هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 730

اخبار کوتاه ایران

ریال ایران رایجتر از ۱۰۹ ارز ملی در جهان: آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد، ریال ایران در مقایسه با ۱۶۶ ارز و پول ملی در جهان، از ۱۰۹ ارز رواج بیشتری در جهان دارد.
 
  مجوز فروش نفت به اشخاص صادر شد: با ابلاغ مصوبه دولت، شرکت ملی نفت ایران می‌تواند نسبت به فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی اقدام کند. این اقدام در راستای افزایش صادرات نفت خام صورت گرفته است. فروش نفت به اشخاص صرفا پس از تایید اشخاص توسط وزارت نفت و بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران خواهد بود.
 
  موفقیت ایران در درمان سرطان خون با روش ژندرمانی: محققان ایرانی موفق شدند برای نخستین بار در کشور با استفاده از روش ژن‌درمانی، سرطان خون را در یک بیمار درمان کنند. ژن‌درمانی جدیدترین روش برای درمان سرطان در جهان است که با تلاش یک شرکت دانش‌‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی رسیده است. فقط دو شرکت چندملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است.
 
  اعتبار کارتهای ملی تا سال ۱۴۰۵ تمدید شد: رئیس سازمان ثبت احوال کشور: اعتبار آن‌دسته از کارت‌های هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شد.
 
  تولید آنتی بیوتیک کشور ۵ برابر شد: مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از ۵ برابر شدن تولید آنتی بیوتیک و رکوردزنی در تولید دارو در کشور خبر داد.
 
  ۲۷ درصد اختراعات دنیا توسط ایرانیهاست: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد: در حوزه چاپ مقالات علمی در سال ۲۰۰۱ رتبه پنجاه‌و‌هفتم جهان را داشتیم، امروز به رتبه چهارم رسیده‌ایم. در ۵ سال گذشته، ۳۳۱ ثبت اختراع در سطح جهانی داشته‌ایم که ۲۷ درصد ثبت اختراعات بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس استانداردهای بین‌المللی، رتبه پنجم جهان در حوزه نانو هم به جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.
 
  ابلاغ ضوابط اجرایی اوراق ارزی بانک مرکزی: اوراق با نام، صرفاً و اصالتاً قابل خرید توسط اشخاص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال و تاریخ انتشار و سررسید آن به ترتیب ۲۵‌‏/۸‌‏/۱۴۰۱ و ۲۵‌‌‏/۱۱‌‌‏/۱۴۰۱ خواهد بود. حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق توسط هر شخص حقیقی به ترتیب معادل ریالی ۱۰۰۰ دلار و ۴۰۰۰ دلار است.
 
  تورم تولیدکنندگان صنعتی و معدنی نصف شد: وزیر صمت: تورم تولیدکننده در بخش معدن در بهار امسال ۲۷ درصد بود که در تابستان به ۱۳ درصد رسیده و تورم تولیدکننده صنعتی هم از ۴۶ درصد به رقم قریب ۲۷ درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در بخش تولیدکننده است.
 
  ۶.۵ میلیون موتورسیکلتسوار گواهینامه ندارند: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا: ۶.۵ میلیون موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه رانندگی هستند. کلیه موتورسیکلت سواران (کاربراتوری، انژکتوری و موتور برقی) نیازمند گواهینامه رانندگی هستند و هیچ استثنایی وجود ندارد.
 
  «علی کریمی» به کانادا پناه برده است: یک منبع مطلع به خبرگزاری تسنیم گفت که «علی کریمی» از تحریک‌کنندگان آشوب‌ها بعد از اخراج از دبی توسط مسولان اماراتی، ابتدا مدت کوتاهی در آلمان اقامت داشته و سپس به کانادا رفته است. این منبع مطلع افزود: امارات پس از تحرکات خطرناک علی کریمی و اقدامات ناامن‌کننده‌ وی، از او خواسته بود این کشور را ترک کند. اما کانادا که خصومت دیرینه‌ای با ایران دارد، او را پذیرفته است.
 
  پرداخت وام ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خرید لوازم خانگی ایرانی: سخنگوی وزارت صمت: کارت اعتباری ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی به ۲۵۰ هزار نفر با اولویت زوج‌های جوان پرداخت می‌شود. متقاضی باید با مراجعه به سامانه جهاد کالا به آدرس اینترنتی jahadkala.ir مراجعه و گزینه ثبت طرح ملی را انتخاب و ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت‌نام ۵ بانک برای پرداخت کارت اعتباری به متقاضی معرفی می‌شوند که فرد می‌تواند با مراجعه به هر کدام از بانک‌ها مدارک لازم را بارگذاری کند. سود این کارت‌ها ۱۸ درصد و با بازپرداخت سه ساله تعیین شده است. کالاهای خریداری شده در قالب این کارت ۵ درصد زیر قیمت بازار فروخته می‌شود.
 
  حمله سپاه به مقر تروریستها در اقلیم شمال عراق: فرمانده نیروی زمینی سپاه: در این عملیات مقرهایی را هدف قرار دادیم که در جوار جمعیت نبود و در عملیات ربیع برخی جاها مورد اصابت قرار گرفته بود که تروریست‌ها مجدداً در آن‌ها مستقر شده بودند و با موشک و پهپادهای انتحاری و رزمی هدف قرار دادیم. همچنین مقرهای حاشیه مرز را هم با توپخانه هدف قرار دادیم.
 
  ایران مُسنترینِ جامجهانی: میانگین سنی تیم ملی ایران با هدایت کی‌روش ۲۸.۹ سال شد که از تمام ۳۱ تیم دیگر حاضر در جام جهانی قطر از لحاظ سنی بالاتر قرار گرفت.
 
  حکم اعدام برای جنایتکاران در حال صدور است: در ادامه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران، حکم اعدام ۳ نفر دیگر از اغتشاشگران صادر شد. اولین متهم کسی است که با خودروی خود به ماموران هجوم برده و یک نفر را به شهادت رسانده و تعدادی را مجروح کرده. دومین متهم کسی است که فرمانداری پاکدشت را به آتش کشیده و با سلاح سرد به ماموران حمله کرده. سومین متهم هم کسی است که اقدام به بستن خیابان و آسیب زدن به اموال عمومی کرده و لیدر اغتشاشگران بوده.
 
  واردات خودروهای فرانسوی ممنوع شد: وزارت صمت: ایران خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و اجازه نمی‌دهد تا آن‌ها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.
 
  گاز بیش از یک میلیون مشترک رایگان شد: شرکت ملی گاز: مشترکانی که شامل گازبهای رایگان شدند و در سه پله نخست قرار دارند، حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار مشترک هستند که ۸۷۳ هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی(قد) و ۲۴۶ هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه