌های فکری سیاسی، به‌دلایل گوناگون از جمله کاستی‌های فکری سیاسی و اجتماعی به توفیقی دست نیافتند و امام خمینی(قد) در این شهر تحلیل درستی از مزایای متفکران و‌ اندیشمندان جهان اسلام را تشخیص داد و یک نظریه جدیدی برای پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی تأسیس کرد و این ‌اندیشه که در قم پایه‌ریزی شد و امام(قد) پرچمدار آن بود، یک نگاه جامع به علوم و معارف اسلامی از جمله فلسفه، عرفان، فقه و کلام داشت.
امام جمعه قم در ادامه افزود: از سوی دیگر حضرت امام(قد) نگاه فرامذهبی و امت اسلامی داشتند و به عقل و ایمان و هویت همه مسلمانان باور داشتند و در عین حال، از نظریه برخوردار بودند و به تعامل و گفت‌وگو با ادیان و مذاهب دیگر و بر عقلانیت اسلامی و جهاد و مقاومت در برابر ظلم و ستم در جهان اسلام تأکید داشتند.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: امام خمینی(قد) در کنار ابعاد تئوری نظری و عملی، یک روح نورانی بسیار مواجی داشتند که بر تمامی مشکلات فائق می‌آمدند و در کنار اخلاق و ایمان، به میثاقی که با خدا داشتند، پایبند بودند و در سیاست، مردم‌سالاری دینی را پایه‌ریزی کردند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در قم افزون بر تمدن جدیدی که پیدا شد و دامنه علوم اسلامی گسترش پیدا کرد، تا ۵۰ سال قبل از این، قلمرو‌های علوم اسلامی محدود به ۱۰ رشته بوده؛ اما هم‌اکنون به‌برکت کارهای عظیم علمی، حوزه‌های دانشی بالای ۱۰۰ رشته می‌باشد و تلاش شده، علوم پایه به نیازهای جدید بپردازد و در حوزه فقه و شریعت که همه مذاهب اسلامی با هزاران پرسش و مسئله جدید روبه‌رو هستند، به آنها جواب داده شود؛ به‌همین منظور فصول جدیدی به این حوزه دانشی اضافه شده است و این تأکیدی بر مطالعات تقریب بین مذاهب اسلامی و ادیان دیگر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قم دریچه‌های فکری خود را به روی مذاهب و ‌اندیشه‌های دیگر باز نگه داشته است و در میان مؤسسات علمی جهان، فقط در قم، نهادی همچون جامعة المصطفی وجود دارد که پذیرش از همه مذاهب را دارد و همواره با ‌اندیشه‌های مذاهب مخاطب، مطالب را ارائه می‌دهد.
آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: روابط ما با مسلمان روسیه خوب است و روابط سیاسی و دیپلماتیک خوبی داریم و امیدواریم این روابط عمیق‌تر شود.
وی تصریح کرد: پایه همه روابط، علم و فرهنگ است؛ لذا جهان غرب نقشه‌های روابط را طوری طراحی کرده است که در صورت رابطه کشورهای همسایه با یکدیگر، روابط آنها از کانال کشورهای غربی و رسانه‌های آنان صورت بپذیرد و در این ارتباطات، آنها منافع خود را در نظر می‌گیرند؛ لذا ما باید با کشور‌ها روابط مستقیم برقرار کنیم و رسانه‌های مشترک و تبادلات فرهنگی داشته باشیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم، ارتباطات علمی قم را با شما در میان بگذاریم و عامل مهم ارتباط، افرادی هستند که در مجامع علمی ایران همچون جامعة المصطفی و کسانی که در روسیه تحصیل کرده‌اند. آنان سفیران خوبی برای برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی عمیق می‌باشند.

ارسال دیدگاه